Hercules på Arlanda

Diskussion i 'Övrigt' startad av Yoghurt, 8 September 2014.

1. Yoghurt

Yoghurt Medlem

Land:
    Finland Finland
    Hej! I fredags (5 september 2014) när jag anlände till Arlanda runt 17:20 stod det ett Hercules-plan en bit bort från den bortersta delen terminal 2:

Nu kan jag väldigt lite om den svenska militären, men borde inte flygvapnet hålla till på någon militär flygplats? Någon som är mer kunnig inom ämnet, vad bedriver flygvapnet för verksamhet på Arlanda? :)

2. fcx

fcx Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Det finns ju inte så mycket militär verksamhet kvar i Stockholmsområdet, så det är väl bara på arlanda man kan landa.

För ett tiotal år sedan hade jag nöjet (?) att som värnpliktig åka Hercules just till Arlanda. Anledningen då var enkel, planet skulle ändå ner mot de trakterna, så bättre att flyga ner alla än att sätta oss på tåget.

Lustigt nog var ombordservicen klart bättre på flygvapnets Hercules än i nuvarande SAS Minus...

rvarttinen, agehall, Yoghurt och 2 andra gillar detta.
  3. FlyingFire

FlyingFire Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag har flugit Hercules flera gånger mellan Arlanda och Luleå när jag gjorde lumpen, och A9 (Artilleriregementet, Boden) är på väg till högvakt nu. Kanske var de som landat?

Yoghurt gillar detta.
  4. palmen

palmen Moderator

Land:
    Sverige Sverige
    Fick du ett glas vatten? ;-)

Jan Petterson gillar detta.
  5. fcx

fcx Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    O nej. Eftermiddagsflygning, så det serverades yoghurt, stor smörgås och juice.

rvarttinen och palmen gillar detta.
  6. Alf

Alf Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Flygvapnet använder Arlanda ganska frekvent för passagerartransport och även för viss godstransport.

Jag föredrar nog SAS Minus istället för Herkan, den är ganska bullrig att åka i.

Som kuriosa kan nämnas att Flygvapnet även bemannar en C17 med besättning. Denna C17 delas mellan ett antal länder och är stationerad på en flygbas i Ungern.

7. EkstromChris

EkstromChris Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Sist jag åkte Hercules från Arlanda (till Luleå vill jag minnas) så tror jag att jag fotade incheckningsdisken, då var det en mycket fin Flygvapen/Försvarsmakten-logotyp på skärmen vid disken :)

8. De flög till/från Västerås flygplats (utrikestrafiken) för så sent som några månader sedan, men numera ersatt med Arlanda. Troligen var det lite för långt att hämta upp militär utrustning, och sedan åka till Västerås...

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!