Senaste nytt

Hjälp! Awardresa hem från Denpasar men får inte komma in i landet. Vad göra?

fcx

Medlem
Vad är grundproblemet här?
Har OP ett provisoriskt pass eller ett riktigt pass med "för kort" giltighetstid?
Min fråga var om man inte kan söka ett visum på ett "riktigt pass" med för kort giltighetstid?

OP pratade om att skaffa ett provisoriskt pass på ambassaden, och det verkar inte vara en framkomlig väg.
 

Agö

Medlem
Edit: Felcitering...

Ambassaden i Bangkok säger så här om handläggningstid för riktigt pass.

På svensk utlandsmyndighet
"Ansökan kan också ske på de flesta svenska utlandsmyndigheter. Avgiften är 1 400 kr. Att få den färdiga resehandlingen tar mellan två till sex veckor, eftersom passen tillverkas i Sverige och sänds med kurirpost. Resehandlingen kan hämtas på en valfri passmyndighet antingen i Sverige eller utomlands."

Allmän information om pass | SwedenAbroad
 
Vad är grundproblemet här?
Har OP ett provisoriskt pass eller ett riktigt pass med "för kort" giltighetstid?
Min fråga var om man inte kan söka ett visum på ett "riktigt pass" med för kort giltighetstid?

Jag har riktigt pass men bara med 5månader giltighetstid kvar och det behövs 6 månader. Man kan få utfärdat ett provisoriskt pass med 7månaders giltighet men det verkar inte gå ändå till Bali.

Har nu slutat luska på hur vi ska gå tillväga för att flyga från Bali och bokar nog en ny resa hem istället..
 
Det ska gå att ansöka om transit visum till Indonesien. Det ansöks om på en Indonesisk ambassad. Alla andra visumtyper kräver minst 6 månaders giltighetstid på passet.

Kontakta Indonesiska ambassaden där du är så bör de kunna lösa detta. Om man söker i Sverige kostar det 200 SEK.

Det mesta går att lösa till "rätt pris" i Indonesien, även på flygplatsen, men det är inget att rekommendera. Förutom att det är olagligt så kan det bli kostsamt.
 
Det ska gå att ansöka om transit visum till Indonesien. Det ansöks om på en Indonesisk ambassad. Alla andra visumtyper kräver minst 6 månaders giltighetstid på passet.

Kontakta Indonesiska ambassaden där du är så bör de kunna lösa detta. Om man söker i Sverige kostar det 200 SEK.

Det mesta går att lösa till "rätt pris" i Indonesien, även på flygplatsen, men det är inget att rekommendera. Förutom att det är olagligt så kan det bli kostsamt.


Tack så mycket!
Ska försöka jaga ambassaden mer och se om det går att lösa. Är dock påväg ifrån Bangkok imorgon för att spendera tiden på Koh Samui så får se vad jag får för svar.

Den ene passkontrollanten ville jag skulle betala 300usd så skulle jag få komma in men var lite så att chansa. Gick och tog ut pengar men fanns dock bara IDR valuta där och ställde mig i en annan kö men där fick jag inte det allternativet..


Har fixat en plan B med biljetter hem samma dag med Thai i F och C med rutt USM-BKK-CDG-ARN-CPH
Men dessa går att avboka in i till 24h innan. Grymt jobba av lillebrorsan på hemmaplan och är nog skyldig honom en 100k poäng och 2-4-1...
 

MegaFlyer

Medlem
Ett långskott är att söka permanent pass i Bangkok och sedan be dem leverera passet till en polisstation i Sverige. Du skickar ett ombud för att hämta ut det och skicka det med expressbud till dig i Thailand.

Passtillverkning är generellt ganska snabb. Kuriren från UD går varannan vecka, beroende på destination. En lite ovanlig lösning men kanske går.
 
Toppen