Hjälp med MPM (maximum permitted mileage)

Diskussion i 'Övriga flygbolag' startad av Magino, 24 April 2013.

  1. Magino

    Magino Medlem

    Ort:
    STO
    Land:
    Sverige Sverige
    Hejsan!

    Jag undrar om det finns någon godhjärtad på detta forumet som skulle kunna kolla upp vad MPM (maximum permitted mileage) är mellan SIN-BKK för Cathay Pacific och MH?
     
  2. jumbooze

    jumbooze Medlem

    Ort:
    ex-CPH
    Land:
    Sverige Sverige
    Sin-bkk cxr-Cathay Pacific thu 16may13 usd
    the following carriers also publish fares sin-bkk:
    3k 8m 9w ai ay British Airways bd bg bi br ca ci co cz ek et ey ga hu hx ic
    it k0 ka la Lufthansa lo lx mh mi mk mu nh nz os pg qf rj sa sk sq tg
    tz ua ul vn vs yy z5
    additional carriers participate in yy fares
    //see fqhelp for information about the new fare displays//
    surcharge for paper ticket may be added when itin priced
    sgd converted to usd using bsr 1 usd - 1.2402 sgd
    Cathay Pacific sinbkk.eh 16may13 mpm 1066
    v fare basis bk fare travel-ticket ap minmax rtg
    1 yow y‡o 0.00 ---- - -/12m eh01
    2 yow y‡o 910.00 ---- - -/12m eh01

    *** yy requested fares not permitted sin-bkk on Cathay Pacific ***

    eh01* /within the eastern hemisphere/ published mpm 1066
    mileage system applies origin to destination
     
  3. jumbooze

    jumbooze Medlem

    Ort:
    ex-CPH
    Land:
    Sverige Sverige
    Var det detta du ville ha?
     
  4. Magino

    Magino Medlem

    Ort:
    STO
    Land:
    Sverige Sverige
    exakt. tack så mycket
     
  5. Från inlägg: http://www.businessclass.se/forum/d...nes-15-100-sek-inkl-skatter-2.html#post155952

    Det är ganska enkelt att räkna MPM även om man inte har tillgång till verktyg som t ex ExpertFlyer.
    MPM räknas mellan avreseort och destination därför avståndet mellan de städerna är viktigt.

    Avståndet av direktflyg (som om det fanns) mellan de två städerna sedan plussar man 25%. Några små miles kan variera men det är så man räknar. Sedan finns det undantag också men det är inte så ofta*.


    Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

    Helsingfors - St Kitts: 5.110 miles + 25% = MPM 6.343 miles
    Helsingfors - Curacao: 5.625 miles +25% = MPM 6.976 miles

    *Resväg mellan Europa och Asien varierar, beroende på om det är EH (via Eastern Hemisphare) eller TS (via Trans Siberian).
     
  6. AABack2ARN

    AABack2ARN Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Bland de undantag som jag känner till är att American Airlines ofta tillåter extra miles när man passerar deras gateways - men jag vet inte om det innebär att de 25% man brukar räkna med finns kvar.
     
  7. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Brukar det inte vara tvärt om? Dvs att de drar bort från MPM om man passerar vissa gateways..?

    Har du ett exempel på en fare där American Airlines tillåter extra miles om man går via en hub?
     
  8. AABack2ARN

    AABack2ARN Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Hmm? Undrar om jag kanske missuppfattat detta med MPM?

    Så här säger American Airlines på en fare mellan ARN-HNL

    ARN-HNL är 6849 miles men det går inte att flyga så. Men rutter som man kan flyga är

    ARN-LHR-LAX-HNL är 8922 miles
    ARN-LHR-ORD-LAX-HNL är 9164 miles
    ARN-LHR-DFW-LAX-HNL är 9451 miles
    ARN-LHR-MIA-LAX-HNL är 10233 miles

    Eftersom rutterna via ORD och DFW är godkända (men inte via MIA) är min tolkning att man får 550 extra miles på sig att ta sig till HNL om man flyger via ORD/MIA/DFW/RDU/NYC (men i fallet MIA räcker inte det).

    Eller har jag helt blandat ihop detta?
     
  9. EDIT: 2016-04-25

    Förklaring om TICKETED POINT DEDUCTION

    TICKETED POINT DEDUCTION betyder deduktion från flugna miles, inte från tillåtna miles (MPM).

    Exempel: Routingregler av en American Airlines fare mellan Stockholm - Los Angeles.
    Kod:
    /VIA THE ATLANTIC/ MPM 6889
    MILEAGE SYSTEM APPLIES BETWEEN ORIGIN AND DESTINATION
     MILEAGE SYSTEM APPLIES ORIGIN TO DESTINATION
           TICKETED POINT DEDUCTION OF 550 MILES APPLIES
           WHEN TRAVEL IS VIA CHI AND/OR DFW AND/OR RDU AND/OR 
           MIA AND/OR CLT
           TICKETED POINT DEDUCTION OF 705 MILES APPLIES
           WHEN TRAVEL IS VIA SUB AREA 21
    
    MPM är 6.889 miles är i detta fall så MPM+25% blir 8.611 miles.

    Om man flyger via Chicago (CHI), Dallas (DFW), Raleigh (RDU), Miami (MIA) eller Charlotte (CLT) får man lägga till 550 miles på antal tillåtna miles (MPM), dvs max 9.161 miles inkl. MPM surcharge 25%.

    Introduction to Airline Routing Rules - Travel Codex
    Travel Consultant Skills Online free Air Ticketing Crusoe : IATA / WORLD TRAVEL GEOGRAPHY


    ---originalpost---

    Jag tror som agehall, att det är tvärtom.

    T ex så här står det för dealen: [Business class] Stockholm/Göteborg-Nordamerika T/R, oneworld JV, från 13.900 SEK inkl. skatter | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor

     
    Last edited: 25 April 2016
  10. Homer

    Homer Medlem

    Fast på den dealen stämde ju inga teorier eftersom det gick att boka rutter på nästan 10.000 miles
    (det vet jag med säkerhet eftersom jag bokade via LAS se här
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×