Hemligheten bakom Changi flygplats [The Economist]

Diskussion i 'Flygplatser' startad av Ritz, 7 December 2013.

  1. Ritz

    Ritz Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Den som undrar varför Changi flygplats alltid toppar rankinglistorna kan läsa om det här:

    Singapore?s airport: The secrets of Changri-la | The Economist

    Kort sammanfattat:

    - Resenären i centrum
    - Principiellt alltid ha överkapacitet
    - Performance management: Check-in får ej ta mer än 10 min. Baggaget på bandet inom 12 minuter (jmf Heathrow = 35 min), osv.
    - Säkerhetskontroller vid gaten, inte vid passkontrollen
    - Stora ytor ger bättre passagerarflöde
    - Finansiering genom shopping
     
    1 person likes this.
  2. Jag tillhör en som inte gillar säkerhetskontroll vid gaten då:
    • jag måste lämna loungen tidigare än vanligt
    • det ofta bildas kön där
    • ingen separat säkerhetskontroll för Business/First eller statushavare
     
    1 person likes this.
  3. doc

    doc Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag instämmer i det Dr. Miles säger, att säkerhetskontroller vid gaten är ett gissel.
     
  4. Jag har rekord från att jag lämnat flygplansdörren i Business Class till att ha passerat passkontroll, fått väskan, gått igenom tullen, passerat taxikön och satt mig i taxin på cirka 15 minuter. Det är helt galet bra.
     
  5. Ritz

    Ritz Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Köer existerar nog på alla flygplatser, det handlar väl i så fall mer om VAR i hela reseflödet man har valt att placera flaskhalsarna. Om vi tar Arlanda så verkar det ju vara flaskhalsar från ingång till ombordstigning: check-in eller baggagedrop-kö (business checkin inget undantag), boardingkort-kontrollen ("labyrinten"), säkerhetskontrollen och sen vid gaten där folk automatiskt börjar köa 10 minuter innan boarding.

    Totala kötiden på Changi skulle jag nog säga är betydligt mindre än både Arlanda och Köpenhamn men också mindre än passagerarvolym-mässigt jämförbara flygplatser som Frankfurt, Amsterdam och Hong Kong.
     
  6. Totalkötid kan det nog stämma men som resenär i premiumkabin eller som statuspassagerare blir det ofta längre då det kan vara 20-30 pers (inte ovanligt för en flight med widebody plan) före i kön vid gaten och alla går i samma kö.

    Gå tillbaka till ämnet om Singapore Changi:
    Jag tycker att Singapore Changi gör ett bra jobb och deras fokus på passagerare/kunder är föredömligt bra.
    Fräscha toaletter och stor yta. Man tvingas inte heller gå genom taxfree område om man inte vill (som på många andra flygplatser bl Arlanda).
     
    Last edited: 7 December 2013
  7. Ritz

    Ritz Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Min upplevelse av Changi är precis densamma. Noll köer från gate till taxi. Det enda som tar tid är gångavståndet mellan gate och passkontroll. Samma sak gäller avgång: från ingång till check-in till lounge på ca 5-7 minuter.
     
  8. Ritz

    Ritz Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    En fundering/fråga:

    Är det så att konceptet "fast track" (både in och ut) kom till för att göra det bästa av saken i en redan dålig situation för statusresenärer? Till exempel Arlanda: dålig situation från början –"vi gör det bättre för några passagerare istället för att lösa hela skiten".
     
  9. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Samma här, fast jag gjorde det på ORD. ;)
     
  10. Lösning är ofta för kostsam för flygplatsen det är därför det inte blir någon lösning av problemet.
    När det gäller Fast track, tjänar flygplatsen (alt företaget som utför säkerhetskontroll) pengar från flygbolaget som erbjuder sådan tjänst.
     
    1 person likes this.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×