Senaste nytt

Helsingfors - London med Airbus 350 utökas och blir permanent

Alf

Medlem
Tänk på blodtrycket @agehall, man mår inte bra av att bli förbannad även om det i ditt fall finns god anledning.
Där ser du ett praktexempel på alla tokiga regler med olika förmåner för olika status. Viss vore det enklare om vi alla omfattas av samma regler.

Nu har jag letat en awardresa med OW till Singapore och jag hittade då platser med Finnair. Efter att ha läst din beskrivning, både av hårdvaran på flygplanet och servicen tror jag att jag letar upp något annat bolag. Jag har tidigare tyckt att Finnair varit ett bra flygbolag men allt förändras tyvärr med tiden.
 

jsn

Medlem
Och bara för att göra din resa komplett kommer du få träffa på några sådana här stjärnor när du väntar på din carry-on...
puckon på ARN.jpg
 

Homer

Medlem
Tänk på blodtrycket @agehall, man mår inte bra av att bli förbannad även om det i ditt fall finns god anledning.
Där ser du ett praktexempel på alla tokiga regler med olika förmåner för olika status. Viss vore det enklare om vi alla omfattas av samma regler.

Nu har jag letat en awardresa med OW till Singapore och jag hittade då platser med Finnair. Efter att ha läst din beskrivning, både av hårdvaran på flygplanet och servicen tror jag att jag letar upp något annat bolag. Jag har tidigare tyckt att Finnair varit ett bra flygbolag men allt förändras tyvärr med tiden.


Agehall hävdar även att BA Club World och SAS gamla Business Class är bättre än BA 1:a klass.
 

FFlash

Medlem
Ja, stolen är .... hatthyllan fanns väl bara på minikabin sidan och färgvalet är som sagt, tandläkarmottagning.

Flopp helt enkelt, men ändå bekväm att åka shorthaul till London på A350. På longhaul föredrar jag de gamla A330, även om där slår SAS nya business 3-0
 

JonW

Medlem
Till AY:s försvar ska sägas att trängseln i bagagehyllorna nog är ett typiskt s/h-problem.
Jag har gjort fyra legs i A350 l/h, och det finns plats så det räcker o blir över lång väg.
Och det är kanske förståeligt att man inte inreder en A350 efter s/h behov i första hand.

I vart fall i l/h får man ett wifi-lösenord direkt på skärmen i C.

Stolarna är dock ett klart misslyckande, det är nog alla eniga om.
Man har bjudit in statuspax till workshops för att prova nya C-stolar, men det lär nog dröja flera år innan man kan se någon förändring i A350.
Risken finns t o m att man försämrar de rätt bra A330-stolarna först, för att senare harmonisera flottan.
 

niksal

Medlem
Rent generellt tycker jag det är bra att flygbolag uppföljer restriktioner för handbaggage. Sen blir det förstås problem när regler är olika för olika passagerare. Och det kan vara så dåligt som att olika personer vid boarding följer/tolkar reglerna olika. Men det kan hända vilket flygbolag som helst.

Inredning är smaksak. Jag gillar den ljusa färgen. Det känns rymligare, kanske inte lika "lyxigt" och möjligen lite kallt, men lugnande. På A350 skall belysningen skapa färgerna, men det beror väl på vad crew bestämmer att göra.

Så ska vi igen komma ihåg vad Finnair fokuserar på. Att planen påminner om is, snö och kyla kan vara en wow-upplevelse för asiater som är på väg till Norden/Europa just för att se t.ex. norrsken. Finnair följer samma linje i loungerna. Så har de ganska mycket finska små detaljer som jag gillar (Napue gin, blåbärssaft, Marimekko som några exempel).

Finnair är inte ett lyxbolag, men jag tycker de erbjuder en utomordentligt bra shorthaul produkt både i ekonomi som business. Longhaul business är tillräckligt bra. Inte lika bra som Cathay, på samma eller lite högre nivå som American i min bok. Kan inte kommentera andra bolag då jag inte har erfarenhet.
 

Homer

Medlem
Stolarna är dock ett klart misslyckande, det är nog alla eniga om.
Man har bjudit in statuspax till workshops för att prova nya C-stolar, men det lär nog dröja flera år innan man kan se någon förändring i A350.
Risken finns t o m att man försämrar de rätt bra A330-stolarna först, för att senare harmonisera flottan.

Stolarna är ungefär samma som flera andra bolag använder, Air France t.ex * vad skiljer förrutom benutrymmet?
benutrymmet går ju enkelt att ändra, plocka bort en rad bara och använd stolarna i nästa plan som levereras.


* Air France Reveal New Business Class Cabin | TheDesignAir
AA 777-300ER har bredare säten än de som sitter i 777-200s och 787-8 Cathay:s
är likt de förstnämnda, hur Finnair och Air France är jämfört med dessa har jag ingen koll på.
 

agehall

Medlem
Rent generellt tycker jag det är bra att flygbolag uppföljer restriktioner för handbaggage. Sen blir det förstås problem när regler är olika för olika passagerare. Och det kan vara så dåligt som att olika personer vid boarding följer/tolkar reglerna olika. Men det kan hända vilket flygbolag som helst.
Fast alla jag pratade med verkade ha flera olika stories, det enda som var konsekvent var att de omväxlande tyckte att mitt bagage var för stort (det är det inte - jag har mätt), vägde för mycket (vet varken de eller jag), att det inte fanns plats ombord (det gjorde det) och att ingen fick ha med sig så mycket (vilket jag har bildbevis på är fel).

Så i det här läget har de helt enkelt bestämt sig för att jävlas med en OWE som flyger med endast handbagage.

Glömde även skriva att jag bad om att få extra försäkring på mitt handbagage i London när det skulle checkas in. I motsats till vad deras Condition of Carriage säger, så vägrade de erbjuda mig det och hävdade att de aldrig gör det.

Man kan säga att det är ganska många fail här och det enda som var genomgående var att de fortsatte göra fel.
 
Toppen