Senaste nytt

Hjälp med bonusresa 1st Class med Star Alliance Stockholm -> Hawaii (Amex 2-4-1)

Homer

Medlem
Last edited:

Henrik_B

Medlem
Ska dubbelkolla men hyfsat säker att det var den LH flygningen

United visar visserligen F mer än två veckor framåt men om du hoovrar över "Mixed Cabins" så ser du att det är C eller Y med LH till USA, sedan vidare med UA F. Har själv lurat mig med detta tidigare.

Tillgängliga LH F-awards visas två veckor innan om ni är upp till två resande och 3-4 dagar innan om ni är fler än två.
 

Senator

Moderator
Lite svårt detta då det är som Golfaren nämner nästan omöjligt med F till SFO och LAX på Lufthansa. Eftersom Swiss inte är något alternativ blir det i så fall United.

Sedan är det svårt att hitta plats med United till Hawaii. Från LAX och SFO finns det flera avgångar per dag, medan United har också en dagligen från EWR, IAH, IAD, ORD och DEN. Undrar på om inte Orange County (SNA) och San Diego (SAN) också har B737-xxx services till HNL. Air Canada har direkt från YVR och jag tror på vintern, även Calgary (YYC).

Jag tror att störst chans för succés är att nu boka en affärsklassresa med antigen EWR/JFK, ORD, eller IAD som transit och se till att låsa in flighterna till Hawaii. Helst skulle jag rekommendera IAH som transit då vissa avgångar mellan IAH-HNL med United avgår 3-klass, internationell konfiguration. Men det är sällan jag ser Lufthansas A380 öppna upp på denna rutt.

Jag hade varnat för rutter där idag det finns en B747-400 med F. Dessa försvinner i juni, och jag tror rutter som t.ex. YVR och DEN har volymen, men inte yielden för F. Fortsätter Lufthansa med B747-400 blir det utan F.

Troligtvis kommer mina transitförslag innebära övernattning på utresan. Undvik för all del ORD på hemresan, det verkar som det fortfarande är en B777-200 med inrikes konfiguration. Det vill du inte ha :)

Lycka till!
 

fcx

Medlem
Ett tips: överväg separata biljetter.

F till västkusten i USA kostar bara 150 000 poäng (mot 210 000 om du fortsätter till Hawaii). Ta en awardresa till LAX/SFO och ta en betald biljett vidare till Hawaii. Du vill ändå ha en övernattning längs vägen (både ut och hem) på en sådan resa...
 
Last edited:

AABack2ARN

Medlem
Som @fcx skriver kan det vara ett alternativ med separata biljetter. Skulle dock kunna tänka mig att ni inte vill åka ekonomiklass sista biten om ni nu flugit F över Atlanten ;) och då får ni räkna med att en t/r SFO-HNL-SFO (till exempel) ligger på 10000-12000 SEK/person i runda slängar.

Det kan finnas andra avreseplatser i USA med lägre pris på grund av konkurrenssituationen - som kanske dessutom går bra att kombinera med tillgänglighet i F-klass över Atlanten.

P.S. Och beroende lite på när ni tänker åka kostar en betald Business-biljett Stockholm-Honolulu cirka 21000SEK/person. Detta pris gäller främst i samband med Thanksgiving
 

Jonas C

Medlem
@max.timander om du kan tänka dig att resa över jul och nyår så finns det just nu massvis med bonusplatser i Lufthansa First Class till Los Angeles och San Francisco från Frankfurt. Men jag skulle föreslå att du bokade så snabbt som möjligt då de kan försvinna snart. Lycka till!
 
Om du flyga österut är det viktigt att komma ihåg att du får endast byta EN gång i tredje zonen när man reser mellan zon A (t ex Europa zon) och zon B (t ex Hawaii zon).

Så Stockholm-Frankfurt-Seoul-Honolulu bör vara OK men inte Stockholm-Beijing-Seoul-Honolulu (två byte i tredje zonen).

Från Central Asia & Far East Asia zon är det bara Bejing, Seoul och Tokyo som har direktlinje med Star Alliance flygbolag till Honolulu och endast Tokyo Narita-Honolulu som har First class kabin med United.

SAS points charts - SAS

Hur lyckas man söka upp den flygning som awardbiljett? tacksam för svar
 
Skulle behöva lite hjälp med den här resan. Svårt att hitta resor i First och även business.. Blev aldrig av innan sommaren att jag bokade. När jag letar nu är det tufft. Jag kan tänka mig andra resmål, typ Fiji, Maldiverna eller andra platser i söderhavet eller liknande resa
 
Toppen