Senaste nytt

Hjälp med MPM (maximum permitted mileage)

Dr. Miles

Expert
Angående MPM som appliceras av olika flygbonusprogram.

Olika bonusprogram applicerar vilken nivå av MPM. Vissa bonusprogram applicerar MPM+0%, vissa applicerar upp till MPM+25%

MPM appliceras per riktning. Därför hjälper det inte att totala flygavståndet hamnar inom MPM x 2.
(t ex om MPM är 10.000 miles, hjälper det inte att flyga 11.000 miles på ena vägen och 9.500 miles på andra vägen)


MPM mellan Göteborg-Buenos Aires:
Kod:
GOTBUE-YY 02JUL15
 
 TICKETED POINT SURCHARGES APPLY.
    GI      M        5M       10M       15M       20M       25M
 
MPM AT   9091      9545     10000     10454     10909     11363
Flygavstånd för routing Göteborg-London-Houston-Buenos Aires är 10.552 miles.

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Om ett program applicerar MPM+0%, kan du inte flyga den här routingen. Däremot om ett program tillåter upp till MPM+25%, kan du flyga den här routingen.



MPM mellan Stockholm-Bangkok:
Kod:
STOBKK-YY 02JUL15
 
 TICKETED POINT SURCHARGES APPLY.
    GI      M        5M       10M       15M       20M       25M
 
MPM EH   7389      7758      8127      8497      8866      9236
MPM TS   9991     10490     10990     11489     11989     12488

Flygavstånd för routing Stockholm-Frankfurt-Tokyo-Bangkok är 9.440 miles. Vilket är inom MPM+0% via TS (Trans Siberian route)

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Flygavstånd för routing Stockholm-London-Singapore-Bangkok är 8.551 miles. Vilket är över MPM+0% via EH (Eastern Hemisphere route), därför är denna routing ogiltig på programmet som applicerar MPM+0% och använder EH.

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Det finns också en liknande tråd om detta, fast om MPM till Fjärran Östern.
http://www.businessclass.se/forum/threads/maximum-permitted-mileage-mpm-till-fjärran-Östern.14080/
 

Flying Finn

Medlem
För att underlätta eventuella framtida sökresultat på MPM, så kommer jag med en forsättning till den här gamla tråden. Kan ju vara strategiskt sett fel, men administrationen får ju i så fall rätta till det.

I fall en fare har följande regler, så gör jag den rätta slutsatsen, att i fall jag flyger till destinationen (SKB) via JFK, LGA eller EWR, så får jag gratis +550 mil till farens MPM-saldo? Och om jag även flyger via MIA, så får jag +1000 mil till gratis till MPM-saldot? Sammanlagt så är det inkluderat i faren 7501 mil i enkel riktning, i fall jag passerar New York och Miami?

Kod:
/VIA THE ATLANTIC/ MPM 6451
MILEAGE SYSTEM APPLIES BETWEEN ORIGIN AND DESTINATION
MILEAGE SYSTEM APPLIES ORIGIN TO DESTINATION
MILEAGE SYSTEM APPLIES ORIGIN TO DESTINATION
TICKETED POINT DEDUCTION OF 550 MILES APPLIES
WHEN TRAVEL IS VIA NYC OR EWR
TICKETED POINT DEDUCTION OF 1000 MILES APPLIES
WHEN TRAVEL IS VIA MIA
TICKETED POINT DEDUCTION OF 500 MILES APPLIES
WHEN TRAVEL IS VIA SJU

Eftersom faren utan skatter o.s.v. är 1266€, så för +25% (totalt 1582,50€) kan jag flyga upp till 9376,25 mil per riktning, i fall jag flyger via New York och Miami? Eller är det +25% till 6451 MPM, utan ortbonuset (550 + 1000 MPM)?
 

agehall

Medlem
Ticked Point Deduction betyder att du får extra miles att flyga, ja.

Jag är inte helt säker, men 90%, att dessa inte får +25% utan det är total X miles som läggs på, oavsett hur mycket du sträckt ut MPM.

Värt att notera är dock att när man börjar sträcka ut MPM till max på detta sätt så springer man väldigt lätt in i andra problem som gör att en rutt inte fungerar. Därför är det bästa att experimentera på ITA Matrix och se vad som går att prissätta.
 

Flying Finn

Medlem
Så det betyder att +25% räknas från utan bonus, så (6451 MPM + 25 %) + 1550 MPM. Ska experimentera vidare på basis av den teorin. :) Tackar!

Jag har prissatt med denna fare en resa för 2017 på Matrix, men försöker komma under fund med vad som är bristpunkten för faren. D.v.s. hur mycket jag kan dra ut på den. Lyckades faktiskt komma långt innan det blev hutlösa priser (annan fare). Försöker nu maximera Avios med så mycket som möjligt med mil på AA i First inom USA. Får ju nästa år +100% bonus med BAEC Gold.
 

agehall

Medlem
Att mikrooptimera Avios-intjäning är lite bortkastad tid imho. Fokusera på att optimera TP och vips har du mer Avios än du kan göra av med ändå.

Avios har sina avändningsområden, men det är ganska dyrt att ta ut awards med dem och därför tycker jag värdet är högst begränsat.
 

nota bene

Medlem
Att mikrooptimera Avios-intjäning är lite bortkastad tid imho. Fokusera på att optimera TP och vips har du mer Avios än du kan göra av med ändå.

Avios har sina avändningsområden, men det är ganska dyrt att ta ut awards med dem och därför tycker jag värdet är högst begränsat.
Beror på hur man använder dessa - men ja... Över lag är TP mer användbara eftersom dessa går mot lifetime status.

Användningsområdet för Avios är i Asien och inom USA - trots vissa ökningar är det fortfarande bra värde!
 

Flying Finn

Medlem
Att mikrooptimera Avios-intjäning är lite bortkastad tid imho. Fokusera på att optimera TP och vips har du mer Avios än du kan göra av med ändå.

Det har du säkert rätt i. Har närmast försökt sätta mig in i optimeringen, så att jag lär mig ordentligt det här med routings och MPM-regler. AAdvantage var mitt ursprungliga val till FFP i OW, så min tankegång är ännu rätt så milbaserad.

Efter att jag la märke till att jag inte kan flytta över MR-poäng från AMEX (medan Avios från BAEC och IB Plus går att flytta) till AAdvantage, så kastade jag mitt hopp om att i större skala utnyttja poäng. Sist och slutligen så har jag större glädje med att bli lättare OW Emerald. Hoppeligen hinner jag ännu en gång få åka i nosen på en 747 och BA First. Inte för servicen, men jag förmodar att utsikten är fin. BAEC Gold har ju ensamrätt till de två platserna framme i First-kabinen (ja, har läst igenom BAEC-guiden på FT ;)).

Nåja, läxan är lärd och jag får i juli uggla på St. Lucia i ett par dagar nu p.g.a. att jag maximerade mina EQMs och inte TPs. :)
 
Ticked Point Deduction betyder att du får extra miles att flyga, ja.

Jag är inte helt säker, men 90%, att dessa inte får +25% utan det är total X miles som läggs på, oavsett hur mycket du sträckt ut MPM.

Värt att notera är dock att när man börjar sträcka ut MPM till max på detta sätt så springer man väldigt lätt in i andra problem som gör att en rutt inte fungerar. Därför är det bästa att experimentera på ITA Matrix och se vad som går att prissätta.


Det betyder tvärt emot!

Du måste dra bort från grund MPM på de miles om du åker till dessa platser.
 

Flying Finn

Medlem
@IPC_Mataveri Det betyder i så fall att den här tråden innehåller felaktig information på sidorna 1 och 2. Från sidan 2:

Ticketed point deduction innebär att man räknar bort miles från antalet man flyger innan man jämför med MPM!

Enligt min matte betyder det ett milavdrag (d.v.s. deduction på engelska) som gör det möjligt att flyga X mil mera, innan farens MPM-gräns är nådd.
 

Dr. Miles

Expert
Det betyder tvärt emot!

Du måste dra bort från grund MPM på de miles om du åker till dessa platser.
@IPC_Mataveri Det betyder i så fall att den här tråden innehåller felaktig information på sidorna 1 och 2. Från sidan 2:



Enligt min matte betyder det ett milavdrag (d.v.s. deduction på engelska) som gör det möjligt att flyga X mil mera, innan farens MPM-gräns är nådd.
Med tanke på de två exempeln, det verkar att betyda deduktion från "flygna miles", inte från "tillåtna miles".

Introduction to Airline Routing Rules - Travel Codex
Travel Codex skrev:
As when filing a tax return, “deduction” implies a credit in your favor, so a ticketed point deduction of 500 miles means the MPM is raised by that amount when you meet the listed conditions. Here’s an example of two options to get from Dallas to London:

Anatomy of a Cheap Roundtrip | Traveling To…
Traveling To… skrev:
Kod:
/VIA THE ATLANTIC/ MPM 3811
MILEAGE SYSTEM APPLIES BETWEEN ORIGIN AND DESTINATION
 MILEAGE SYSTEM APPLIES ORIGIN TO DESTINATION
       TICKETED POINT DEDUCTION OF 550 MILES APPLIES
       WHEN TRAVEL IS VIA CHI AND/OR DFW AND/OR RDU AND/OR
       MIA
       TICKETED POINT DEDUCTION OF 705 MILES APPLIES
       WHEN TRAVEL IS VIA SUB AREA 21
American directly serves DUB via ORD, but this trip is 4413 miles:

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
The CHI ticketed point deduction provides an additional 550 miles beyond the 3811 base when we connect in ORD, so routing via O’Hare is permissible. With a base fare in-hand, we now want to try looking for itineraries that might work:
 
Toppen