Senaste nytt

Hjälp! Inställt flyg från JFK - vad göra?

nota bene

Medlem
Det blir ju knepigare om det är SWU inblandat då jag inte vet hur denna påverkar bokningsklasserna. Du har väl troligen en ekonomibiljett (?) som sedan bokas om genom SWU till en annan bokningsklass (t.ex. uppgraderad Y vilket brukar vara en specifik bokningsklass).

Däremot borde ju AA kunna ge sina EXP's en vettig service och se till att de kommer med OW-flyg i sin biljetterade klass oavsett om SWU är inblandade eller inte. Rättigheter å andra sidan är inte säkert att du har så många...
 

lunne

Medlem
Exakt, köpt ekonomibiljett där SWU tas från C-inventory vad jag förstår. Efter att SWUn kickade in i början av förra veckan och jag då konfirmerades på flighten igår så har jag hela vägen och efter varje flygändring fortfarande varit inbokad i C-klass.
 

Alf

Medlem
Det var ju en dundermiss prognosmakarna på USA vädertjänst NWS gjorde när det gällde New York. Det kom 20 cm snö och prognosen var 100 cm. Den felprognosen blev nog dyr för New York och även en del andra, främst flygbolag.
 

AABack2ARN

Medlem
Japp, det värsta verkar ha träffat Bostonområdet och ute på Long Island. Men detta är väl en typisk situation av "damned if you do, damned if you don't"...

AA borde sätta dig i C i första bästa tillgängliga plan, men jag tror inte de har skyldighet att göra så enligt CoC utan ursprunglig klass gäller. Jag tror agenterna har rätt i att de har ett starkare avtal med AY än BA i dessa lägen.

Att det var fullt ena ögonblicket och gott om lediga platser nästa är inte helt otroligt med tanke på att det är en hel del anslutningsglyg från östkusten om fyller upp planen och kommer de inte till JFK behövs inte platserna. Så jag tror det bästa hade varit att ta sig ut till JFK då några plan faktiskt gick nästan som de skulle. Men å andra sidan hade du fastnat därute och troligen fått sova på golvet eftersom du inte kunnat ta dig tillbaka till Manhattan.

Amerikanska bokag ger inte hotellövernattningar i dessa situationer.

Hoppas du kommer hem helskinnad och hyggligt omhändertagen.
 

thh

Medlem
Japp, det värsta verkar ha träffat Bostonområdet och ute på Long Island. Men detta är väl en typisk situation av "damned if you do, damned if you don't"...

AA borde sätta dig i C i första bästa tillgängliga plan, men jag tror inte de har skyldighet att göra så enligt CoC utan ursprunglig klass gäller. Jag tror agenterna har rätt i att de har ett starkare avtal med AY än BA i dessa lägen.

Att det var fullt ena ögonblicket och gott om lediga platser nästa är inte helt otroligt med tanke på att det är en hel del anslutningsglyg från östkusten om fyller upp planen och kommer de inte till JFK behövs inte platserna. Så jag tror det bästa hade varit att ta sig ut till JFK då några plan faktiskt gick nästan som de skulle. Men å andra sidan hade du fastnat därute och troligen fått sova på golvet eftersom du inte kunnat ta dig tillbaka till Manhattan.

Amerikanska bokag ger inte hotellövernattningar i dessa situationer.

Hoppas du kommer hem helskinnad och hyggligt omhändertagen.

Det är dock en spännande situation om man ställer in flyg för ett oväder som aldrig kommer. Att ställa in flyg är ett operativt beslut som flygbolaget borde ansvara för medan en stort skulle vara force majeure. Men utan storm...?

Jag hade nog hellre varit på ett hotell i två dagar än JFK, som jag inte tycker är en superdupertrevlig flygplats. Men AA, AB, BA, IB och AY flyger väl till Europa från JFK (för OW) så några plan borde lyft och haft platser med tanke på att färre plan landade.
 

AABack2ARN

Medlem
Undrar om det verkligen enbart är flygbolagen som styr. Tror FAA krävde att trafiken skulle minskas med x% och då anses det nog vara myndighetsbeslut som trumfar allt.
 

lunne

Medlem
Kom som planerat iväg i onsdags kväll från JFK. Som utlovat av AA hade de också satt oss i business-kabinen. Flygningen var riktigt fin, och även om stolarna på Finnairs 330 inte går att jämföra med Americans nya stolar på 77W så tycker jag att servicen var snäppet vassare än AAs. Trevliga viner och fina Iittala glas!

Precis som Paby föreslog tidigare i tråden så gillade vi läget och fokuserade på att försöka utnyttja den extra tid vi faktiskt fått i New York. Tisdagen och onsdagen bjöd på fint vinterväder med New York-borna frossandes i pulkaåkning i Central Park. Två sista-minuten biljetter till parketten på the Metropolitan Opera för 25 USD styck och Junos antiklimax vändes till något av en framgångssaga.

Fick också möjlighet att testa Premium Loungen i Helsingfors igår morse. Självklart offrade jag mig och tog en stärkande bastu.

Tack för alla tips!
 
Last edited:
Toppen