Senaste nytt

HJÄLP! Missat flyget. Vem tar räkningen? AMEX vs Eurocard. Måste bokaom resa NU!

jumbooze

Medlem
Hej!
Hjälp:confused: Jag är lost.

Nu sitter jag på Hilton O'hare vi ORD och behöver hjälp att tolka försäkringsregler. Hoppas någon av er har bättre koll.
Måste se om jag kan boka om ( ca 1 1/2 timmar!! ) detta utan att ta räkningen personligen för då har jag inte råd.

Fakta:
Jag hade följande biljetter (2 oberoende bokningar):

#1) CPH-ORD-DFW (Resa med SK 943 samt American Airlines ORD -DFW) Betald med Eurocard Platinum Företagskort

#2) DFW-ATL-TLH-CLT-DFW (Resa med Delta & US Airways Betald via resebyrå med AMEX kopplat till Eurobonus)

Det finstilta:
Visa bifogad bild CI0W_kontobestammelser_platinum_2308.pdf
Visa bifogad bild SASEuroBonusCard_Forsakringsvillkor.pdf

Nu blev SAS försenad till Chicago så jag missade mitt anslutingsflyg till Dallas så jag blev ombokad till idag Söndag. Problemet är att min biljett #2 åker idag Söndag från Dallas tidigare än vad jag lämnar Chicago.

Dvs på grund av förseningen som SAS orsakade så var jag inte i Dallas lördag kväll och kan ej gå på planet idag Söndag.

Är det någon av försäkringarna som täcker att jag köper en ny biljett för min resa till TLH? Och isåfall kan jag boka den direkt från ORD? Dvs om några timmar så behöver jag hoppa på ett plan och jag åker gärna på min privata resa till TLH (ett dygn) men jag kan ej betala ca 1000 USD på vinst och förlust.

Om man tittar så har Eurocard följande:

5.0 Missat anslutningsflyg
Vid försenat flyg som medför missat anslutningsflyg ersätts nödvändiga och skäliga kostnader för att komma fram till resmålet samt eventuella merkostnader för kost och logi. Kostnaderna verifieras med kvitto i original. Maximalt lämnas ersättning med upp till 10 000 kr per kort och skadetillfälle.
Den försäkrade ska vara ute i så god tid att han/hon enligt planerad tidtabell är på plats senast: • en timme före meddelad avgångstid inom Norden • två timmar före meddelad avgångstid inom Europa
• tre timmar före meddelad avgångstid övriga världen, eller annan längre tid enligt transportörens/arrangörens skriftliga anvisning.
Ersättninglämnasinteförkostnader: • som uppkommit pga orsak som den försäkrade själv kan
råda över • som uppkommit om den försäkrade bokat
anslutningsflyg utan att ta hänsyn till flygbolagets regler
och rekommendationer för att vara i tid för incheckning • som kan ersättas av annan part eller ersättning enligt
lag, författning, konvention annan försäkring eller motsvarande skydd eller skadestånd.

AMEX Kortet har följande vilket inte verkar täcka missat anslutningsflyg eller ????


Förseningsskydd FÖRSÄKRADS FÖRMÅNER 1. Följande kostnader för resa, förfriskningar och logi samt inköp eller hyra av nödvändiga artiklar måste debiteras den Försäkrades
American Express Card och kan endast göras under en resa. Om den Försäkrade inte är Kortmedlem och reser utan sällskap av en
Kortmedlem kan den Försäkrade betala med ett annat kort. Uppvisande av samtliga originalkvitton krävs vid ersättningsanspråk. 2. Försäkrad ersätts med upp till 1 500 kronor per person för ytterligare kostnader för resor, förfriskningar och logi under tiden
mellan den ursprungliga avgångstiden enligt bokning/biljett och den faktiska avgångstiden i följande fall: a) Missad avgång. Försäkrad missar sitt flyg, tåg eller fartyg på grund av en olycka eller på grund av att den Försäkrades fordon
havererar eller det inträffar en olycka, ett haveri eller ett avbrott i kollektivtrafiken och detta medför en väntan på nästa
tillgängliga avgång till destinationsorten på mer än 4 timmar efter ursprunglig avgångstid enligt bokning/biljett, b) Försening, inställning eller överbokning. Försäkrads flyg, tåg eller fartyg är försenat, inställt eller överbokat och detta medför en
väntan på nästa tillgängliga avgång till destinationsorten på mer än 4 timmar efter ursprunglig avgångstid enligt bokning/biljett. c) Missad anslutning. Försäkrad missar sitt anslutande flyg, tåg eller fartyg och detta medför en väntan på nästa tillgängliga
avgång till destinationsorten på mer än 4 timmar efter ursprunglig avgångstid enligt bokning/biljett. 3. Försäkrad ersätts för inköp eller hyra av nödvändiga kläder och hygienartiklar upp till:
a) Bagageförsening. Maxbelopp 2 000 kronor per person om den Försäkrades incheckade bagage inte har anlänt till destinationsflygplatsen inom 4 timmar efter den Försäkrades ankomst,
b) Ytterligare bagageförsening. Ytterligare maximalt 2 000 kronor per person om Försäkrads incheckade bagage fortfarande inte har anlänt till destinationsflygplatsen inom 48 timmar efter den Försäkrades ankomst,
 

Paby

Medlem
Tråkigt att det kört ihop sig!!

Min tolkning av situationen är att du tyvärr är rökt när det gäller att få ersättning för nya biljetter:

  • Båda försäkringarna gäller för resor som betalats med respektive kort.
  • Resan du behöver nyttja försäkringsskyddet för är den från DFW. Anledningen är att i försäkringsbolagens värld finns normalt inga "sena ankomster", bara "missade avgångar".
  • AmEx-kortet har ingen försäkringsdel för missade avgångar.

My 2 cents, utan att vara jurist men med erfarenhet av claims mot den typen av försäkringar, både med och utan framgång..

Intressant att höra om någon har en annan take på detta!
 
Last edited:

Alx

Medlem
Min första tanke är att du ju har rätt till ersättning enligt EU-bestämmelserna för förseningen mellan CPH-ORD såvida det inte är extraordinära orsaker, vilket det ytterst sällan är. Den ersättningen bör ju täcka, om inte hela, så i alla fall stora delar av din ombokningskostnad. :)
 

jumbooze

Medlem
Paby, tack för mentalt stöd, det känns verkligen som att läget är rökt.
Kollade med Delta och de ville ha 1000 USD för att fixa resan från ORD och det skulle då innebära en personlig kost på 10 lök för en en-dags utflykt. Not gonna happen :(

Jag vet att man skulle haft allt på en biljett men den ena är med jobbet och så skulle jag ha lite roligt också på egen kost innan jobbet började... All work and no play blir det för min del.
 

jumbooze

Medlem
Alx, är det även om jag får hotell & ombokad dagen efter av SAS? Får man ersättning iaf? Den faktiska förseningen till DFW öberstiger ju helt klart 4 timmar men jag är bränd sedan tidigare på detta med Tekniska problem = Extraordinära orsaker.
 

Alx

Medlem
Absolut! Det räcker INTE med att flygbolaget kommer med något diffust påstående om "tekniska problem" eller liknande. Det är flygbolagets ansvar att BEVISA att de gjort ALLT de kan för att förhindra att förseningen uppstod. Ofta försöker flygbolagen utnyttja att allmänheten sällan känner till sina rättigheter och låtsas som att det är något annat som gäller. Upplyser man de om att det är DE som ska bevisa att det var extraordinära orsaker brukar de snabbt ge med sig och betala ut ersättningen.

OBS! SAS m.fl. har en ful ovana att även då försöka lura på dig fullt värde i värdecheckar eller 50% kontant. Du behöver aldrig acceptera varesig värdecheckar eller 50% av ersättningen kontant. Det är kontantersättning som är grunden!
 

Alx

Medlem
Ersättning för hotellkostnader, mat, ombokning m.m. är en rättighet som inte påverkar ersättningsnivåerna.
 

Senator

Moderator
Hej,

Detta är ett mycket svårt fall:
SAS har ansvar for bokning och biljett som dom ansvarar för. Det vill säga: SAS ansvarar på rutten CPH-ORD-DFW. Från SAS synpunkt, har SAS fått dig till den destination du har betalat för, men en dag sent. Att du själv har valt att boka en annan biljett på en annan PNR och att det inte gick bra är strängt sätt inte SAS problem.

Sen är frågan; vad med kostnader som t.ex. hotell/bil som väntar på destinationen? I mina exempel har jag fått avboka dessa utan kostnad.

Jag har råkat ut för samma, och aldrig haft ett problem att få flygbolaget som är sena (i ditt fall SAS) ringa bolaget man skall vidare med (i ditt fall DL/AA) och be om hjälp att boka om gratis. Men, jag numera ser till att jag bokar allt i samma PNR, så trots man har flera biljetter så har man en bokning som gör att bolagen ser vart man kommer från, skall till.

Be SAS GROUND SERVICE på ORD tala med DL/US och fixa detta
 

Alx

Medlem
SAS lär knappast ersätta returresan eftersom den ligger utanför deras ansvar. Men de är ansvariga för att du kommer försent till destinationen och därmed ersättningsskyldiga för förseningen med 600€ enligt EU-bestämmelserna. Förhoppningsvis täcker detta kostnaden som uppstår för ombokning/förlorade biljetter.

Sedan kan ditt försäkringsbolag eventuellt ersätta dig enligt någon regel du inte tänkt på. Rätt så svårtolkade regler ibland. Alltid värt ett försök.

Jag har personligen fått ersättning vid flera tillfällen då det faktiskt bevisligen varit force majeure. Jag antar att försäkringsbolagen (gör upp i godo?) inte vill tjafsa hur mycket som helst med kortföretagens kunder?!
 

jumbooze

Medlem
Tack för alla tips, nu ska jag ge mig på SAS om förseningspengarna.
Ground crew ville inte erkänna resan på annan PNR och tog ingen diskussion med DL.

Det var ju på en annan PNR för det var en privat resa som jag inte ville blanda in jobbet med. :(

Jag återkommer här om/när jag får svar från SAS.
 
Toppen