Historic Hotels of Europe och Countryside Hotels

Diskussion i 'Övriga hotellkedjor' startad av Jacob, 22 Augusti 2013.

1. Jacob

Jacob Medlem

Av en slump ramlade jag precis in på ett hotellnätverk jag inte tidigare sett - Historic Hotels of Europe. Det är en kedja (eller snarare ett nätverk av kedjor) av vad som beskrivs som historiska och traditionella kvalitetshotell. Totalt ingår 700 hotell i 20 länder i Europa.

I Sverige är det kedjan Countryside Hotels som ingår i Historic Hotels of Europe. Fokus ligger på slott, herrgårdar och värdshus, pensionat och gästgiverier och det finns ett 40-tal hotell från Skåne upp till Hälsingland.

Är det någon som har erfarenhet av Historic Hotels of Europe eller Countryside Hotels i Sverige? Jag misstänker att det är en annorlunda upplevelse mot vad många här är vana vid från de traditionella stadskedjorna.

Slott, herrgårdar, gästgiverier & pensionat | Countryside Hotels

Historic Hotels of Europe

2. Resenären

Resenären Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag har bott på ett flertal av Countryside Hotels, under bilresor i Sverige. Det är ett flertal fristående hotell, som marknadsförs under ett gemensamt namn/tema. Många av dem är vackert belägna i fin naturlig miljö. Gärna i lite historiska byggnader och slott och, inte minst, de serverar god mat.
    I denna tråd nämnde jag kedjan: http://www.businessclass.se/hotelld...llan-laengs-e4-mellan-linkoeping-ljungby.html

Ett av de mindre hotellen, Villa Gransholm, bjöd på en verkligt familjär stämning när vi bodde där.

3. lnixon

lnixon Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Countryside Hotels är typiskt högklassiga ställen som satsar på konferenser i veckorna och herrgårdsweekends på helgerna. På den gamla goda tiden, innan barnen kom, bodde vi på ett antal av dem. Jag minns fortfarande femrättersmenyn på Aspa...

4. Homer

Homer Medlem

5. Nemo

Nemo Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Det finns en liknande kedja i Spanien som konstigt nog inte är med i sammanslutningen. Hotell i historiska byggnader (slott, fort, kloster etc). Paradores de Turismo

6. Det ser fint ut, men dessa typer av hotell är inte riktigt min grej. Jag gillar att prata med folk på kaféer, affärer etc, men att behöva prata med hotellägare/andra gäster varje morgon är jag inte överförtjust i. På morgonen vill jag bara gå ner till frukosten, anonym, och sedan smita ut i vimlet.

Ägare till små (och fina) hotell förutsätter ofta att god service (som de givetvis är beroende av) är ekvivalent med att tala mycket och länge med sina gäster. Vissa gillar det, andra inte :) .

1 person likes this.
  7. 149@telia.com

149@telia.com Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag har bott på 7 av de hotell som ingår i Countryside Hotels i Sverige.
    Mycket charmiga och oftast god mat.
    Kan verkligen rekommendera.

8. Agö

Agö Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Har någon bott på Ängavallen utanför Vellinge (Skåne) som ingår i Countryside Hotels? Det ser förbaskat trevligt ut och maten sägs vara briljant. Vi var av arbetsskäl tvungna att boka av Tallinn och får nu bara tid till en övernattning.

Ängavallen

9. Resenären

Resenären Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Nej, inte på Ängavallen. Men inte så långt bort ligger Gårdshotell
    Där bodde jag för ett tag sedan, prima ställe med utsökt mat. Bland annat har de "eget" vin.
    Vidare har de skördebrunch nu den 29 september.

1 person likes this.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!