Senaste nytt

Hjälp med bröllopsresa: Stockholm-Hawaii

AABack2ARN

Medlem
Stopover är absolut att föredra beroende lite på hur vana ni är att resa över många tidszoner. Reser ni på separata biljetter är det dessutom bra med en övernattning mellan flygen för att minska risken för missade anslutningar. Den stressen är kanske inte vad man vill ha på en bröllopsresa (eller så överlever man det och lever lyckliga för all tid och framtid ;))
 

Senator

Moderator
Skälet jag rekommenderar United är 200% till EuroBonus. Men det är viktigt att välja rätt hårdvara... Det måste vara pre-merger Continental flygplan:
B757-200ER
B767-400ER
B777-200 utan First
dessa över Atlanten

Till Hawaii är det helst rutter med B767-400ER som är det säkra kortet. Dessa finns från SFO och EWR senast jag testade..
 

AABack2ARN

Medlem
Notera att det för närvarande är 200% med United Business om man krediterar till EuroBonus. Även om inget är spikat finns det nog anledning att tro att det inte vara för evigt med tanke på SAS egna "förbättringar" av systemet...
 

Senator

Moderator
Notera att det för närvarande är 200% med United Business om man krediterar till EuroBonus. Även om inget är spikat finns det nog anledning att tro att det inte vara för evigt med tanke på SAS egna "förbättringar" av systemet...

Ja så är det, och under senaste intervju blev det bekräftat att det inte finns några planer att ändra partners. Men, det är inte samma sak som att det inte kan komma hända.

Dock är det flygbolaget United Airlines som betalar EuroBonusverksamheten inom SAS Group för poängen som ger 200%. Det är inte bara ett beslut för flygbolaget SAS, någon måste vara villiga att betala för dessa poäng som sedan krediteras. Så om United är villig att betala samt att flygbolaget SAS inom SAS Group inte ser att det strategiskt är t.ex. ofördelaktigt ur en konkurrensvinkel att göra så finns det nog andra kommersiella skäl att ligga kvar under nuvarande avtal.

Skillnaden mot t.ex. Lufthansa Gruppen är nog att att där vill man undvika att något annat program har bättre villkor, samt en ovilja att betala mer.

Sedan visar SAS trots sin bristfälliga kommunikation att de är öppna för att lösa saker. Om trådskaparn nu bokar United med vetskap om 200%, sedan ändrar SAS nästa sommar tror jag det finns en öppning för ett klagomål som SAS löser.
 

AABack2ARN

Medlem
Visst är det så, men jag skulle nog personligen inte hänga upp mitt guldkort på vad jag om 9 månader tjänar med ett partnerbolag.

I det här fallet hoppas jag dock trådskaparen prioriterar att skapa en härlig bröllopsresa snarare än ett guldkort på SAS ;)
 

Senator

Moderator
Visst är det så, men jag skulle nog personligen inte hänga upp mitt guldkort på vad jag om 9 månader tjänar med ett partnerbolag.

I det här fallet hoppas jag dock trådskaparen prioriterar att skapa en härlig bröllopsresa snarare än ett guldkort på SAS ;)

Där är vi överens, och personligen tycker jag att från Stockholm är alternativet med United UA68/69 ett bra val. De flesta andra som har provat det härinne verkar också ha blivit positivt överraskad av upplevelsen.. Personligen föredrar jag nästan detta över Swiss och Lufthansa via FRA/MUC eller ZRH tro det eller ej. Jag skulle nog hellre åka med Austrian via VIE eller kanske prova Brussels via BRU då än Swiss och Lufthansa i affärsklass. United BusinessFirst är en helt ok produkt på de f.d. Continentalflygen; för mig i höjd med både Lufthansa och Swiss.

Nackdelen med UA68/69 är den långa vägen från EWR till allt annat.

En viktigt detalj är dock att värde av Star Alliance dealen mot OneWorld är väsentligt högre på grund av stopover möjligheterna. Om man så är intresserat av poängintjäning i kombination med allt annat, är United rätt val. Men det blir lite fel tycker jag att avråda någon från att boka United "i fall om kanske, möjligtvis, måhända, i värsta fall" SAS EuroBonus ändrar villkor om nio månader. Det finns alltid risker med detta: kanske BAEC och AA Advantage är nästa med detta :)
 

Joggi

Medlem
Om målet är Hawaii, du är SAS EuroBonus medlem och vill flyga som du beskriver ovan så ta en titt i tråden som handlar om rean från UK till Hawaii för £1007 per person nu över julen.

Mitt tips är att flyga med United från Arlanda till Newark. Stanna max 23t. Flyg sedan vidare till Denver, San Fran, LA, Chicago, Houston, eller Washington DC där United har avgångar till Honolulu, eventuellt stanna 23t i dessa städer också. Leta avgångar som har B767-400ER till Hawaii från USA.

"Några sköna lounger" hade jag nerprioriterat då det finns få av dessa i Nordamerika..

Observera att den 31 augusti är SISTA DATUM för utresa för det fantastiska pris som finns redan nu under sommarfönstret.

Jag är inte riktigt med på vad du menar. Läste om dealen och enligt infon där så var utresa senast i januari 2015. Menar du att det finns en motsvarande deal för nästa sommar (London-Hawaii med Star Alliance)?
 

Joggi

Medlem
Stopover är absolut att föredra beroende lite på hur vana ni är att resa över många tidszoner. Reser ni på separata biljetter är det dessutom bra med en övernattning mellan flygen för att minska risken för missade anslutningar. Den stressen är kanske inte vad man vill ha på en bröllopsresa (eller så överlever man det och lever lyckliga för all tid och framtid ;))
Vi flög faktiskt till Hawaii i somras med en stop-over i EWR (med övernattning) och med två korta stopp (LAX och EWR) på vägen hem, allt i monkey. Planen var att åka in till Manhattan på dit-vägen och äta en trevlig middag etc. och sedan sova en natt innan nästa flygning. Nu blev det inte riktigt så (men det är en annan historia) men det känns som en bra strategi. På hemvägen flög vi non-stop, sjukt långt men gick bättre än jag trodde. Man får försöka sova bort det mesta av tiden.
 

Joggi

Medlem
I det här fallet hoppas jag dock trådskaparen prioriterar att skapa en härlig bröllopsresa snarare än ett guldkort på SAS ;)

Jo, så är det såklart :). Kreditera till Eurobonus och återkvalificera får ju vara sekundärt i det här fallet. Så schysta deals med BA och andra allianser är fortfarande in-scope.
 
Toppen