Senaste nytt

Hjälp att sätta upp en "attackplan" för poänginsamling till min och sambons resande

Jogger

Medlem
Hej,

Jag var lite osäker var jag ska lägga detta, men det blev i övrigt eftersom det tråden är lite spretig, men jag tror att den hamnar rätt här :)

Jag och sambon har bosatt oss i närheten av Linköping och har efter universitetsstudierna bestämt oss att vi vill upptäcka världen.

Vi (läs: jag) är ute efter hjälp med upplägg på bonussystem, kreditkort etc för att kunna få ut så mycket som möjligt av resorna. (Är man nörd så är man... ;) )

Så lite om förutsättningarna:
Vi har relativt nära till Linköpings Airport, och då vi har tänkt börja med att beta av weekends i Europa blir det lite knöligt att ta sig till Arlanda, framförallt då man kan få in någon timmes arbete på fredagen och ta 11.50-flyget från LPI. Tänker åtminstone kanske 3-4 weekends per år till att börja med. Räkningar och dyl uppgår till ca 180kkr/år, och övrigt spenderande 120kkr. Utöver detta tillkommer privatsparande, men autogiro räknas väl inte mot spend? Tilläggas bör att vi är på g att inreda en ny lägenhet, så det kommer med stor sannolikhet vara högre spend de kommande månaderna (åtminstonne nov-mar). För längre resor kan vi åka från Arlanda, men tror det blir först HT18/VT19 det kan bli aktuellt med tanke på semestrar och en del andra planer.

Jag är öppen för aktieköp i hotellkedjor/flygbolag för att snabba på poäng/status.

Från Linköping flyger man KLM till Amsterdam Schiphol. Där vore det trevligt med lite loungebesök i väntan på anslutande flyg. Har fått intrycket av att det är svårt för oss att komma upp i Flying Blue-status för KLM-loungen med våra predikterade resor och utan kreditkort i KLM.

Så vad är frågorna då?
  1. Har jag missat något alternativ med att flyga ut från Linköping?
  2. Är det onödigt eller förmånligt att byta flygbolag i Amsterdam?
  3. Är det Amex som är bästa poängsamlaren? Vilka kortnivåer är lämpliga för vår spend?
  4. Är alla hotell-matchingar på Amex Platinum något att ha?
  5. Vi kommer säkert hamna i Stockholm om ett par år. Då kanske SAS vore bra att ha. Kan man spara resepoäng och nivå i 5 år utan att flyga? Är det bättre att samla poäng hos tex Amex och sen växla över efter bytet av stad (tänker på bäst-före datum)?
  6. Förslag på bolag som har aktie (eller liknande) bonusar?
  7. Hur har ni det med övriga kort (tänker typ lönekonto + "gammelbank" mm)?

Som ni kanske förstår är det många frågor i mitt huvud efter tre kvällars sträckläsning här på forumet. Så alla tips, tricks, tankar, svar på frågor jag glömt ställa samt förslag är hjärtligt välkomna!
 

agehall

Medlem
Börja med att läsa lite här. Många av dina frågor besvaras redan flera gånger om i olika trådar.

Rent krasst skulle jag säga att det i ert läge handlar om att göra det minst dåliga, dvs samla poängen ni flyger in till något program. Men ni kommer nog inte att dra in några enorma mängder poäng så som du beskriver er situation just nu.
 

Canadien

Medlem
Ni flyger för lite för att få ihop status på ett flygbolag. Så ett kort med Priority Pass för loungebesök är nog bra, finns massor av sådana från vanliga banker och kreditkortsbolag. Enklast poäng samling i Sverige är med SAS Amex, Premium borde passa er, då får ni en halva-priset-voucher per år med den spenden, och efter 3-4 år bör ni ha poäng så det räcker för två i Business till USA eller Asien med Star Alliance. Era fyra KLM-resor per år får ni kreditera till Flying Blue och kan kanske kvittera ut en bonusresa där inom Europa vartannat år eller så.
 

Jogger

Medlem
Börja med att läsa lite här. Många av dina frågor besvaras redan flera gånger om i olika trådar.

Rent krasst skulle jag säga att det i ert läge handlar om att göra det minst dåliga, dvs samla poängen ni flyger in till något program. Men ni kommer nog inte att dra in några enorma mängder poäng så som du beskriver er situation just nu.
Jag skulle ljuga om jag säger att jag har läst allt. Men jag har nog läst hela kvällarna i ett par dagar, varvat med att försöka hitta info hos tex Amex, KLM, SAS osv. De flesta har ju en mer fördelaktig situation där man slutat upp i att Eurobonus är ett bra alternativ, men inte lika självklart i vårt fall. Som du säger: "det minst dåliga alternativet"... Sen är många diskussioner om kort etc ett par år gamla, så det är svårt för en novis att veta vad som är utdaterat i villkorsväg. (Tex om man får ett SAS Elite eller Premium som bonuskort till Platinum/Guld).

Försöker väl bara säga att jag har försökt klippa och klistra kunskap från andra trådar, men under en period blir det nästan fler frågor än svar; och det är där jag är nu :) vill inte skaffa ovänner för att jag verkar lat :)

Ni flyger för lite för att få ihop status på ett flygbolag. Så ett kort med Priority Pass för loungebesök är nog bra, finns massor av sådana från vanliga banker och kreditkortsbolag. Enklast poäng samling i Sverige är med SAS Amex, Premium borde passa er, då får ni en halva-priset-voucher per år med den spenden, och efter 3-4 år bör ni ha poäng så det räcker för två i Business till USA eller Asien med Star Alliance. Era fyra KLM-resor per år får ni kreditera till Flying Blue och kan kanske kvittera ut en bonusresa där inom Europa vartannat år eller så.

Läste att varianten under Premium bara hade 100kkr spend för 2-4-1, är det några andra hållhakar? Hur ser det ut i dagsläget med att ha Premium/Elite som extrakort till Platinum/Guld? Mailade kundservice, men har inte fått svar ännu :p
 

Sebbef83

Medlem
Personligen tycker jag det är smidigt, och man får mycket värde (finns en tråd kring detta med poängs värde....), när man flyger från Sverige/Danmark och samlar Eurobonus. Skaffar du/ni Amex Elite och SAS Eurobonus Mastercard Premium kommer ni upp i 32000 Baspoäng per år och då behöver ni endast 13000 poäng för att nå Gold Status med SAS. Ifall ni kan tänka er en weekend i tex. Hong Kong kommer ni lätt att klara av nivån, och har ni klarat nivån en gång och vant er att flyga med status kommer ni nog vilja behålla den...

Vad gäller utgifterna har jag personligen både Amex Elite och SAS Eurobonus Mastercard Premium, på så sätt får jag poäng på mer eller mindre allt jag spenderar (räkningar och utlägg). Ifall ni lägger all er spend (300000 kr) på tex. ett Elite kort får ni 60000p per år, nappar ni på diverse erbjudande och försöker flyga 1 long haul med SAS kommer ni inom ett år att komma upp i en bonusresa. Min erfarenhet är att när man väl sätter upp ett mål, tex bonusresa i First, och jobbar för att samla poäng kommer man snabbt upp i de poängen som behövs.

Ska göra ett försök att besvara dina frågr:

Så vad är frågorna då?
  1. Har jag missat något alternativ med att flyga ut från Linköping? Vet ej
  2. Är det onödigt eller förmånligt att byta flygbolag i Amsterdam? Vet ej
  3. Är det Amex som är bästa poängsamlaren? Vilka kortnivåer är lämpliga för vår spend? Personligen tycker jag Amex Elite & SAS Eurobonus Mastercard Premium är den bästa kombinationen. Med er spänd får ni både en 2-4-1 voucher och 20k baspoäng.
  4. Är alla hotell-matchingar på Amex Platinum något att ha? Min partner har Amex Platinum och vi bor på hotell mest utomlands. Tycker att Hilton Gold är rätt nice att ha. Förmånen av uppgradering i mån av plats samt frukost är rätt så bra.
  5. Vi kommer säkert hamna i Stockholm om ett par år. Då kanske SAS vore bra att ha. Kan man spara resepoäng och nivå i 5 år utan att flyga? Är det bättre att samla poäng hos tex Amex och sen växla över efter bytet av stad (tänker på bäst-före datum)? Ej säker hur länge poäng hos SAS varar; i appen står det iaf att mina poäng är giltiga tom 31 Dec 2021.
  6. Förslag på bolag som har aktie (eller liknande) bonusar? Vet ej, men har läst här på forumet att Accor ger någon typ av status ifall man köper aktier.
  7. Hur har ni det med övriga kort (tänker typ lönekonto + "gammelbank" mm)? Använder endast kort som ger mig poäng hos SAS.

Som ni kanske förstår är det många frågor i mitt huvud efter tre kvällars sträckläsning här på forumet. Så alla tips, tricks, tankar, svar på frågor jag glömt ställa samt förslag är hjärtligt välkomna!
 
Läste att varianten under Premium bara hade 100kkr spend för 2-4-1, är det några andra hållhakar?
Ja, du kan bara använda vouchern inom Europa.

Med Amex Platinum ingår ett SAS Amex Premium.

Du kan växla över mellan Amex Rewards och SAS, men kursen är inte lika förmånlig som om du hade samlat till SAS från början.

I övrigt, om du inte flyger in poängen så är SAS det lättaste sättet att få in poäng till från annat än flyg. T ex kreditkort. Dessvärre rimmar inte SAS så bra med just Linköping som flygplats. Men om du å andra sidan tar dig till Arlanda så har du ju betydligt fler avgångar och tider att välja på.
 

Pelle44

Medlem
En annan variant är ju SAS Amex av någon sort och värva några. Jag gjorde det när de hade kampanj förra hösten. Tror det blev drygt 60 000 p på 4 värvningar. Farsan, frun och 2 kollegor. Tänker för att kunna nyttja 2-1 relativt snabbt.
 
  • Gilla
Reactions: Gus
I ert fall är det mest praktiskt att flyga KLM att då satsa på att samla poäng hos SAS blir lite tokigt enligt mig.

Det mest rimliga som jag ser det är att utgå från KLM/flying blue och kombinera detta med ett AmEx Platinum. (Eller kanske mer rimligt AmEx guld).

Fördelen med detta upplägg är:
MR poängen hos AmEx kan omvandlas till Blue Miles 10:1
Ni får ett Priority Pass och får loungeaccess
Ni får direkt hotellstatusar

Visst det blir inte det "optimala" men det ger i alla fall möjligheten att samla poäng där ni flyger. En spend på 120000kr/år ger i alla fall 12000 poäng hos KLM.

Flyttar ni till Stockholm är ovanstående enkelt att konvertera mot SAS istället.
 

Sebbeh

Medlem
Jag och min sambo sitter lite i samma sits som ni gör. Bara att vi hunnit jobba ett år efter studier. Vi bor även i Stockholm så det gör vårt beslut att använda eurobonus lite lättare. Eller det är jag som har bestämt detta!

Vi har det här upplägget.
Sas amex premium. Vi lägger alla våra inköp på detta, vilket gör att vi får in en 2-4-1 voucher varje år. Jag har gett ett extrakort till min sambo.
Vi flyger alltid Star Alliance. Blir en del SAS till Kiruna och Vasa eftersom vi kommer därifrån och sedan cirka en long haul vart annat år. Nu har vi en bokad med Singapore Airlines där jag såg till att vi fick bra, eller så bra som möjligt, poängutdelning till eurobonus.
Vi har coop kort och handlar mat där som jag sedan för över till eurobonus när jag behöver poäng.
Jag läser aktivt här också och skrapar ihop poäng genom olika bra erbjudanden som dyker upp här i forumet (tex DN).
Jag har funderat på sas mastercard och amex elite men anser att just nu så är det inte läge, får bli lite senare.

Men summan är att vi kan ungefär vart annant år resa i business båda två.

Detta svarar inte på alla dina frågor men ger i alla fall en inblick att det faktiskt går att skrapa ihop poäng även om man precis studerat klart till en ganska liten kostnad.
 
Läste att varianten under Premium bara hade 100kkr spend för 2-4-1, är det några andra hållhakar?
Du förväxlar det med SAS AMEX Classic. Så här är det:
Classic: 1 voucher inom Europa med SAS vid 100 000
Premium: 1 voucher med Star Alliance inom världen vid 150 000
Elite: 1 voucher med Star Alliance inom världen vid 150 000, och 1 voucher till med Star Alliance inom världen vid 300 000.
 
Last edited:
Toppen