Senaste nytt

Hjälp från erfarna Japanresenärer önskas

Johanna

Medlem
Jag älskade Kyoto. Tyckte det var en trevligare stad än Tokyo som jag också gillade.

Vi tog 2 nätter på ett japanskt hotell i Hakone. Det var bara japaner och vi där. I Hakone finns också ett utomhusmuseum med skulpturer från alla av de mest kända konstnärerna i världen. Direkt när man kom in så fanns det en stor skulptur av Milles. Det är ett av de bästa museerna jag varit på. Jag var helt tagen. Det fanns också ett ställe där man kunde ta ett fotbad med vatten från de varma källorna.
 

Johanna

Medlem
Åker till Japan över påsk. Tänkte först en tur till Hakone och Kyoto samt Tokyo. Men nu fick jag en idé att flyga ner till Naha och lite snorkel, bad och annat och sen Tokyo. Någon som varit där? Tips, idéer eller synpunkter gärna.
 

ekf

Medlem
Åker till Japan över påsk. Tänkte först en tur till Hakone och Kyoto samt Tokyo. Men nu fick jag en idé att flyga ner till Naha och lite snorkel, bad och annat och sen Tokyo. Någon som varit där? Tips, idéer eller synpunkter gärna.
Okinawa är fint! Jag var där i Oktober, dock är kollektivtrafiken inte så smidig, ångrar att jag inte hyrde bil...
Vill du snorkla/dyka så är småöarna väster/söder om Naha bra, det finns bra turer med båt över dagen, eller så kan man även övernatta. Jag besökte Tokashiki Island, båten avgår från Tomari Port.. Köpte båtturen för sig och sedan ett "prova på att dyka"-paket vid Aharen Beach med transfer från hamnen på ön, ångrar det inte en sekund!
Akvariet kändes mest som en turistfälla, liksom de arrangerade bussturerna, av förklarliga skäl..
Skulle jag åka tillbaka, vilket jag är sugen på, skulle jag ta några dagar ute på någon av små öarna och kombinera med några dagar på huvudön och då hyra en bil...
Tips för inrikesflyget är ett av ANAs flygpass (tror även JAL har), jag betalade 20000 JPY t&r från Tokyo
 

ekf

Medlem
image.jpeg

Vy över Aharen Beach på Tokashiki Island
 

Johanna

Medlem
Tack så mycket för hjälpen. Jag blir sugen men det får nog bli en annan gång. Mitt resesällskap verkar inte så sugen på sol och bad denna gång.

Letar nu efter alternativ till Hakone och Kyoto för att se något nytt. Hiroshima har kommit upp.
 

Johanna

Medlem
Jag behöver tips. Kommer åka till Hiroshima och sen vidare till Kyoto men däremellan har vi en dag där vi kan besöka något annat ställe mellan dessa två städer. Behöver tips på vad? Sist vi var i Japan besökte vi massor av olika tempel. Det är inte uteslutet den här gången heller om det är spektakulärt men inte högst på listan.

Jag har kollat snabbt på Kobe och Osaka men ser inte att det finns något som direkt tilltalar mig. Tacksam för hjälp
 

Dr. Miles

Expert
Jag behöver tips. Kommer åka till Hiroshima och sen vidare till Kyoto men däremellan har vi en dag där vi kan besöka något annat ställe mellan dessa två städer. Behöver tips på vad? Sist vi var i Japan besökte vi massor av olika tempel. Det är inte uteslutet den här gången heller om det är spektakulärt men inte högst på listan.

Jag har kollat snabbt på Kobe och Osaka men ser inte att det finns något som direkt tilltalar mig. Tacksam för hjälp
Det finns Himeji castle i staden Himeji som ligger mellan Hiroshima och Osaka.

800px-Himeji_castle_in_may_2015.jpg

(Foto: Wikipedia)
Himeji Castle - Wikipedia, the free encyclopedia
 
Toppen