Senaste nytt

Hjälp att sätta upp en "attackplan" för poänginsamling till min och sambons resande

Treo

Medlem
En faktor att kanske väga in är att KLM är dyrare just från Linköping.
Jag skulle i er sits åtminstone fundera på alternativet SAS från Arlanda(Köpenhamn), Amex Elite och MC Premium.

Fördelar: direktflyg till många städer i Europa, flyger ni Plus t/r 4,5 gånger i Europa (BC-vägen är givetvis att flyga via CPH/OSL för fler poäng:rolleyes:) har ni fixat EB Guld som ger 25 % mer baspoäng dvs lite lättare att behålla, fler erbjudanden med SAS jämfört med KLM, ni samlar poäng till det bonusprogram ni använder för resor. Långresa med SAS, även i Go, ger ganska mycket poäng (t/r Hong Kong ger 9000, Chicago 7500 osv) och det finns som sagt ofta erbjudanden

Nackdelar: extra resa före flyget, krångligare att komma hem (söndag kväll ffa)

Med KLM tycker jag att ni för loungeåtkomst antingen får satsa på Amex Platinum eller segment-jakt (30 per år för FBG, byter ni konsekvent till Air France och flyger vidare via CDG får ni sex segment per resa [och mindre tid på destinationen] :) så fem resor fixar det oavsett klass)
 
Jag skulle nog å det starkaste rekommendera SAS. Poängsamlandet, status och bonusresemöjlighetetna är oerhört mycket större med SAS än med både OneWorld och FlyingBlue för motsvarande mängd pengar och arbete.

Och om nu inte Amsterdam är ett väldigt frekvent resmål för er så förstår jag inte riktigt varför man skall flyga i 2 timmar till Schipol för att byta, i stället för att ta tåg/flyg upp till arlanda på samma tid och åka därifrån. Så dåligt nät har inte SAS tycker jag.

Och jag skulle nog börja med Amex premium för att skramla ihop poäng, om ni tror att ni kan få ihop en voucher, inte säker på att ni får ihop tillräckligt med poäng för att det skall vara värt att lägga 4KSek på Elite för att kunna använda två vouchers. Om ni är osäkra på att göra 150KSek+ med Amex så skulle jag ta ett Mastercard, kanske inte ens premium och ett pointsearner till den som reser minst.

Amex Membership Rewards ger väldigt dålig utväxling till alla hotel/flyg program, och med er spend blir det ingen större utdelning, så det skulle jag undvika.

När det gäller hotel så välj det ni vill bo på istället för att jaga, har ni under 30-40 nätter per år så är det ingen större ide att sträva efter status, det skapar bara problem och ger inte så mycket.

Min erfarenhet är Guld&Diamant på SAS, Guld på BA och Platinum på KLM av och till de sista 20 åren, beroende på flygmönster, med kreditkort för spend och bonusresor på SAS och BA. Och för hotell så är det Platinum på Accor, Platinum på IHG, Platinum på Marriott, Diamond på Hilton och Guld på Radisson/ClubCarlson.

Lycka till.
 

E.K

Medlem
Är man ute efter ett Guldkort inom Star Alliance så skulle jag rekommendera Aegean Airlines Miles & Bonus.
Den är förhållandevis fortfarande rätt enkel att få med lite framförhållning samt ett rejält tänkande utanför boxen.

En stor fördel är att intjänade milen inte förfaller, än så länge i alla fall samt att man kan få in familjemedlemmars mil "Dock ej statusgrundande"

För att detta exempel ska fungera så ska man vara med i Miles & Bonus samt att man kan flyga 2 segment med Aegean Airlines.
Det absolut viktigaste är att INTE lägga in Miles & Bonus numret i bokningen.

Om man i december månad skulle flyga med SAS absolut billigaste biljett till Hong Kong tur och retur så ger det ca 10.250 mil
Till sommaren något strö flyg inom Star Alliance som ger lite mil + 2 segment med Aegean.
Det viktigaste är att man skrapat ihop lite över 12.000 mil.

Nästa år i oktober börjar man att efterregistrera Aegean flygningarna först
Sedan i november efterregistrerar man övriga flyg och vips så är man silvermedlem.

Efter november kommer åter december och kanske en återresa med SAS till Hong Kong, denna gång i Plus som ger 20.500 mil
Till sommaren en resa till Grekland för att skrapa ihop 4 segment med Aegean + något strö flyg inom *A som ger mil så är guldet bärgat.

Nedan ett saxat villkor från Miles & bonus.
Existing Miles+Bonus members can claim their miles retroactively for flights that took place up to 12 months prior to their retro-claim request (exception: Air New Zealand, LOT Polish, South Africa Airways and TAP Portugal, for which retro-claim is viable for flights taken place up to 6 months prior to retro-claim request).

Tips och trix med bonuskort | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Förbannade Guldkort, vad gör man inte för dig! | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
 
Är man ute efter ett Guldkort inom Star Alliance så skulle jag rekommendera Aegean Airlines Miles & Bonus.
Den är förhållandevis fortfarande rätt enkel att få med lite framförhållning samt ett rejält tänkande utanför boxen.

En stor fördel är att intjänade milen inte förfaller, än så länge i alla fall samt att man kan få in familjemedlemmars mil "Dock ej statusgrundande"

För att detta exempel ska fungera så ska man vara med i Miles & Bonus samt att man kan flyga 2 segment med Aegean Airlines.
Det absolut viktigaste är att INTE lägga in Miles & Bonus numret i bokningen.

Om man i december månad skulle flyga med SAS absolut billigaste biljett till Hong Kong tur och retur så ger det ca 10.250 mil
Till sommaren något strö flyg inom Star Alliance som ger lite mil + 2 segment med Aegean.
Det viktigaste är att man skrapat ihop lite över 12.000 mil.

Nästa år i oktober börjar man att efterregistrera Aegean flygningarna först
Sedan i november efterregistrerar man övriga flyg och vips så är man silvermedlem.

Efter november kommer åter december och kanske en återresa med SAS till Hong Kong, denna gång i Plus som ger 20.500 mil
Till sommaren en resa till Grekland för att skrapa ihop 4 segment med Aegean + något strö flyg inom *A som ger mil så är guldet bärgat.

Nedan ett saxat villkor från Miles & bonus.
Existing Miles+Bonus members can claim their miles retroactively for flights that took place up to 12 months prior to their retro-claim request (exception: Air New Zealand, LOT Polish, South Africa Airways and TAP Portugal, for which retro-claim is viable for flights taken place up to 6 months prior to retro-claim request).

Tips och trix med bonuskort | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Förbannade Guldkort, vad gör man inte för dig! | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
Hur funkar det med bonusresor med Aegean? Är det lätt att boka/hitta bonusresor och vad för kreditkort kan man koppla dit?
 
Jag har dragit in typ 100k eurobonus sedan december på spend (inte långt från er), erbjudanden, och en longhaul SAS, och med en 241-voucher räcker det för er båda i business med SAS. Skaffa SAS Amex premium och eventuellt även Mastercard premium och kör hårt. Samla KLM tlll Flying blue även om det inte ger så mycket i dagsläget.
 
Det absolut viktigaste är att INTE lägga in Miles & Bonus numret i bokningen.

Hej! Jag had precis skaffat ett Aegean M&B kort. Vad menas med attached INTE lägga in numret i bokningen?
Om jag vill gå up till silver, då enligt regler ska man flyga Aegean eller Olympia två gånger. Är det två rundresor? Eller en rundresa ARN ATH räcker? Vidare Om man reser rundresa ARN ATH Thessaloniki, kan detta betraktas som två gånger?

Tack!
 

palmen

Moderator
Hej! Jag had precis skaffat ett Aegean M&B kort. Vad menas med attached INTE lägga in numret i bokningen?
Om jag vill gå up till silver, då enligt regler ska man flyga Aegean eller Olympia två gånger. Är det två rundresor? Eller en rundresa ARN ATH räcker? Vidare Om man reser rundresa ARN ATH Thessaloniki, kan detta betraktas som två gånger?

Tack!
Det finns en rätt stor tråd som sammanfattar det mesta om Aegean Miles & Bonus som kan vara värd att läsa.
Man räknar antal flighter, så reser du till Thessaloniki via Aten tur och reutr blir det 4 flighter. Du behöver med andra ord bara göra en tur och retur till Aten för att få 2 flighter.

Aegean Miles&Bonus användningsfrågor tråd | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
Aegean Miles&Bonus intjäningsfrågor tråden | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
Aegean Miles&Bonus Gold | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Observera att det var lite andra regler tidigare för Aegean och guldkort så de äldsta inläggen som är från innan 2016 är nog inte så relevanta längre.
 
Toppen