Senaste nytt

Hinna med tidigare flight?

Därav det finn "plus" och plus full flex på deras hemsida :)

Förstnämnda kanske borde döpas om till "här får du sitta längst fram och äta och dricka gratis men ej boka om biljett"
Jeg tror du misforstår konceptet...

Go: Ombooking ikke tilladt.

Plus: Ombooking tilladt, hvis samme bookingklasse ikke er tilgængelig betales prisforskellen op til næste tilgængelige - kan være alt fra 50 kr til >1500kr

Plus full flex: Kan Ombookes uden yderligere omkostninger.
 

Joshua

Medlem
Jeg tror du misforstår konceptet...

Go: Ombooking ikke tilladt.

Plus: Ombooking tilladt, hvis samme bookingklasse ikke er tilgængelig betales prisforskellen op til næste tilgængelige - kan være alt fra 50 kr til >1500kr

Plus full flex: Kan Ombookes uden yderligere omkostninger.

Mitt inlägg var skrivet med viss ironi men vet att det gör sig dåligt i skrift... :-(
 

AABack2ARN

Medlem
Notera att även Go-biljetter är ombokningsbara mot en avgift på SEK500/NOK500/DKK500/EUR 60/EUR75**/GBP60/USD70/CHF100 samt eventuell mellanskillnad i bokningsklass.

Att full flex är fritt ombokningsbara är helt enkelt beroende på att de redan direkt bokas i den högsta bokningsklassen (C) och så länge det finns platser på planet så finns det platser i C (inom Europa eller inrikes). Samt om SAS önskar överboka planet är de platserna oftast tillgängliga i C också.
 
R

rstenelo

Guest
Hade en trevlig sådan upplevelse i Busan, Korea ikväll när jag skulle flyga till Seoul med KAL. Kommer till incheckning kl 19 och ska flyga kl 20.30. Hon frågar om jag vill åka kl 19.30 så jag slipper vänta. Tackar givetvis snällt ja - har ingen status på skyteam. Mitt plan var inte fullt så det var ren service - Tack Korean Air!

Edit: flög i economy
 

Lonelyflyer

Medlem
Till skillnad från några av tipsen ovan skulle jag säga att det är svårt att boka om "på riktigt" utan att uppgradera bokningsklassen. Ring alltså inte bokningen. Däremot på flygplatsen så brukar det inte vara så noga med att man har "rätt" Plus-bokningsklass. Fråga i incheckningsdisken eller gaten, det har aldrig hänt mig i alla fall att de inte ordnar det där. Tror skillnaden är att de gör omflyttningen i incheckningssystemet men på bokningen gör de det i själva reservationen?

Ja, det är lite rodd att skriva om biljetten men på flygplatsen är jag också rätt säker att de kringgår det där.
Kul att höra att det funkade bra iaf!
Nackdelen med resebyråbokningar är just att de är resebyråbokningar
 

Buffy

Medlem
Jag har lyckats med detta vid gate med Go-biljett och EBD (utan incheckat bagage). Social engineering är nog viktigare än bokningsklass i det läget..
Social engineering was the trick.
Ville med en tidigare flight från Malmö till Arlanda igår, ringde SAS guldsupport och svaret var 600kr, frågade i disken, svaret var ring kundtjänst. Samma kille vid gate som vid disken, drog en vals och fick en plats :)
 

mha321

Medlem
Social engineering was the trick.
Ville med en tidigare flight från Malmö till Arlanda igår, ringde SAS guldsupport och svaret var 600kr, frågade i disken, svaret var ring kundtjänst. Samma kille vid gate som vid disken, drog en vals och fick en plats :)
Det är helt normalt. Gör du det via telefon eller vid disk så blir det riktig ombokning. Som kostar men du får också poäng för nya klassen.

Vid gate är det något annat. Det verkar finnas vissa direktiv för att man även där ska behöva plus biljett., jag har tex flera gånger blivit nekad i Köpenhamn (men med plus har det alltid gått). Men i det fallet kan social engineering onekligen hjälpa för rent tekniskt är det enkelt för dem att sätta dig på det tidigare flyget.
 

Agö

Medlem
Gör du det via telefon eller vid disk så blir det riktig ombokning. Som kostar men du får också poäng för nya klassen.
Om ens det funkar.

Under loppet av en timme har två riktiga tröttmössor på SAS lönelista ljugit mig rakt upp i ansiktet.

Person 1, kvinna på transfercentret på T5, ljög och sa att min biljett inte gick att omboka och att en ny biljett kostade 1750 kronor. Kollade och gick att köpa för 1350 kronor.

Person 2, man på servicecentret Airside T4, ljög och sa att alla avgångar till Luleå var fulla ikväll. Märkligt då alla var fullt bokningsbara via appen och jag nu sitter på kärran till Luleå med SEQ 92 på en gris.

Sådana tröttmössor kostade SAS pengar eftersom jag var villig att betala för ombokning trots att det kunde vara möjligt att få till det i gate. Trist tycker jag.
 

Buffy

Medlem
Det är helt normalt. Gör du det via telefon eller vid disk så blir det riktig ombokning. Som kostar men du får också poäng för nya klassen.

Vid gate är det något annat. Det verkar finnas vissa direktiv för att man även där ska behöva plus biljett., jag har tex flera gånger blivit nekad i Köpenhamn (men med plus har det alltid gått). Men i det fallet kan social engineering onekligen hjälpa för rent tekniskt är det enkelt för dem att sätta dig på det tidigare flyget.
Missar man poängen helt för den ursprungliga bokningen om man får åka med en tidigare. Jag hade en Go bokning.
 
Toppen