Senaste nytt

HJÄLP Regler för bagage på SAS

Senator

Moderator
I fallet United, om man inte är på en internationell bokning så ingår ingen väska i ekonomiklass. Så per definition, är det en "uppgradering" om en väska ingår gratis som Star Gold.
 
Då är även jag med @Senator innebärande att jag kommer få lämna en av väskorna hos en kompis när jag gör min lilla inrikesresa. Eller betala $25 per väg (ganska ok pris känns det som ändå så den får nog åka med).

Vi är ganska bortskämda med SAS och fritt bagage (ännu så länge).
 
Om man flyger 2 vuxna + 3 barn i sas plus med varsitt handbagage och 1 incheckad stor väska (1 totalt alltså, inte 1 var), finns det risk dom tjafsar om vikten på den (om den väger säg 29 kg ist för 23) trots att vi kunde tagit med flera stora väskor till annars? (Vill hålla ned antal stora kollin)
 

fcx

Medlem
Om man flyger 2 vuxna + 3 barn i sas plus med varsitt handbagage och 1 incheckad stor väska (1 totalt alltså, inte 1 var), finns det risk dom tjafsar om vikten på den (om den väger säg 29 kg ist för 23) trots att vi kunde tagit med flera stora väskor till annars? (Vill hålla ned antal stora kollin)
Ja, det är en konkret tjafsrisk där. Och dessutom omöjligt att checka in i automat.
 

palmen

Moderator
Om man flyger 2 vuxna + 3 barn i sas plus med varsitt handbagage och 1 incheckad stor väska (1 totalt alltså, inte 1 var), finns det risk dom tjafsar om vikten på den (om den väger säg 29 kg ist för 23) trots att vi kunde tagit med flera stora väskor till annars? (Vill hålla ned antal stora kollin)
Ja, hög sannolikhet att de inte godtar det.
Reglerna är inte godtyckliga, det är 23kg per väska och inget annat. Sen finns det inget som teoretiskt hindrar dom att ta emot en väska på 29 kilo.

Men om in försöker detta, var beredda på att packa o väskan, allt annat får ses som bonus. Hade du haft en väska på 24kg är chansen större att de ser mellan fingrarna än om väskan är 6 kg för tung.
 

palmen

Moderator
Så länge det inte är USA, för då är maxgränsen 32 kg och inget annat ;)
Det är 23kg max i sas plus till USA också.

Sen får ju varje kolli väga 32kg som mest oavsett var man reser. Går utmärkt att resa inrikes i Sverige med 4 väskor son väger 32 kilo om man betalar för övervikten och extra kolli.
 
Toppen