Senaste nytt

Hilton Bali resort eller Conrad Bali?

Glenn E

Medlem
Först måste jag säga att valet mellan dessa är ett i-lands problem på absolut topp-nivå, men jag ska försöka sammanfatta:

Hilton brukar ju vara som andra stora kedjor, dvs Asien=Mycket hög nivå, Europa=Bra och USA/England=undermåligt.

- Första konstaterandet är att båda dessa hotell håller inte Asien-standard, Dvs den som är van vid att bo på Hilton/Conrad i typ Bangkok, HongKong etc ska inte ha för höga förväntningar.
- Andra konstaterandet är att båda hotellen genomgår fn massiva renoveringar, vilket gör att flera restauranger barer etc är stängda.

@Tonton: Det beror på? Jag antar att du inte kommer hit för att 'Titta runt på Bali'? För isåfall ligger båda hotellen helt fel, dvs du måste ta dig igenom en myllrande storstad med ca 1½-2h enkel resväg för att komma till 'Bali'. Är du däremot ute efter att 'lata dig på hotellet' funkar det bra.

Jämförandet:
Mat/Dryck: Conrad helt klart bäst. Hilton sämre (och rätt mycket dyrare!)
Exec lounge: Conrad vinner, men Hiltons exec-lounge är fn stängd (finns en tillfällig) så det är svårt att vara objektiv.
Vanligt hotellrum: Hilton vinner (Speciellt om du får rum med havsutsikt). Om du inte har havsutsikt är det nog mer jämnt skägg.
Villa/Poolvilla: Hilton vinner med hästlängder. Extremt mycket bättre villa och butler-service.
Bad/pool: Conrad vinner (om du har tillgång till Conrads 'Exec-del' via svit eller HHD!). Conrad om du vill ha mycket tyst och lungt. Hiltons pooler är mer 'badanläggning' över det hela, men är mycket trevliga och tilltalande.
Bad/Strand: Hilton vinner med 10-1! Conrad fårinte noll pga av det är mycket närmare/enklare att ta sig till stranden på Conrad.

Sen vet jag inte hur mycket de omfattande renoveringarna påverkar prissättning på både det ena och det andra för tillfället? Kanske prisbilden på båda hotellen förändrar sig dramatiskt efter renoveringarna är klara i höst?

Ska du 'slappa' rekommenderar jag skarpt Hiltons 'pool-villa'. Fantastisk...

Rummet jag fick på Hilton var rätt gammalt och litet och slitet även om det var ett Executive rum med havsutsikt.
Rummen jag fått på Conrad var betydligt bättre.
Bättre utbud i loungen på Conrad.

Fast det jag verkligen inte håller med om är stranden.
När jag var på Hilton gick det inte att bada i havet pga strömmarna.

På Conrad kunde man bada även om tidvattnet gör att man inte kan bada jämt.
Stranden var väldigt fin på Conrad.

Vattenrutchbana på Hilton var bra.

Jag upprepar det jag skrev tidigare att som HHG skulle jag välja Hilton pga trolig lounge tillgång annars Conrad.
 

Tostarp

Medlem
Lägger till lite här ang Hilton Garden Inn vid Bali's flygplats.

- Skulle checka in och fick beskedet vid disken att endast bokningar gjorda på internet gällde, inte via appen (!!). Bad att få tala med desk manager och fick rett ut att vi fick lov att checka in ändå. Mycket märkligt beetende??
- Hade bokat en 'svit' och fick ett hörnrum.
- Kommer in på rummet (Bottenvåning) och det fullkomligt stinker mögel. Lugnar ner mig lite och går med hustrun till restaurangen för en sen middag.
- Middagen helt utsökt med perfekt service in i minsta detalj.
- Går till repan och säger att vi måste byta rum pga mögel. Efter lite dividerande säger dom att dom uppgraderat oss till ett finare rum än vad vi betalt för en våning upp och att vi ska vara tacksamma för detta. En bellboy tar nyckelkorten och ledsagar oss upp till det nya rummet. När vi kliver in så ligger det ett HHD-välkomstbrev och ett kort på sängen med 'Welcome Mr Tostarp'. Detta är alltså rummet vi skulle haft från början!!
- Påtalar nästa morgon för frontdesk manager sitautionen och hon lyssnar intresserat. Ser på henne att hon inte kommer göra ett skit åt det och mycket riktigt så har det inte hänt ett skit.

Sammanfattning är att hotellet/rummen är någorlunda ok, maten mycket bra och personalen suger (förutom serveringen vi fick).

Använd bara detta hotellet som 'nödlösning' om ni har sent/tidigt flyg.
 

Cliff

Medlem
Hilton Bali

Har nu tillbringat 1 natt i Twin one bedroom suite ocean view och en vecka i King one bedroom pool villa. Är Diamond och frågade om uppgradering för de båda vistelserna men fick beskedet att det inte var möjligt i nuläget avseende rum till villa eller från one room villa till two room villa. Vad gäller uppgradering till större pool villa så meddelades från management att uppgradering till större pool villas inte tillämpades i huvud taget!

Renoveringen är förhållandevis omfattande och medför en halvering av tillgängliga rum. Exekutiv loungen kopplande till exekutiv rum och suiter är också under renovering och loungen är flyttade vilket medför begränsad tillgänglighet till de tillfälliga loungen och tex afternoon te är borttaget och ingen frukost serveras heller i loungen. Renoveringsarbetet medför även ett mycket störande ljud i loungen samt vid all vistelse kring poolområdet!!!

Pool villas området berörs inte av renoveringsarbete och tillhörande exekutiv lounge är öppen som vanligt men endast för de som innehar en pool villa.

Vistelsen i villan var mycket behaglig och servisen från exekutiv loungen är bland de bättre jag upplevt. Inga störande ljud från renoveringen når villa området enligt min uppfattning.

Vid en eventuell ny vistelse på Hilton Bali skulle jag ENDAST boka en pool villa då poolområdet för "vanliga" rum och suiter är så pass stört av renoveringen att det inte är acceptabelt.
 

Glenn E

Medlem
Lägger till lite här ang Hilton Garden Inn vid Bali's flygplats.

- Skulle checka in och fick beskedet vid disken att endast bokningar gjorda på internet gällde, inte via appen (!!). Bad att få tala med desk manager och fick rett ut att vi fick lov att checka in ändå. Mycket märkligt beetende??
- Hade bokat en 'svit' och fick ett hörnrum.
- Kommer in på rummet (Bottenvåning) och det fullkomligt stinker mögel. Lugnar ner mig lite och går med hustrun till restaurangen för en sen middag.
- Middagen helt utsökt med perfekt service in i minsta detalj.
- Går till repan och säger att vi måste byta rum pga mögel. Efter lite dividerande säger dom att dom uppgraderat oss till ett finare rum än vad vi betalt för en våning upp och att vi ska vara tacksamma för detta. En bellboy tar nyckelkorten och ledsagar oss upp till det nya rummet. När vi kliver in så ligger det ett HHD-välkomstbrev och ett kort på sängen med 'Welcome Mr Tostarp'. Detta är alltså rummet vi skulle haft från början!!
- Påtalar nästa morgon för frontdesk manager sitautionen och hon lyssnar intresserat. Ser på henne att hon inte kommer göra ett skit åt det och mycket riktigt så har det inte hänt ett skit.

Sammanfattning är att hotellet/rummen är någorlunda ok, maten mycket bra och personalen suger (förutom serveringen vi fick).

Använd bara detta hotellet som 'nödlösning' om ni har sent/tidigt flyg.
Var hörnrummet på bottenvåningen det närmaste rummet på vänster sida från receptionen? I så fall var det ett accesible rum.
Stort men billigaste kategorin.
HHD brukar få en eller 2 våningar upp med utsikt mot poolen.
Jag visste inte att de hade sviter.
Jag får alltid bra service där.
 

MartinH

Medlem
Nästan 2 veckor på Bali i april. HHD

HGI - enkelt, men trevligt. Bra service, bra pool, bra gym, ganska bra frukost. Ligger ju lite off, men kostar bara några kronor med GRAB till Kuta.

Hilton - fantastisk utsikt från översta våningen. Bra service, fina pooler, ok gym, bra men stökig frukost i ett stort "ballroom". Fin strand, men inte badvänligt. Renoveringsarbetet hördes mycket, speciellt vid poolområdet, kan förstå om folk stör sig på det, mig gjorde det inget. Loungen för oss som inte bodde i villa var på en separat våning på beachbaren - fin utsikt och bra service, enklare snacks.

Conrad - fick uppgradering till svit, enligt General Manager får alla HHD det under renoveringarna, tror dock inte det är helt sant. Fantastisk service, ok pool (var bara vid den vid sviterna), bra gym, normal bra frukost vid buffén, enklare frukost men med mer personlig touch vid sviterna. Jättefin strand, men inte så badvänligt, mycket skräp i vattnet. Dock var det inte så farligt med båtar i vattnet, betydligt mer när jag bodde 2 km norr på "gamla" Radisson Tanjung Benoa, där fick man trängas med båtarna i vattnet. Trevlig afternoon tea. Bra lounge med god dricka och enklare snacks.
 

Tostarp

Medlem
HGI vid BALI's flygplats hade jag bokat en 'svit' dvs ett rum med ett sovrum, ett litet vardagsrum, ett badrum med toalett och en ytterliggare separat toalett. Rummet vi till slut fick var ett exakt likadant en våning upp. Rummet låg längst bort från repan till vänster.
 
Jämförandet:
Mat/Dryck: Conrad helt klart bäst. Hilton sämre (och rätt mycket dyrare!)
Exec lounge: Conrad vinner, men Hiltons exec-lounge är fn stängd (finns en tillfällig) så det är svårt att vara objektiv.
Vanligt hotellrum: Hilton vinner (Speciellt om du får rum med havsutsikt). Om du inte har havsutsikt är det nog mer jämnt skägg.
Villa/Poolvilla: Hilton vinner med hästlängder. Extremt mycket bättre villa och butler-service.
Bad/pool: Conrad vinner (om du har tillgång till Conrads 'Exec-del' via svit eller HHD!). Conrad om du vill ha mycket tyst och lungt. Hiltons pooler är mer 'badanläggning' över det hela, men är mycket trevliga och tilltalande.
Bad/Strand: Hilton vinner med 10-1! Conrad fårinte noll pga av det är mycket närmare/enklare att ta sig till stranden på Conrad.

Sen vet jag inte hur mycket de omfattande renoveringarna påverkar prissättning på både det ena och det andra för tillfället? Kanske prisbilden på båda hotellen förändrar sig dramatiskt efter renoveringarna är klara i höst?

Ska du 'slappa' rekommenderar jag skarpt Hiltons 'pool-villa'. Fantastisk...

Nästan 2 veckor på Bali i april. HHD

HGI - enkelt, men trevligt. Bra service, bra pool, bra gym, ganska bra frukost. Ligger ju lite off, men kostar bara några kronor med GRAB till Kuta.

Hilton - fantastisk utsikt från översta våningen. Bra service, fina pooler, ok gym, bra men stökig frukost i ett stort "ballroom". Fin strand, men inte badvänligt. Renoveringsarbetet hördes mycket, speciellt vid poolområdet, kan förstå om folk stör sig på det, mig gjorde det inget. Loungen för oss som inte bodde i villa var på en separat våning på beachbaren - fin utsikt och bra service, enklare snacks.

Conrad - fick uppgradering till svit, enligt General Manager får alla HHD det under renoveringarna, tror dock inte det är helt sant. Fantastisk service, ok pool (var bara vid den vid sviterna), bra gym, normal bra frukost vid buffén, enklare frukost men med mer personlig touch vid sviterna. Jättefin strand, men inte så badvänligt, mycket skräp i vattnet. Dock var det inte så farligt med båtar i vattnet, betydligt mer när jag bodde 2 km norr på "gamla" Radisson Tanjung Benoa, där fick man trängas med båtarna i vattnet. Trevlig afternoon tea. Bra lounge med god dricka och enklare snacks.

Vi kommer att bo 10 nätter totalt i Bali i juli, aug i sommar. Funderar på att lägga 5 nätter på antingen Conrad eller Hilton Bali, är HHD. Prisläget är följande:

Conrad
Deluxe King Resort View --> 1 228 kr/natt exkl skatter eller 33 600 poäng/natt (med Hiltons 4 för 5 bonusnätter förmån)

Hilton:
King Guest Room Garden View --> 1 201 kr/natt exkl skatter eller 28 400 poäng/natt (4 för 5)
Baserat på vad som skrivits tidigare i tråden lutar jag åt att boka Conrad på poäng. Syftet med resan är att slappa, sola och bada. Tänker jag rätt eller hade ni som har varit där nyligen gjort annorlunda?
 

agehall

Medlem
Jag skulle aldrig sätta min fot på Conrad Bali igen. Det var inte bra när vi var där för några år sedan och enligt rapporter här verkar det inte ha blivit bättre. Det är över lag det sämsta Conrad jag har bott på.
 

MartinH

Medlem
Vi kommer att bo 10 nätter totalt i Bali i juli, aug i sommar. Funderar på att lägga 5 nätter på antingen Conrad eller Hilton Bali, är HHD. Prisläget är följande:

Conrad
Deluxe King Resort View --> 1 228 kr/natt exkl skatter eller 33 600 poäng/natt (med Hiltons 4 för 5 bonusnätter förmån)

Hilton:
King Guest Room Garden View --> 1 201 kr/natt exkl skatter eller 28 400 poäng/natt (4 för 5)
Baserat på vad som skrivits tidigare i tråden lutar jag åt att boka Conrad på poäng. Syftet med resan är att slappa, sola och bada. Tänker jag rätt eller hade ni som har varit där nyligen gjort annorlunda?
Hilton ligger väldigt off, inget i närheten. Näst intill obadbart.
Conrad - finns restauranger o affärer rakt utanför på gatan. Badet är bättre än Hilton, men ingen "paradisstrand".
Så välj Conrad för 5 nätter, sen nåt ställe med bättre strand. Jag har inte vart på Jimbaran, Legian eller Sanur som eventuellt ska vara bra. Bästa jag vart på var Grand Hyatt Nusa Dua, som visserligen ligger i samma "område" som Hilton, men stranden/badet var riktigt fint där.
Blir du uppgraderad till svit så är värdet på Conrad jättebra, med kanonservice, fin svit, lounge o afternoon tea.
Värdet på poängen är ok. Man kan ju köpa 10000 poäng för 50$, så med 5th night free är mitt riktmärke 40$ per 10000 poäng. Kostar det mer så är det ok att använda poäng, enligt mitt höftande.
 
Toppen