Senaste nytt

Hinner man in till Shanghai på 5 timmars mellanlandning

Boarding kortet kan jag fixa på plats antar jag. Den utskrivna färdplanen blir det tuffare med... jaja, vi får se om jag kommer fram :)

Om du inte har ett utskrivet boarding kort innan avresa från CPH så kan du inte skriva ut det förrän efter passkontrollen i Shanghai. Det kan vara så att de accepterar digitala boarding kort. När jag har haft transfer så har jag inte lyckats få boardingkort varken digitalt eller på papper innan ankomsten till Shanghai så då har jag varit tvungen att visa upp den utskrivna resplanen. Man accepterade inte en digital version av den.

Senast jag passerade Shanghai var i april så det är ganska färskt, men saker kan ibland förändras ganska snabbt så du får gärna återkoppla här med dina erfarenheter.
 

bankb

Medlem
Om du inte har ett utskrivet boarding kort innan avresa från CPH så kan du inte skriva ut det förrän efter passkontrollen i Shanghai. Det kan vara så att de accepterar digitala boarding kort. När jag har haft transfer så har jag inte lyckats få boardingkort varken digitalt eller på papper innan ankomsten till Shanghai så då har jag varit tvungen att visa upp den utskrivna resplanen. Man accepterade inte en digital version av den.

Senast jag passerade Shanghai var i april så det är ganska färskt, men saker kan ibland förändras ganska snabbt så du får gärna återkoppla här med dina erfarenheter.

Ajdå, låter lite oroväckande, det ordnar sig säkert tillslut, men får kanske ta resan in till Shanghai en annan gång. Sitter på planet nu, så svårt att göra något annorlunda :)

Håller er uppdaterade om hur det går :)
 

Canadien

Medlem
Ajdå, låter lite oroväckande, det ordnar sig säkert tillslut, men får kanske ta resan in till Shanghai en annan gång. Sitter på planet nu, så svårt att göra något annorlunda :)

Håller er uppdaterade om hur det går :)

Har du inte boardingkort går det fint med en tydlig utskriven resplan, t ex bokningsbekräftelse. Strula inte med mobila grejer, detta är Kina och de vill gärna kunna stämpla lite här och var. Sedan bör det inte vara några problem att fixa boardingkort på utresan om du ser till att vara på plats 2h innan avgång.
 

Canadien

Medlem
En sak till, det extra formuläret man ska fylla i finns vid 144h-transit immigration som ligger längst bort i immigrationshallen, alltså längst till vänster om man ställer sig och tittar mot immigrationslinjen. Gå alltså förbi all vanlig immigration.
Det finns en liten soffgrupp med pennor och dessa blanketter allra längst in mot väggen vid 144h immigration.
 

Voyageur

Medlem
Eftersom du anländer med SAS så är det högst troligt att du måste gå genom passkontrollen ändå, även vid Transfer. Det är bara vid ett fåtal connections som man kan göra transfer airside, SAS brukar inte höra till dem.

När du väl är igenom passkontrollen så kan du ju ta en flukt på klockan för att se hur mycket tid du har kvar.

Om du inte lyckas få ett boardingpass för din connection före ankomst så måste du se till att ha hela din bokning mm utskriven på papper för att det ska gå så smidigt som möjligt. Annars kan det ta onödigt lång tid.

Trafiksituationen i Shanghai är svår att förutse så om du väljer taxi fram och tillbaka så hade jag inte chansat. Maglev + tunnelbana är pålitligare men det tar ändå tid.

Köerna genom passkontroll och security vid avgång kan ibland vara olidligt långa, och ibland nästan helt tomma. Jag brukar alltid se till att komma till flygplatsen minst 2 timmar innan avgång, gärna 2,5 timmar.

Air China loungen är ändå ganska ok tycker jag. En hyfsad buffé, ok wifi och duschar. Trots sin storlek så kan den vara ganska trång ibland, men lika ofta kan den vara ganska luftig och "folktom", allt beroende på vilka avgångar.

Ett bra plus med Air China loungen är att de har rätt bra privata duschar en våning ned (som behöver bokas i receptionen), samt 5-6 privata sovrum av rätt bra kvalitet. Maten i loungen lämnar mycket i övrigt att önska men ett tips är om inte Shanghai är ett absolut måste, att ta dig till loungen, boka dusch och vilorum, ta dig nedför trappan och ät på en av restaurangerna för en hundralapp. Ta dig sen tillbaka till loungen och njut av de sista få timmarna. Har själv spenderat 5h i den loungen ett flertal gånger och det går rätt fort.
 

bankb

Medlem
Hade det inte varit bättre att läsa på lite innan du satte dig på planet? Det här är ju typiskt sett saker man inte vill chansa på.

Kan man väl tycka är ett hyfsat rimligt påstående. Kanske lite slarvigt, dock är jag hyfsat resvan, säkerligen inte som många andra här inne. Men omkring 8-10 longhaul om året med byten kors och tvärs, har rest runt i Asien ett par vändor i livet, varav jag åtminstone varit i Hong Kong två gånger (som såklart inte ska likställas med andra delar av Kina.

För 3-4 år sen var jag rätt noga med att skriva ut allt, men innebar bara att jag åkte runt med en mapp med papper. Så började lägga allt i en Dropbox som pdf:er. Har aldrig behövt använda dessa heller, så nu låter jag bara allt ligga i mailkorgen och letar upp det lär det behövs.

Så hade inte en tanke på att jag skulle skriva ut fysiska papper för att ta mig till Seoul från Köpenhamn den här gången.
 

bankb

Medlem
Sådär, då sitter jag på maglev in mot Shanghai. Hade mentalt ställt in mig på lite strul men var igenom på andra sidan tullgränsen på under 20 min från det att vi lämnade planet. (Inkl min obligatoriska toapaus efter landning som gör att jag alltid kommer bakom hela ekonomisällskapet :)

Gick alldeles utmärkt med digital e-ticket i mobilen som underlag för att visa på utresa.

Sen tog det lite extra tid för att stuva undan bagaget och att jag råkade gå lite fel på väg till maglev:en.

Men totalt så kliver jag av maglev 45 min efter jag fick lämna planet.

Nu nån intensiv timme i Shanghai, på återhörande :)
 
Toppen