Senaste nytt

Hjälp från erfarna Japanresenärer önskas

Randy Marsh

Medlem
Jag såg en dokumentärfilm "Jiro Dreams of Sushi" på flyget ganska nyligen.
I filmen sa gourmetskribenten att priset hos Sukiyabashi Jiro är från 50.000 JPY(ca 4.200 SEK) per person och det är dagpris beroende på råvaror. :eek:
Haha, jag kan gott tänka mig att betala en hel del för riktig gourmetmat, men 4200 kr är lite väl häftigt. En flerrätters avsmakningsmeny med tillhörande vin på i princip vilken topp-restaurang som helst kostar vanligen betydligt mindre än det.
 

Dr. Miles

Expert
Haha, jag kan gott tänka mig att betala en hel del för riktig gourmetmat, men 4200 kr är lite väl häftigt. En flerrätters avsmakningsmeny med tillhörande vin på i princip vilken topp-restaurang som helst kostar vanligen betydligt mindre än det.

Trots att denna sushibaren är Michelin 3 star, har de inte toallet i restaurangen(det finns byggnadens gemensam toa) och tar inte emot kreditkort!
 

Randy Marsh

Medlem
Trots att denna sushibaren är Michelin 3 star, har de inte toallet i restaurangen(det finns byggnadens gemensam toa) och tar inte emot kreditkort!
I tillägg till det så släpper de tydligen inte in folk som inte talar japanska, och det helst med Tokyo-dialekt! (Om nu det som diskuteras på diverse forum på nätet stämmer)

Har googlat lite på sushirestauranger i Tokyo och det verkar finnas många andra som håller nästan samma standard men till ett betydligt lägre pris (och där man kanske får komma in också...): Sawada, Mizutani, Kyubei, Saito och Sushiko verkar vara några som nämns.
 

Dr. Miles

Expert
Last edited:

Randy Marsh

Medlem
Om du inte är kinkig supergourmet, finns det också bra sushirestaurangkedja.
Det heter Sushi zanmai.

Det finns flera restauranger i Tokyo område, men en av dem enklaste att åka dit är nog deras restaurang i Ginza.

Sushi zanmai Ginza 6-chome
Ginza 6-4-6,
646 Bldg, 1F,
Chuo-ku, Tokyo
Öppettider: dygnet runt

Deras meny (det finns också engelska texter). Priserna är per st.
Nej, det går ju inte att äta på 3-stjärniga restauranger varje dag ;)
 

Cornelius

Medlem
Riktigt intressant, nyttig och informationsrik tråd detta!

-Tips på boende överallt, förutom i Tokyo där vi redan bestämt oss för Hilton/Conrad.

Får jag fråga varför ni valde just Conrad Hilton i Tokyo?
Har bara stannat på det hotellet en gång, så jag har inte direkt mycket empirisk data att basera mitt intryck på, men jag tyckte att även om det var riktigt fina rum var jag inte så imponerad av servicen och hotellet generellt. Då var jag mer imponerad av Hilton Tokyo (om vi ska hålla oss till Hilton), som jag tyckte var riktigt bra. Och jag tycker för min del därför att det inte är värd att spendera 50%-100% extra för att stanna på Conrad.

Om någon råkar ha fler restaurangtips i Tokyo så tas sådana tacksamt emot! Alltid bra att ha ett gäng att välja på. Vi älskar Sushi och japansk mat i alla dess former, så länge den består av djur och växter vi kan köpa/äta i västerländska butiker! ;)

Jag gillar Sushidai i Tsukiji. Nog den bästa sushimåltiden jag någon gång har ätit. Jag misstänker dock att stället är lite av en turistmagnet, som lättlurade turister, precis som mig, hamnar i. Lite konstigt är det ju också att gå upp vid 5, och sen stå 1-2 timmar i kö för att åta sushi.

Rapport från stället:Sushi Dai, Tokyo « The Young Foodie – On the hunt for the perfect meal
 

Randy Marsh

Medlem
Jag gillar Sushidai i Tsukiji. Nog den bästa sushimåltiden jag någon gång har ätit. Jag misstänker dock att stället är lite av en turistmagnet, som lättlurade turister, precis som mig, hamnar i. Lite konstigt är det ju också att gå upp vid 5, och sen stå 1-2 timmar i kö för att åta sushi.
1 - 2 timmar? Det är ju ingenting! Det visade sig att restaurangerna jag nämnde (Sawada, Mizutani etc) bara tar 6 - 7 gäster samtidigt och har en väntetid på flera månader!

Så dessvärre kan det bli svårt att fixa bord under min planerade resa nån gång i oktober :(
Nästa gång får jag väl bestämma datum för min Japan-resa baserat på när jag lyckas få bord på någon av de restaurangerna ;)
 

Stefan62

Medlem
Jag gjorde motsvarande resa för några år sedan, men bodde större delen av tiden i Tokyo - alldeles bredvid Shinjuku Train Station. Reste runt dagtid såväl söderut som norrut mha Japan Rail Pass. Precis som framgår på andra ställen i tråden så MÅSTE det köpas utanför Japan.

Dagturer till Kyoto, Hiroshima osv är fullt möjligt när man reser med Shinkansen.

Missa inte bad och surf-orten Kamakura ca 1 timmes resa från Tokyo - helt underbart.
Jag återkommer med mer info och tips.
 
Toppen