Hertz satsar på elbilar i Stockholm och öppnar Sveriges första digitala uthyrningskontor

Diskussion i 'Hyrbilar' startad av BusinessClass, 25 Juni 2015.

  1. BusinessClass

    BusinessClass Redaktör

    Hertz - Sveriges första digitala uthyrningskontor

    Hertz öppnar i dagarna Sveriges första helt automatiserade biluthyrningstjänst. Det är kontoret på Sveavägen i Stockholm som blir digitalt. Rent praktiskt innebär det att kontoret sköts mobilt och att registrering och fakturering hanteras automatiskt. Man hämtar ut sin bil med ett kreditkort och signerar med sin PIN-kod. Kontoret är öppet mellan kl 06 och 22 och kunderna…
     

    Se hela inlägget

  2. In_Sweden

    In_Sweden Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Om man är väldigt sugen på att hyra sig en elbil i stockholm så såg jag stora skyltar hos OKQ8 vid Slussengaraget.

    Men rent spontant så känner jag att det behövs mer publik laddningsinfrastruktur innan jag skulle kolla på el-hyrbilar, åtminstone om jag visste att jag skulle behöva ladda den under hyran.
    Och hur blir det om man lämnar den med ett tomt batteri? Hutlösa laddningspriser?
     
    Delayed gillar detta.
  3. fly4fun

    fly4fun Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Som elbilsägare så måste jag säga att jag är förvånad över denna sjuka fokus på räckvidd och laddning. Första frågan man alltid får från folk när dom ser bilen är "vad har den för räckvidd?". Och för mig som elbilsägare är den frågan så orelevant så svaret är "jag vet inte riktigt".

    Den stora skillnaden mellan en bensinbil och en elbil är att bensinbilen normalt tankas när bränslet är slut. Elbil laddas normalt sett varje natt, vilket innebär att du varje morgon kör iväg med en "fulltankad" bil, i mitt fall ca 30-45 mils räckvidd. Enda gången 30-45 mil inte räcker till är om man ska ut på långtur och då finns det lösningar för detta. Ingen gör av med 30-45 mil på dag bara på att köra runt i Stockholm eller Göteborg. En vanlig dag behöver jag inte ens titta på min räckviddsmätare eftersom jag vet att jag kommer klara mig hela dagen. Sedan jag fick min Tesla i april har jag kört 600 mil och varit under 10 mils räckvidd 2 gånger, båda gånger vid långturer. Vid långturer kan man snabbladda bilen på 30-40 min och passa på käka eller jobba under tiden.

    Vad gäller laddningsinfrastruktur så finns det väldigt, väldigt mycket. Förutom Teslas superchargers finns laddare vid de flesta köpcentrum, många publika garage och instutitioner som flygplatser, sjukhus, kommunhus etc, många snabbmatsrestauranger vid motorvägar och vissa större bensinmackar erbjuder laddning. Dessutom finns privata laddstolpar via t.ex. Fortum eller Vattenfall och 100-tals andra mindre företag landet över.

    Jag har som sagt kört 600 mil sedan jag köpte bilen. Jag har gjort av med el för ca 800-900 kr hemma samt ca 120 kr på publika laddstationer. Blir ganska låg milkostnad.

    Bifogar skärmdump från uppladdning.nu som listar de flesta publika laddstationer som finns.

    [​IMG]
     

    Bifogade filer:

    Last edited: 26 Juni 2015
    Chrille gillar detta.
  4. Delayed

    Delayed Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    En vild gissning är att Norrlands inland inte är din hemmaplan. ;)
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×