Senaste nytt

HHG vs HHD - värde? Stoppa eller heja på en Hilton-narkoman

Isak21

Medlem
Hej!

Har nyss inskaffat AMEX Platinum och har således HHG som en förmån - utan krav på stays/ spend osv för att behålla. Är lite nyhög på det, även om jag fattat av uppgraderings-tråden att det är HHD som gäller för fetaste uppgraderingar.

Det jag funderar över är om det är värt för mig att försöka nå HHD redan under detta medlemsår. (Har snart 30k base points och ett bra antal stays/nätter).

Det i sig leder in i en större fundering; hur värt är HHD gentemot HHG?

Jag kommer mest resa på helger / lov / sommaren utomlands och är tveksam till om det är värt att jaga statusen.

Problemet är att jag ändå lockas instinktivt så mycket av att försöka nå upp till HÖGSTA status.
Har redan okynnesbokat en del billiga söndags-nätter på Hilton i slussen och försökt försvara det gentemot mig själv med att det är värt om man tar med någon man tycker om iom att frukosten ändå ingår som HHG.

Så, kan någon lindra min mani och stoppa min poänglösa (?) jakt mot HHD eller ge mig skäl till varför det är värt?
 

Isak21

Medlem
Hur många stays/nätter har du nu?

30k base points är inte mycket dock.

Det är en bra bit kvar till 120k. Tror stays är mer trolig väg. Är uppe i 15 stays som är avklarade, eller inplanerade och bokade redan.

Skulle med andra ord behöva bli en del weekends i september, oktober, november, december + en och en annan okynnes-Slussen (15 ytterligare stays). Kommer vara i Kanada (Ottawa / USA (NYC/Chicago) men upplever att det inte är riktigt värt å jaga stays där pga högre priser (och kan bl hos vänner)

Men skulle som sagt gärna höra mer resonemang om värdet av HHD generellt. Sen kan jag själv avgöra hur mycket det ska jagas efter.
 

GOTBound

Medlem
Chatta med Hilton på hemsidan och be om HHD fast track/challange, då har du 90 dagar på dig att genomför 8 stays, detta är primärt riktade till kunder som kommer från andra program men ibland så låter dom även HHG använda detta för att nå HHD.

EK
 

MTheC

Medlem
Det är en bra bit kvar till 120k. Tror stays är mer trolig väg. Är uppe i 15 stays som är avklarade, eller inplanerade och bokade redan.

Skulle med andra ord behöva bli en del weekends i september, oktober, november, december + en och en annan okynnes-Slussen (15 ytterligare stays). Kommer vara i Kanada (Ottawa / USA (NYC/Chicago) men upplever att det inte är riktigt värt å jaga stays där pga högre priser (och kan bl hos vänner)

Men skulle som sagt gärna höra mer resonemang om värdet av HHD generellt. Sen kan jag själv avgöra hur mycket det ska jagas efter.
Jag tycker HHD är väldigt mkt bättre än HHG, har haft HHD i fyra år men åkte i år ned på guld och har märkt stor skillnad. Under de år jag var HHD så fick jag i stort sett alltid riktigt bra uppgraderingar (undantaget två vistelser i NYC) men som guld i år har jag på 5 vistelser inte fått en enda upgrade. Gillar ju också access till lounge som HHD (oavsett rumstyp).

Är ju dock trots allt så att man får fundera på hur mycket det är värt att spendera extra för det, när jag var HHD så var det mesta inte betalt av mig utan av jobbet (även om jag valde att bo på hotell som inte alltid låg smidigast till för att behålla statusen) så var enklare. Jag skulle nog trots allt , om inte alltför mycket effort, försöka nå det och kolla ett år hur mycket du tycker det är värt :)
 

jsn

Medlem
Bara så jag förstår: Du behöver ytterligare 15 stays, utöver de redan bokade okynnesnätterna på Hilton Slussen? Där du inte har planerat resor som behöver hotellnätter?
Är det inte bättre att lägga pengarna som du spara på att inte boka okynnesnätter på riktiga rum när du väl behöver bo på hotell?
 

taxvalp

Medlem
Bara så jag förstår: Du behöver ytterligare 15 stays, utöver de redan bokade okynnesnätterna på Hilton Slussen? Där du inte har planerat resor som behöver hotellnätter?
Är det inte bättre att lägga pengarna som du spara på att inte boka okynnesnätter på riktiga rum när du väl behöver bo på hotell?

Håller med @jsn efter att ha testat några år med såväl HHG som HHD. Diskussionen liknar den eviga om Eurobonus Gold vs Diamond. Det är fler fördelar med HHD men knappast värt att lägga ett femsiffrigt belopp på att jaga status. Lägg i stället pengarna på bättre rum eller en sväng på stan för att kompensera utebliven lounge (som ju ändå ej är något att sträva efter i USA/Kanada).
 

Abbs

Medlem
Jag anser det bara värt att göra en stay run om man faktiskt ska på en resa oavsett. Att resa endast för att hotellhoppa tar ifrån hela grejen, lägg då pengarna på att bo på riktigt bra hotell istället. Det ger mer värde.

Med det sagt så har jag en 16 dagars resa till Sydostasien i höst. Då jag är HHD så bor jag gärna på Hilton. Då det är möjligt att enkelt byta mellan olika Hilton på alla min destinationer så kommer jag göra det, och därmed med råge kvala in till HHD i år igen. Jag hade aldrig i livet åkt på en resa enbart för att få ihop 15 stays, de pengarna kan man lägga på att bo på Shangri-La Club room istället.
 
Toppen