Jag håller med om att vi ofta överskattar oss själva och vår betydelse. Det ligger ju lite i hela lojalitets-tänket! Vi blir ju hela tiden uppmuntrade av förmåner eftersom vi "är så viktig kund". Som någon sa, man måste vända på steken och titta på det från företagets sida och inse att ett välskött matchningserbjudande är en fördel för företaget.
Sedan har
@agehall och
@Senator rätt i att matchningar skadar själva lojalitets-upplevelsen. Företagen bygger ju upp hela statusgrejen på att vi comiittar oss till företagets produkt mot att vi får ingå in en exklusiv klubb med lite extra förmåner. När sedan plötsligt andra, med ett mindre (eller inget) commitment får vara med i samma klubb, blir signalen att vår lojalitet inte var värd lika mycket som vi trodde.
En klok loyalty manager försöker nog hålla sitt matchnigserbjudande så hemligt som möjligt just av den anledningen.
Förslaget att låta den som fått status efter en challenge hamna på en sorts b-nivå tror jag är feltänkt. Varför skulle någon byta kedja om man först ska göra en challenge (dvs flytta nätter från sitt vanliga program, kanske tappa status där och få ett antal poäng som sitter fast i det gamla programmet) för att sedan få en nivå "på låtsas" som kanske eller kanske inte innehåller de förmåner som andra har på den nivån?
Ett sådant matchningserbjudande skulle
a) vara oattraktivt för den som vill byta kedja
b) och därmed vara olönsamt för företaget att erbjuda
c) samtidigt som det fortfarande kommer att reta befintlig kund som tycker att andra inte ska får status gratis.
Dvs dåligt i alla perspektiv.