Senaste nytt

Hjälp med alternativa flyg till Split pga tekniskt fel.

Jag hade bett om skriftligt på att de vägrar ombokning (eller bandat med mobilen), sedan bokat ny biljett och krävt återbetalning via rättsprocess.

Riktigt illa att de inte kan ändra ombokningar.
Det där med att få det skriftligt har jag försökt med SAS. De vägrade. Berättade istället att jag istället spelade in samtalet som då blev mycket fåordigt från SAS sida. Så berätta inte att du spelar in...
 
Vänta nu - varför väntade du på väskor i Prag? De borde väl ha kunnat taggas hela vägen till Split?
Helt sant! Själv har jag lärt mig(tack vare BC) att aldrig checka in något, bara använda carry on i möjligaste mån.
Men vi var två som skulle till split från Göteborg och vi tog följe, kändes som att det skulle kunna bli strul i Prag och jag ville inte lämna henne utan assistans.
Hon hade allt incheckat och jag antar att hon ville ha väskan. Själv hade jag nog försökt ha den kvar inne i systemet.

Men killen i transfer disken inne på flygplatsen(terminal1) sa att man var tvungen att hämta ut incheckat bagage och sen gå vidare till dom som skulle hjälpa oss med nya biljetter. Detta ställe låg i incheckningshallen (terminal 2).

Och det tog lite tid att få ut en incheckad väska för framför oss stod två herrar från Göteborg där bolaget lyckades tappa bort deras carry-ons. Dessa var man tvungna att placera på en vagn utan för planet vid ombordstigning, totalt fyra väskor saknades vid avstigning. Troligtvis lastades dom av i Hamburg vid vårt lilla transferstop , och sen glömde dom bort att lasta på dom igen.

Det känns som att mycket kan strula på den sträckan.....
 

Valley

Medlem
Hej och tack för hjälpen....

Efter att ha väntat på väskor, letat reda på stället biljetter så var det för tight med tid....I alla fall enligt personalen.....

Så vi får en försening på 25 timmar. Imorgon bitti så går planet till Frankfurt för att sen åka ner till Split. Kravet på 400EUR är redan inskickat!

Det som stör mig är att detta hade kunnat lösas redan i Göteborg då vi redan då visste att vi skulle missa anslutningen. Men Czech Airlines har inte gett någon mandat på Landvetter att varken omboka eller avboka biljetter (eller kanske via telefon......who knows). Detta måste göras i Prag, och dom personerna är ju inte dom vassaste i lådan.

Vid ett annat tillfälle i Hamburg när jag skulle hem så väntade dom med att meddela att planet var inställt tills det att alla alternativa flyg redan lyft. Dom visste att planet aldrig skulle dyka upp men dom väntade i mer än tre timmar till efter 22 innan någon dök upp vid disken, planet skulle lyft vid 21 tiden. Det fanns ett alternativ med Lufthansa men dom beklagade och sa att det var försent att boka med dom. Sen försökte dom få oss att åka med nästa Czech plan 24 timmar senare för agenten i Hamburg hade bara mandat att boka om på andra Czech flygningar. Det blev till slut SAS direkt på morgonen efter en hel del heta diskussioner.

Jag börjar tro att dom satt detta i system, att göra det så svårt som möjligt att boka om på andra bolag!?

Själv suttit ett antal gånger och insett redan vid avgången att det skiter sig att komma hem på ordinarie sätt. De flesta gånger har jag blivit ombedd att ta upp det på nästa flygplats som skickar mig till nästa som skickar in mig på hotell för att åka hem dagen efter :(
Även försökt bli omdestinerad till alternativ flygplats, men det har jag aldrig lyckats med.

Är det något regelverk i grund och botten som orsakar detta fenomen eller är det ren och skär lathet. Eller finns ekonomiska aspekter ?
 

AABack2ARN

Medlem
Absolut vanligast tror jag är lathet :( "Pass the bucket" helt enkelt.

Rent spontant borde det bli billigare för flygbolagen att lösa problemen så tidigt som möjligt men man räknar nog dessvärre inte så.

Utöver det kan man tänka sig att de flesta misconnections hamnar på en "riktig" transferflygplats.

Flyger du exempelvis Milano-Köpenhamn-Stockholm med SAS eller Stockholm-London-New York med BA lär personalen i Milano respektive Stockholm ha ganska lite möjligheter rent befogenhetsmässigtmedan de i Köpenhamn respektive London har betydligt större möjligheter.

Undantaget är väl när det totalt skiter ihop sig i exempelvis London då outstations får mer eller mindre fria händer för att undvika att människor i onödan skickas till London då det kanske råder kaos där inklusive att stoppa ombordstigning för de som skall vidare. Men det är trots allt ganska ovanligt.
 
Senaste uppdatering är att Czech Airlines utan någon diskussion och med bara drygt två veckors väntetid gått med på mina krav och kommer att betala ut 400EUR som kompensation.

Rätt förvånande måste jag säga, trodde aldrig det skulle gå utan överklagan och att det skulle ta betydligt längre tid!

Men jag är nöjd!
 
Toppen