Hjälp, försenat/försvunnet bagage

Diskussion i 'Övrigt' startad av yip_man, 23 Juni 2014.

  1. yip_man

    yip_man Medlem

    Hej
    flög från CPH-LHR-MEX med British Airways, vidare från MEX-AGU med Air Mexico. Dum som jag var litade jag på vad British Airways sa på Kastrup, att bagaget skulle vara incheckat hela vägen och att jag inte behövde hämta ut det. Nu är det troligen kvar i Mexico city. På flygplatsen Aguascalientes så sa de att jag måste hämta ut det i Mexico city.

    Nu har de skrivit en PIR rapport och jag har fortfarande inte sett röken av det 1,5 dygn senare. Kan jag göra mer för att skynda på processen och hur stor är risken att jag aldrig får se mitt bagage igen.

    Om jag ska driva en claim hur vet jag då om jag ska driva mot Air Mexico eller British Airways?

    Sen tycker jag att man borde kunna se var bagaget sist befann sig eller?
     
  2. Budgetresenär

    Budgetresenär Medlem

    Ort:
    Malmö
    Land:
    Sverige Sverige
    Här kan du se viss info. Om länken inte fungerar så googla Check the status of your file - WorldTracerWeb Internet
     
  3. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag vet inte hur det är i Mexico, men om man måste förtulla in bagaget på första flygplatsen man landar på, så spelar det ju ingen roll om du checkar in bagaget hela vägen eller inte. Någon gång har jag fått väskor incheckade till inrikesdestinationer i USA men jag måste likförbaskat hämta ut dem när jag kommer till USA, gå igenom tullen och sedan checka in dem igen.

    Sådant här ska man ALDRIG lita på att incheckningsagenter vet utan kolla alltid hur det funkar om du ska mellan landa i ett land där du inte vet hur det funkar.
     
  4. yip_man

    yip_man Medlem

    Nu visar det ju sig i efterhand att det borde förtullas i Mexico city. Frågan är får flygbolaget igenom väskan eller måste jag åka tillbaka för att hämta den?
     
  5. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Det beror nog helt på. Det är inte säkert att det är upp till flygbolaget...
     
  6. Som agehall skriver, det hanteras olika beroende på flygbolaget.

    För många år sedan flög min chef till Sligo, Irland med KLM + Aer Arann som genomgående biljett och väskan kom inte fram till Sligo och den fastnade i Dublin. Aer Arann vägrade transportera väskan till hans hotell och inte ens till Sligo flygplats.
    Det slutade så att min chef fick hämta väskan i Dublin på hemvägen.
     
  7. AABack2ARN

    AABack2ARN Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Vet inte hur detta skulle hanteras i Sverige där det nu råder olika regler beroende på vilket flygbolag man reser vidare med efter ankomst till exempelvis Arlanda - oavsett om man har allt på en biljett eller inte.

    Jag tror dock det kan ha att göra med hur mycket tullfaciliteter som finns på den mottagande flygplatsen - om det inte finns några tullfaciliteter lär de vara ganska ovilliga att skicka baggaget dit.

    Hoppas verkligen det löser sig
     
  8. yip_man

    yip_man Medlem

    Verkar ev som att det är på väg nu.

    ska man driva några claims mot någon. Vet att jag får betalt upp till 1500kr för utlägg för kläder osv via first card som betalar våra resor. Men ska jag driva något mot British Airways eller Air Mexiko?
     
  9. jumbooze

    jumbooze Medlem

    Ort:
    ex-CPH
    Land:
    Sverige Sverige
    Har du hemförsäkring kanske du kan få schablonbelopp därifrån
    (förutsatt att du har rent mjöl i påsen, dvs inte själv är anledningen till förseningen)
     
    Last edited: 25 Juni 2014
  10. Holloman

    Holloman Medlem

    Ort:
    Enebyberg
    Land:
    Sverige Sverige
    Om det är så att du (likt i USA) skulle ha tagit väskan genom tullen och sen lämnat den vid en "transferdesk" tror jag du har svårt att få igenom något claim mot flygbolagen. De lär kunna peka på information på flygplats, i broschyrer och liknande som visar hur du borde gjort.

    OT, jag gillar Lufthansas arrivalfilmer de visar på långdistansplanen. Där kan man virtuellt följa med processen efter landning och känner direkt igen sig när man kommer av planet.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×