Senaste nytt

Hjälp! Awardresa hem från Denpasar men får inte komma in i landet. Vad göra?

Tjenare!

Börjar med att berätta en "kul" historia...
Jag bokade en 2-4-1 award resa till Bali med flickvännen som sällskap. Denna går cph-cdg-bkk-dps dps-sin-pek-fra-cph i C och F,
SAS-Thai-Thai / SingA-SingA-AirChina-LH.
Resan mer gick fint även om den var lång men fick bli så för att få leg i F. Kom fram till passkontrollen på Bali och där kom vi fram till att mitt pass bara har 5månader kvar på sig så får inte komma in, fick beskedet att köpa biljett tillbaka med samma kärra till BKK och prova Thailand istället och här fick vi stanna. Så nu spenderar vi semestern här istället för Bali vilket är okej.

Nu till det stora problemet, vår award flight går från Bali hem med Singapore airlines första två legen... vad gör man!?

Kan man åka dit och köra en transfer bara? Har läst att det verkat funka dåligt i andra sammanhang.

Brukar väl inte gå att hoppa över första leget och möta upp i SIN istället?

Brukar inte gå att boka om iom awardresa redan är påbörjad?

Lärt en läxa.. inte ta föregivet att passet är nyare än vad det är och byta passet oftare...

Väldigt tacksam för hjälp angående detta då flyget hem SQ0943 går den 25/11 kl13:00 lokal tid.

Mvh Christian
 

Magnus_K

Medlem
Du kan inte ändra din award som du skriver.
Om du hoppar över första flighten så kör dom cancel på resten.
Angående passet så hade jag kollat med ambassaden/konsulatet för att se vilka alternativ ni har.
 

AABack2ARN

Medlem
Surt. Lite märkligt att du ens fick gå ombord. Incheckningspersonalen brukar ju vara ganska snåla med att chansa. Och även TIMATIC bekräftar ju 6-månadersregeln.

Jag har vid något tillfälle tittat på att göra en Mileage Run till Bali från Hong Kong (bra businesspriser hos Cathay :)) men förstått att det inte är tillåtet att hålla sig på internationella sidan vid den typen av resor utan man måste passera immigration. Men jag har ingen aning om hur det är om man flyger international-to-international.

Som skrivs ovan skulle jag nog rekommendera att du kollar med flygbolaget (SAS eller Singapore) alternativt svenska ambassaden

Lycka till
 

palmen

Moderator
Testa ring sas och amex bokningen och se vad de kan göra, möjligt att de kan ta bort första flighten hem i detta fall och ni själva får boka till Singapore. I bästa fall kanske ni kan starta i Bangkok och flyga till Singapore och sedan vidare
 
Tänkte som ni skriver ringa till SAS och kika och även amexbokningen och Singapore Airlines. Tänkte även kolla med ambassaden här i Bangkok till att börja med och se om man kan få utfärdat ett nödpass om det behövs men det smidigaste hade varit att få cancelerat första leget och boka en biljett för att möta upp på SIN.
 

fcx

Medlem
Tänkte som ni skriver ringa till SAS och kika och även amexbokningen och Singapore Airlines. Tänkte även kolla med ambassaden här i Bangkok till att börja med och se om man kan få utfärdat ett nödpass om det behövs men det smidigaste hade varit att få cancelerat första leget och boka en biljett för att möta upp på SIN.

Indonesien accepterar inte provisoriska pass vid inresa utan visum.
 
Toppen