HJÄLP! Missat flyget. Vem tar räkningen? AMEX vs Eurocard. Måste bokaom resa NU!

Diskussion i 'Kreditkort' startad av jumbooze, 6 November 2011.

  1. jumbooze

    jumbooze Medlem

    Ort:
    ex-CPH
    Land:
    Sverige Sverige
    Hej!
    Hjälp:confused: Jag är lost.

    Nu sitter jag på Hilton O'hare vi ORD och behöver hjälp att tolka försäkringsregler. Hoppas någon av er har bättre koll.
    Måste se om jag kan boka om ( ca 1 1/2 timmar!! ) detta utan att ta räkningen personligen för då har jag inte råd.

    Fakta:
    Jag hade följande biljetter (2 oberoende bokningar):

    #1) CPH-ORD-DFW (Resa med SK 943 samt American Airlines ORD -DFW) Betald med Eurocard Platinum Företagskort

    #2) DFW-ATL-TLH-CLT-DFW (Resa med Delta & US Airways Betald via resebyrå med AMEX kopplat till Eurobonus)

    Det finstilta:
    Visa bifogad bild CI0W_kontobestammelser_platinum_2308.pdf
    Visa bifogad bild SASEuroBonusCard_Forsakringsvillkor.pdf

    Nu blev SAS försenad till Chicago så jag missade mitt anslutingsflyg till Dallas så jag blev ombokad till idag Söndag. Problemet är att min biljett #2 åker idag Söndag från Dallas tidigare än vad jag lämnar Chicago.

    Dvs på grund av förseningen som SAS orsakade så var jag inte i Dallas lördag kväll och kan ej gå på planet idag Söndag.

    Är det någon av försäkringarna som täcker att jag köper en ny biljett för min resa till TLH? Och isåfall kan jag boka den direkt från ORD? Dvs om några timmar så behöver jag hoppa på ett plan och jag åker gärna på min privata resa till TLH (ett dygn) men jag kan ej betala ca 1000 USD på vinst och förlust.

    Om man tittar så har Eurocard följande:

    AMEX Kortet har följande vilket inte verkar täcka missat anslutningsflyg eller ????


     
  2. Paby

    Paby Medlem

    Tråkigt att det kört ihop sig!!

    Min tolkning av situationen är att du tyvärr är rökt när det gäller att få ersättning för nya biljetter:

    • Båda försäkringarna gäller för resor som betalats med respektive kort.
    • Resan du behöver nyttja försäkringsskyddet för är den från DFW. Anledningen är att i försäkringsbolagens värld finns normalt inga "sena ankomster", bara "missade avgångar".
    • AmEx-kortet har ingen försäkringsdel för missade avgångar.

    My 2 cents, utan att vara jurist men med erfarenhet av claims mot den typen av försäkringar, både med och utan framgång..

    Intressant att höra om någon har en annan take på detta!
     
    Last edited: 6 November 2011
  3. Alx

    Alx Medlem

    Ort:
    Malta & NYC
    Land:
    Sverige Sverige
    Min första tanke är att du ju har rätt till ersättning enligt EU-bestämmelserna för förseningen mellan CPH-ORD såvida det inte är extraordinära orsaker, vilket det ytterst sällan är. Den ersättningen bör ju täcka, om inte hela, så i alla fall stora delar av din ombokningskostnad. :)
     
  4. jumbooze

    jumbooze Medlem

    Ort:
    ex-CPH
    Land:
    Sverige Sverige
    Paby, tack för mentalt stöd, det känns verkligen som att läget är rökt.
    Kollade med Delta och de ville ha 1000 USD för att fixa resan från ORD och det skulle då innebära en personlig kost på 10 lök för en en-dags utflykt. Not gonna happen :(

    Jag vet att man skulle haft allt på en biljett men den ena är med jobbet och så skulle jag ha lite roligt också på egen kost innan jobbet började... All work and no play blir det för min del.
     
  5. jumbooze

    jumbooze Medlem

    Ort:
    ex-CPH
    Land:
    Sverige Sverige
    Alx, är det även om jag får hotell & ombokad dagen efter av SAS? Får man ersättning iaf? Den faktiska förseningen till DFW öberstiger ju helt klart 4 timmar men jag är bränd sedan tidigare på detta med Tekniska problem = Extraordinära orsaker.
     
  6. Alx

    Alx Medlem

    Ort:
    Malta & NYC
    Land:
    Sverige Sverige
    Absolut! Det räcker INTE med att flygbolaget kommer med något diffust påstående om "tekniska problem" eller liknande. Det är flygbolagets ansvar att BEVISA att de gjort ALLT de kan för att förhindra att förseningen uppstod. Ofta försöker flygbolagen utnyttja att allmänheten sällan känner till sina rättigheter och låtsas som att det är något annat som gäller. Upplyser man de om att det är DE som ska bevisa att det var extraordinära orsaker brukar de snabbt ge med sig och betala ut ersättningen.

    OBS! SAS m.fl. har en ful ovana att även då försöka lura på dig fullt värde i värdecheckar eller 50% kontant. Du behöver aldrig acceptera varesig värdecheckar eller 50% av ersättningen kontant. Det är kontantersättning som är grunden!
     
  7. Alx

    Alx Medlem

    Ort:
    Malta & NYC
    Land:
    Sverige Sverige
    Ersättning för hotellkostnader, mat, ombokning m.m. är en rättighet som inte påverkar ersättningsnivåerna.
     
  8. Hej,

    Detta är ett mycket svårt fall:
    SAS har ansvar for bokning och biljett som dom ansvarar för. Det vill säga: SAS ansvarar på rutten CPH-ORD-DFW. Från SAS synpunkt, har SAS fått dig till den destination du har betalat för, men en dag sent. Att du själv har valt att boka en annan biljett på en annan PNR och att det inte gick bra är strängt sätt inte SAS problem.

    Sen är frågan; vad med kostnader som t.ex. hotell/bil som väntar på destinationen? I mina exempel har jag fått avboka dessa utan kostnad.

    Jag har råkat ut för samma, och aldrig haft ett problem att få flygbolaget som är sena (i ditt fall SAS) ringa bolaget man skall vidare med (i ditt fall DL/American Airlines) och be om hjälp att boka om gratis. Men, jag numera ser till att jag bokar allt i samma PNR, så trots man har flera biljetter så har man en bokning som gör att bolagen ser vart man kommer från, skall till.

    Be SAS GROUND SERVICE på ORD tala med DL/US och fixa detta
     
  9. Alx

    Alx Medlem

    Ort:
    Malta & NYC
    Land:
    Sverige Sverige
    SAS lär knappast ersätta returresan eftersom den ligger utanför deras ansvar. Men de är ansvariga för att du kommer försent till destinationen och därmed ersättningsskyldiga för förseningen med 600€ enligt EU-bestämmelserna. Förhoppningsvis täcker detta kostnaden som uppstår för ombokning/förlorade biljetter.

    Sedan kan ditt försäkringsbolag eventuellt ersätta dig enligt någon regel du inte tänkt på. Rätt så svårtolkade regler ibland. Alltid värt ett försök.

    Jag har personligen fått ersättning vid flera tillfällen då det faktiskt bevisligen varit force majeure. Jag antar att försäkringsbolagen (gör upp i godo?) inte vill tjafsa hur mycket som helst med kortföretagens kunder?!
     
  10. jumbooze

    jumbooze Medlem

    Ort:
    ex-CPH
    Land:
    Sverige Sverige
    Tack för alla tips, nu ska jag ge mig på SAS om förseningspengarna.
    Ground crew ville inte erkänna resan på annan PNR och tog ingen diskussion med DL.

    Det var ju på en annan PNR för det var en privat resa som jag inte ville blanda in jobbet med. :(

    Jag återkommer här om/när jag får svar från SAS.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×