Senaste nytt

Hertz - Bilskojare!

Agö

Medlem
Det står ju oftast såhär i kontrakten

Unattended Returns
If you need to return your vehicle outside of opening hours you should discuss your options with our team at the start of your rental. If out of hours drop-off is permitted, you will remain responsible for the vehicle until the branch opens again and the car is checked.

Returning Your Vehicle | Vehicle Hire Guide - Hertz Car Hire
Nja, det där varierar nog mellan länder. Jag är inte säker på att sådant där villkor skulle hålla i Sverige. Avis villkor för Sverige säger t.ex. så här.

upload_2016-8-17_15-4-42.png


Med hyrestiden avses naturligtvis endast den tid som man angett i kontraktet (motsatsvis skulle man ju potentiellt betala mer i hyra om det skulle gälla till dagen efter för att kontoret har värdelösa öppettider).
 
För många år sedan hyrde jag och en kompis en bil i Namibia. När vi hämtade den gick vi runt med uthyraren och påpekade alla repor. Han tittar på oss och börjar att fylla i hela ritningen av bilen på papperet, han gråmarkerar alltså hela bilen med skador. Sen ler han mot oss och frågar om vi är nöjda. :) Det sist han säger innan vi kör iväg är att bilen är snabbare än vad den ser ut så ta det lugnt! Det var Inga problem vid återlämnandet och bilen var väldigt mycket snabbare än vad den såg ut! :) Jag tror detta var hos Avis.
 

FF#1

Medlem
Ställer mig till skaran som ser Hertz som bil-skojjare.

Hyrde bil här förra veckan, lämnade tillbaka den i torsdags kl 14.
En kille kollade bilen och sa att det var ok.

I dag fick jag ett mail med en bild på en fet repa på framskärmen som de hade hittat vid ett senare tillfälle samt en skaderapport som ska fyllas i.

Bilden med "Beviset" är tagen mer än 30h efter jag lämnade in bilen, vilket känns oacceptabelt lång tid, det är ju längre tid än jag hade bilen... :)

Ringde till Hertz och påpekade den långsamma extra besiktningen, de skulle utreda det och återkomma.

Har full försäkring men det känns dumt att ta på sig nått som man inte har orsakat.


Eller vad säger ni?
 
Ställer mig till skaran som ser Hertz som bil-skojjare.

Hyrde bil här förra veckan, lämnade tillbaka den i torsdags kl 14.
En kille kollade bilen och sa att det var ok.

I dag fick jag ett mail med en bild på en fet repa på framskärmen som de hade hittat vid ett senare tillfälle samt en skaderapport som ska fyllas i.

Bilden med "Beviset" är tagen mer än 30h efter jag lämnade in bilen, vilket känns oacceptabelt lång tid, det är ju längre tid än jag hade bilen... :)

Ringde till Hertz och påpekade den långsamma extra besiktningen, de skulle utreda det och återkomma.

Har full försäkring men det känns dumt att ta på sig nått som man inte har orsakat.


Eller vad säger ni?
Är det inte du som orsakat skadan, eller att den har hänt under din hyrestid så ska varken du eller ev försäkring som du har haft stå för skadan.
 

FF#1

Medlem
Precis så. Hertz ska bevisa att du orsakat skadan.

precis känns dumt att "lugga" försäkringsbolaget på detta. Det kan ju faktiskt vara nått som både jag och killen missade vid återlämningen men det känns inte troligt med tanke på skadans storlek.

Får se vad de svarar när det har "undersökt" ärendet klart... :)
 

BAS

Medlem
Helt horribla historier man får läsa här. Har själv vänner som aldrig hyr av Hertz sedan de har blivit blåsta.

Jag undrar dock om jag är den enda här med bra erfarenheter av Hertz? Förra sommaren hyrde vi en bil i Dublin. Ovan som jag är med vänstertrafik och trånga gator, lyckades jag repa upp en fälg. Inte jättefarligt, men två repor på ca 3-4 cm, inte helt ytliga. Var rätt fina fälgar, tror det var 19 tummare. När jag lämnade in bilen visade jag reporna för servicekillen. Han tittade lite, men konstaterade bara, "it's OK".
 
Toppen