Senaste nytt

Hertz satsar på elbilar i Stockholm och öppnar Sveriges första digitala uthyrningskontor

BusinessClass

Redaktör
Hertz öppnar i dagarna Sveriges första helt automatiserade biluthyrningstjänst. Det är kontoret på Sveavägen i Stockholm som blir digitalt. Rent praktiskt innebär det att kontoret sköts mobilt och att registrering och fakturering hanteras automatiskt. Man hämtar ut sin bil med ett kreditkort och signerar med sin PIN-kod. Kontoret är öppet mellan kl 06 och 22 och kunderna…
 

In_Sweden

Medlem
Om man är väldigt sugen på att hyra sig en elbil i stockholm så såg jag stora skyltar hos OKQ8 vid Slussengaraget.

Men rent spontant så känner jag att det behövs mer publik laddningsinfrastruktur innan jag skulle kolla på el-hyrbilar, åtminstone om jag visste att jag skulle behöva ladda den under hyran.
Och hur blir det om man lämnar den med ett tomt batteri? Hutlösa laddningspriser?
 

fly4fun

Medlem
Som elbilsägare så måste jag säga att jag är förvånad över denna sjuka fokus på räckvidd och laddning. Första frågan man alltid får från folk när dom ser bilen är "vad har den för räckvidd?". Och för mig som elbilsägare är den frågan så orelevant så svaret är "jag vet inte riktigt".

Den stora skillnaden mellan en bensinbil och en elbil är att bensinbilen normalt tankas när bränslet är slut. Elbil laddas normalt sett varje natt, vilket innebär att du varje morgon kör iväg med en "fulltankad" bil, i mitt fall ca 30-45 mils räckvidd. Enda gången 30-45 mil inte räcker till är om man ska ut på långtur och då finns det lösningar för detta. Ingen gör av med 30-45 mil på dag bara på att köra runt i Stockholm eller Göteborg. En vanlig dag behöver jag inte ens titta på min räckviddsmätare eftersom jag vet att jag kommer klara mig hela dagen. Sedan jag fick min Tesla i april har jag kört 600 mil och varit under 10 mils räckvidd 2 gånger, båda gånger vid långturer. Vid långturer kan man snabbladda bilen på 30-40 min och passa på käka eller jobba under tiden.

Vad gäller laddningsinfrastruktur så finns det väldigt, väldigt mycket. Förutom Teslas superchargers finns laddare vid de flesta köpcentrum, många publika garage och instutitioner som flygplatser, sjukhus, kommunhus etc, många snabbmatsrestauranger vid motorvägar och vissa större bensinmackar erbjuder laddning. Dessutom finns privata laddstolpar via t.ex. Fortum eller Vattenfall och 100-tals andra mindre företag landet över.

Jag har som sagt kört 600 mil sedan jag köpte bilen. Jag har gjort av med el för ca 800-900 kr hemma samt ca 120 kr på publika laddstationer. Blir ganska låg milkostnad.

Bifogar skärmdump från uppladdning.nu som listar de flesta publika laddstationer som finns.

27807-7a0a3f970c6a9aaee2aa9e7dfcf0a11d.jpg
 

Attachments

  • uppladdning.PNG
    uppladdning.PNG
    945,3 KB · Visningar: 378
Last edited:

Delayed

Medlem
Vad gäller laddningsinfrastruktur så finns det väldigt, väldigt mycket. Förutom Teslas superchargers finns laddare vid de flesta köpcentrum, många publika garage och instutitioner som flygplatser, sjukhus, kommunhus etc, många snabbmatsrestauranger vid motorvägar och vissa större bensinmackar erbjuder laddning. Dessutom finns privata laddstolpar via t.ex. Fortum eller Vattenfall och 100-tals andra mindre företag landet över.
En vild gissning är att Norrlands inland inte är din hemmaplan. ;)
 

FF#1

Medlem
Hyrde elbil för andra gången på en månad.
2x renault Zoe från Hertz Arlanda.
En trevlig grej med elbilarna är att man inte behöver "tanka" dem när man lämnar tillbaka de, utan det räcker att man har så mycket el att man tar sig tillbaka. Bra när man är stressad till flyget.

Förra vändan vart det 63 mil på några dagar. fungerade över förväntan. Blir nog fler gånger med elbil
 

mjulven

Medlem
Jag har gjort slag i saken och hyrt en elbil från Hertz över midsommar, främst för att det var det billigaste alternativet och för att det blir skoj att prova, samt ett givet samtalsämne.

Då jag hyr vid en station med automat så undrar jag över några saker.

1. Kommer bilen vara fulladdad när jag hämtar den?
2. Förväntas jag lämna tillbaka bilen med fullt batteri?
 

FrontX

Medlem
Jag har gjort slag i saken och hyrt en elbil från Hertz över midsommar, främst för att det var det billigaste alternativet och för att det blir skoj att prova, samt ett givet samtalsämne.

Då jag hyr vid en station med automat så undrar jag över några saker.

1. Kommer bilen vara fulladdad när jag hämtar den?
2. Förväntas jag lämna tillbaka bilen med fullt batteri?

Att den är fulladdad borde vara en självklarhet kan jag tycka.
Dock har jag hyrt t.ex T8 som knappt varit laddad, men det är å andra sidan inte en renodlad elbil heller. Så tror inte du behöver oroa dig för det

Att man förväntas lämna tillbaka den fulladdad ser jag som högst osannolikt. Dels för att beroende på var man bor så lär ju bilen laddas ur under färden tillbaka till kontoret, och dels så måste kontoret ha lite framförhållning till nästa kund som ska ha din eventuella bil, dvs att de har med i beräkningarna att den måste laddas upp mellan gångerna. Tror dock att man uppmanas att sätta i laddsladden när man lämnar tillbaka bilen
 
Last edited:
Toppen