Senaste nytt

Hilton Gold/Diamond statusmatch/challenge till mars 2020

johhenrik

Medlem
Travel managers tänker ju på kostnaden inte vad hotellet erbjuder för medlemskap åt de anställda på deras företag ;) och om erat avtal är 200-250 euro per natt för hilton måste ni nog byta travel manager ;)
Det är väl inte en otänkbar siffra inkl konferensrummen, mat osv. Om det är bara för boende, ja då håller jag nog med dock. :)
 

intuition

Medlem
Jag håller med om att vi ofta överskattar oss själva och vår betydelse. Det ligger ju lite i hela lojalitets-tänket! Vi blir ju hela tiden uppmuntrade av förmåner eftersom vi "är så viktig kund". Som någon sa, man måste vända på steken och titta på det från företagets sida och inse att ett välskött matchningserbjudande är en fördel för företaget.


Sedan har @agehall och @Senator rätt i att matchningar skadar själva lojalitets-upplevelsen. Företagen bygger ju upp hela statusgrejen på att vi comiittar oss till företagets produkt mot att vi får ingå in en exklusiv klubb med lite extra förmåner. När sedan plötsligt andra, med ett mindre (eller inget) commitment får vara med i samma klubb, blir signalen att vår lojalitet inte var värd lika mycket som vi trodde.
En klok loyalty manager försöker nog hålla sitt matchnigserbjudande så hemligt som möjligt just av den anledningen.


Förslaget att låta den som fått status efter en challenge hamna på en sorts b-nivå tror jag är feltänkt. Varför skulle någon byta kedja om man först ska göra en challenge (dvs flytta nätter från sitt vanliga program, kanske tappa status där och få ett antal poäng som sitter fast i det gamla programmet) för att sedan få en nivå "på låtsas" som kanske eller kanske inte innehåller de förmåner som andra har på den nivån?

Ett sådant matchningserbjudande skulle
a) vara oattraktivt för den som vill byta kedja
b) och därmed vara olönsamt för företaget att erbjuda
c) samtidigt som det fortfarande kommer att reta befintlig kund som tycker att andra inte ska får status gratis.​
Dvs dåligt i alla perspektiv.
 

intuition

Medlem
...
Om man får 15 nätter tack vare matchningen, men någon som vanligtvis lägger 100 nätter per år hos Hilton (troligtvis till ett högre snittpris per natt dessutom) blir irriterad ...

Vill inte på något sätt peka finger, men Senator har i en annan tråd sagt att han alltid bokar med mellan 12 och 15% rabatt, oavsett företags- eller privatresa. Jag kan nog tänka mig att ganska många av de som har hög status också har tillgång till förhandlade priser, dvs betalar ett klart lägre snittpris.
Den som tar en challenge har antagligen inte tillgång till några företagspriser (för då hade ju den personen redan använt Hilton i tjänsten och haft bra status), så kalkylen är kanske mer att för en diamond som helt hoppar av Hilton förloras 85 nätter (100 nätter - 15%) - så om 6 nykomlingar gör challenge och lägger vars 15 nya nätter jämnar den kalkylen ut sig.
Ett pris som gäller for ett specifikt storbolag. Storbolag har ofta förhandlade priser på vissa hotell, eller har allmän rabatt på alla Hilton hotell. De som jag har access till ligger mellan 12-15% på standard pris. Dessa storbolag bokar normalt genom sin stora resebyrå. Dessa koder är också tillgängliga för anställda i privat syfte, samt för "alumni and retirees" mao f.d. anställda (typiskt amerikanskt). Jag jobbade 12 år på ett sådant bolag samt är leverantör idag så det är min story. ;) Jag kollar dessa eller MVP Rates vilka som är bäst.


Det finns naturligtvis en massa andra aspekter, hur många av de som gör challenge förnyar nivån "på riktigt", dvs vilken konvertering har man egentligen. Är man nöjd om en på 100 blir lojal och förnyar? Osv osv
 
Jag har funderat på Hilton ett bra tag, men ville inte börja längst ner så det här kommer bli win-win för båda mig och Hilton.
Fick diamond för min CC Concierge, dock bara till mars 2019 om jag gör 8 stays.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Abbs

Medlem
Mars 2019 berodde det på CCC? Eftersom andra fått mars 2020?

Är det någon som gjort statusmatch tidigare och sen kört denna också? Jag körde en för några år sedan och vill inte få den nekad för detta.
Jag har tidigare matchat till Guld och nu till Diamond :)
Jag har funderat på Hilton ett bra tag, men ville inte börja längst ner så det här kommer bli win-win för båda mig och Hilton.
Fick diamond för min CC Concierge, dock bara till mars 2019 om jag gör 8 stays.
Du tror inte det är typo då? Stod Mars 2019 i mitt mail men matchningssidan sa Mars 2020. Skriv till Honors på FB så kan de bekräfta om det är till 2020 eller 2019.
 
Jag har tidigare matchat till Guld och nu till Diamond :)

Du tror inte det är typo då? Stod Mars 2019 i mitt mail men matchningssidan sa Mars 2020. Skriv till Honors på FB så kan de bekräfta om det är till 2020 eller 2019.
Det var det jag trodde, men när man tittar på matchningssidan nu så står det 2019. Lite surt att de har ändrat det, men egentligen ingenting att klaga på eftersom jag ändå fick någonting. Första natt som diamond ikväll, så jag får se om det är värt att jaga på status till 2019.
 
Toppen