Senaste nytt

Hertz – Finns det risk att bli blåst?

jsn

Medlem
Jag brukar fota av bilen och dokumentera alla skador jag hittar på bilen innan jag kör en meter. Sista bilden blir på tripmätaren så jag kan visa att skadebilderna togs innan jag tog bilden på tripmätaren samt att bilen inte hade rullat något när jag tog bilderna. Har räddat mig iaf en gång...
 

El Oso

Medlem
Ta bilder och köpa alla tilläggsförsäkringar som går! För det är ju själva grejen med försäkringar, att täcka nästan alla oförutsedda hädelser.
Lycka till!
 

fcx

Medlem
Min erfarenhet som bilhyrare: du blir ALLTID blåst. Ibland märker du det, ibland märker du det inte men man får ALLTID betala mer än vad man har tänkt sig och hyrbilsfirmorna tar varje möjlighet att plocka av dig lite extra pengar. Om man upptäcker när de "drar en rövare" och påtalar det så brukar de be om ursäkt (för att man upptäckte det). Detta gäller även "ärliga" länder som Sverige och Finland.

För normalstora bilar kostar Hertz extraförsäkring som täcker allt kring 100 kr per dag. Ta det. Du kommer att sova mycket bättre om natten då.
 

Jonas C

Medlem
Intressant. Jo jag får se till att han tar extraförsäkringen som täcker för allt.

Är även lite sugen på att testa deras Freerider tjänst, dock kunde jag inte se någonstans att man kunde ta någon extraförsäkring på den då hyran i princip är gratis. Skulle gärna betala 100kr för att inte riskera 7000kr i självrisk för ett gruskorn som träffar lacken.
 

Jonas C

Medlem
Är Singapore verkligen ett land man hyr bil i? Jag trodde att man förlitade sig på taxi och liknande i hela Asien.
Han insisterar till och med att köra bil hemma i Singapore, och tvärvägrar kollektivtrafik.
Jonas, du, har inget bra kreditkort med självriskeliminering, tex British Airways Visa?
Hmm inget bra kreditkort tyvärr. Bara Skandiabankens VISA vilket sägs täcka självrisk för hyrbil, men jag har för mig att det kommer med en viss hake.
 

agehall

Medlem
Är även lite sugen på att testa deras Freerider tjänst, dock kunde jag inte se någonstans att man kunde ta någon extraförsäkring på den då hyran i princip är gratis. Skulle gärna betala 100kr för att inte riskera 7000kr i självrisk för ett gruskorn som träffar lacken.

Det ska du nog INTE göra. Du är i princip helt oförsäkrad då, så händer det minsta lilla så kan du råka riktigt illa ut. Det går inte heller att teckna extra försäkringar till den tjänsten eftersom du tekniskt sett inte hyr bilen.
 

ulagun

Medlem
PÅ flygplatser som Umeå, Ö-sund m.fl mindre så är hyrbilskontoret ofta stängt när man återlämnar bilen efter "kontorstid"
Man lägger bilnyckeln i ett fack i en låst låda och knallar iväg.
Vad jag ofta undrat över och även oroat mig för är vem som har bevisbördan om t.ex Hertz ( som jag inte litar på längre) i efterhand påstår att ja åsamkat en mindre skada typ stenskott.
 

Voyageur

Medlem
Har en vän från Singapore på besök över påsken och vi ska hyra en bil från Hertz under hans vistelse. Har läst en del skräckhistorier om Hertz där de bland annat tar höga självrisker för småsaker som stenskott, och ibland debiterar folk för skador som redan fanns på bilen vid uthyrning.

Hur stor är risken att bli blåst när jag hur från Hertz, och är de alltid kinkiga när det kommer till stenskott eller varierar det från station till station? Känns inte så kul att betala 7000kr för något som kan fixas för någon hundralapp.

Ja du Jonas bilhyrare är väl tyvärr inte kända som de förnämsta alltid och så är det hos alla uthyrare. Som redan nämnts finns det ingen uthyrare som lovar guld och gröna skogar och till 110% står på kundens sida. Money talks.

Tipset är som ovan och i otaliga trådar, skaffa kort eller försäkring som täcker uthyrning så slipper du. Men själv skulle jag i första hand hyra av de större aktörerna (hertz,avis,sixt osv) och inte riskera mellanhänder :)
 
Toppen