Senaste nytt

Helsingfors Vanda flygplats har fått tågförbindelse

Johannes

Medlem
Det heter flygstation på finlandssvenska. Kan naturligtvis bli ett gott alternativ till 615 då iallafall jag oftast köper ett regionkort när jag landat. Det verkar vara bra frekvens på tåget. En titt nu lördag ser ut som 10-20 minuter mellan avgångarna
 

AABack2ARN

Medlem
Om man har för avsikt att nyttja lokaltrafiken i centrala Helsingfors under en weekend är ett 48- eller 72-timmars regionskort riktigt bra. Tycker det är väldigt positivt att de väljer att inte ta ut en extra avgift för resenärer till eller från flygplatsen som en del andra städer gör :(
 

FFlash

Medlem
Det heter flygstation på finlandssvenska.
Flygplatsen (som den heter på svenska).

Lustigt det här med olika benämningar. Man hör ju även "flygfält" i vardagsspråk i Finland, som bokstavligen motsvarar det finska ordet "lentokenttä" som är vardagsspråk. Officiella ordet är väl "lentoasema" som motsvarar "flygstation" man ser på skyltarna i Finland, men det ska väl ändå heta flygplats :)
 

niksal

Medlem
Som finlandssvensk säger jag alltid flygfält. Flygstation låter gammalmodigt i mina öron och någonstans långt inne i bakhuvudet vet jag kanske att man borde säga flygplats. Men flygfält (airfield?) känns nog mest naturligt.

Om tåget, det är ett helt vanligt lokaltåg och vad jag vet finns inga planer att sätta in expresståg. Själv tror jag inte tåget blir någon framgång. Det är snabbare med andra färdmedel och tåget går inte till ställen där de stors företagen ligger (som Kone, Nokia, Fortum, de större bankerna etc).
 

niksal

Medlem
På finska finns också båda begrepp, dvs lentoasema (flygstation) och lentokenttä (flygfält). Jag har för mig att det "på riktigt" är så att stationen är byggnaden men fältet är området, dvs landningsbanor etc. Men nu är vi nog rejält off topic...
 

Åbobo

Medlem
Någon som vet om de kommer sätta in direkttåg eller expresståg som inte stannar på alla stationer?

Inte på länge. Från Åbo (och från Karis med Y tåg) gäller det att byta i Böle och från andra destinationer i Dickursby. Reser man med närtåg från Kyrkslätt (S,U,L), Köklax/Esbo/Grankulla (S,U,L,E), och Alberga (A,L) kan man byta i Hoplax. Från Riihimäki (T) och Kervo (K,N,T) kan man byta även i Sandkulla.
 
Last edited:
Toppen