Senaste nytt

Hertz – Finns det risk att bli blåst?

Var på tjänsteresa i Frankfurt för knappt ett år sedan. Körde från flygplatsen till Wiesbaden och tillbaka. När jag var hemma igen så kom en debitering från Hertz på 250 euro för "collision damage". Jag skickade, via min kunds resebyrå, en protest. Några dagar senare kom ett svar att de dragit tillbaka kravet men utan någon som helst förklaring. Svindlare!

Väljer alltid AVIS nuförtiden (med något enstaka undantag som bekräftar regeln). Känns gött att komma fram till uthyrningskontoret och titta upp på skärmen "Welcome Mr Östling, your car is on B6. Drive safely!". Har hänt två gånger sista året, La Guardia och Las Vegas.
 

demgard

Medlem
Även om jag lite kapade tråden tackar jag för input. Visserligen så att det varierar i olika delar av världen (Hertz CPT var jag nöjd med senast), men med flera som har så dåliga erfarenheter ska jag undvika Hertz i framtiden..
 

BAS

Medlem
Brukar alltid (nästan) hyra på Hertz, ca 5 gånger per år. Tänkte skriva att jag inte har råkat ut för att Hertz försökt blåsa mig...

Men när jag tänker efter så råkade jag ut för en sak, när jag hade förbokat bil på Hertz hemsida till Malta. När jag skulle hämta bilen påstod de i utlämningen att det var fel pris, trots att det på bokningsbekräftelsen stod "This price is guaranteed". Efter en stunds bråkande erbjöd de mig 20% på "deras" pris, vilket fortfarande var ca 5-10% mer än enligt bokningen. Jag sa då att jag inte ville förstöra min semester med att bråka, och att jag skulle betala det priset, men att jag vid hemkomst skulle kontakta Hertz huvudkontor för att få förklarat hur det kom sig att deras garanterade priser inte gällde på Maltakontoret. Så fort jag sa detta, så svarar killen -Ok, du får bilen för priset enligt din bokning.

Avis har jag bokat med en gång, aldrig mer. Drog nästan 200 euro extra från mitt kort för att jag lämnat in en bil 2 timmar för TIDIGT! Efter mycket krångel fick jag tillbaka hälften, orkade inte bråka mer den gången.
 
Avis har jag bokat med en gång, aldrig mer. Drog nästan 200 euro extra från mitt kort för att jag lämnat in en bil 2 timmar för TIDIGT! Efter mycket krångel fick jag tillbaka hälften, orkade inte bråka mer den gången.
Jag hade blivit vansinnig. Hur motiverade de den avgiften?
 

Homer

Medlem
Jag vet inget om det nämnda fallet, men ett klassiskt exempel är om passerar en dygnsgräns åt fel håll, tex. bokat 3 dagar och 4 timmar = 4dagarshyra , men lämnar 5 timmar tidigare då blir det en 3dagarshyra= annat pris.
 
Last edited:

BAS

Medlem
Den stora missen var att jag hyrde via Mr Jet, Avis vägrade prata direkt med mig och jag orkade inte stå på mig denna gång. De påstod att det var merkostnad för adminstration av för tidigt lämnad bil, samt uteblivna intäkter då de annars hade kunnat hyra ut bilen till annan kund! Trots att jag betalt även för denna tid.

Jag hade hyrt 15 dygn, hade nog bilen ca 14 dagar + 6 timmar, så ingen annan hyrperiod, vilket de heller inte påstod.

Hyr numer endast direkt av uthyraren. Punkt.

Angående Hertz igen: Senast jag hyrde skrapade jag upp en rätt ful repa på ena fälgen (hyggligt fina 17 tummare). Vid inlämningen erkände jag att detta. En kille kom ut, kollade lite snabbt på fälgen, skakade på huvet, "thats ok". Lite skillnad i bemötande.
 

demgard

Medlem
Hyr numer endast direkt av uthyraren. Punkt.

+1 på den.

En gång när jag var student skulle jag flyga till Budapest för att köra vidare ner mot Rumänien och hälsa på vänner som bodde där en period. Som student var det enbart pris som stod i fokus och jag letade runt på massor med sidor för billast hyra (vilket inte var helt enkelt med cross-border regler). Hittade tillslut en som "fanns på flygplatsen" och bokade via tredje part sida. När jag landat insåg jag att den här hyrfirman minsann inte hade något kontor på flygplatsen och efter lite om och men hittade jag en person utanför med mitt namn på en skylt. Något konfunderad hoppade jag in i hans bil, som sannerligen inte såg ut som vare sig hyrbil eller företagsbil om vi säger så. 20 minuter senare anländer vi till en barack/glasbur som låg på ett stendött industriområde. Visserligen en bensinmack några hundra meter där ifrån, men där fanns heller inte en människa. Där någonstans kände jag att du är det lite 50/50 om jag kommer här ifrån i hyrbil eller polisbil. När jag kom in i glasburen visade sig att de kommit ihåg att hämta mig på flygplatsen, men i övrigt tappat bort min bokning och inte hade någon ledig bil i den minsta klassen som jag bokat.

Jag minns inte riktigt om jag fick betala mer eller inte för en annan bil, men det slutade i vilket fall med att jag åkte där ifrån i en, i förhållande vad jag bokat - gigantisk, ford kombi. Utöver det tror jag inte att dom tog extra för något eller att jag blev blåst, men erfarenheten i sig var nog för att sen dess alltid hyra direkt av uthyrare och dubbelkolla så de verkligen har kontor direkt på flygplatsen..
 

Don Nicce

Medlem
Jag är överlag nöjd med Hertz - även om jag föredrar Sixt - men blev lite förvånad när jag lämnade tillbaka min hyrbil på HAJ igår. Aldrig sett att hyrbilsmottagare stått redo med märkpenna för att markera skador på hyrbilen, men på HAJ stod samtliga tre mottagare med en märkpenna i handen när de tog emot bilarna. Efter en noggran kontroll hittades två mindre stenskott på rutan, för vilka de krävde 139€.

Jag tvivlar inte att de uppkommit under min hyrtid, men lite förvånad att bli debiterad för skada. Rutan hade ingen spricka och jag trodde att stenskott tillhör allmänt slitage som ingår i hyrpriset. En vän som tidigare jobbat på Statoil hyrbilar sa att de aldrig tog betalt för stenskott då de kan uppstå även om kunden inte varit oaktsam.

Här är två bilder på vad Hertz bedömer vara en skada för 139€.
image.jpeg
image.jpeg
 
Toppen