Senaste nytt

Hejdå SJ Black

olo

Medlem
Har haft svart ganska många år. Ger ingenting förutom en egen linje att ringa in på när övriga SJ är stängt, och möjligen också att slippa köa på centralen. I övrigt är det ett njae.

Att går före i telefonkön är ovärderligt när det blir tågstörningar - för då går det att få ombokningar gjorda medan det finns platser kvar. I övrigt bokar jag oftast tåg på tider då telefonlinjen är stängd så att ha tillgång till kundtjänst 24-7 underlättar när det strular. Ex. räddade det en resegaranti-värdecheck på 1kkr som hade trasig värdekod från att brinna inne. Jag var ute i god tid med säkert 2h i marginal...

Den enda förmån som egentligen gav något, var att kunna byta tåg utan att boka om. Jag upplevde dock ofta att tågvärdarna inte hade en aning om denna förmån utan bara blev sura och försökte ta betalt. Först när man själv blev sur så släppte de det ungefär med "låt gå för denna gång då".

Nu rekommenderar de att man ringer in för att göra denna ombokning via kundtjänst om man vet om det ett tag innan tåget går. Det är faktiskt riktigt bra, för då kan man flera timmar innan boka om utan att behöva ta sig till stationen för att chansa. De skickar dessutom ut ny platsreservation med bekräftelsen. Det går fortfarande att lösa med tågvärden även om det som sagt kan vara lite förvirrat.

Det är ingen officiell förmån med att uppgradera klass ombord är något jag uppskattar. Att det går kan ha att göra med dålig styrning eller så har serviceledaren ett uppdrag att bistå resenärer med Svarta kort.
Jag har exempelvis ett flertal gånger när 1 klass varit oförsvarligt dyrt bokat 2 klass, men uppgraderats vid en enkel fråga i samband med ombordstigning. Ofta ha svaret varit i stil med "självklart skall vi försöka lösa det. Jag skall bara stämma av lediga platser med vagnsvärden i vagn 2." eller motsvarande.
 
Att byta avgång var det jag nyttjade mest! Bokade man sista tåget för dagen som också var billigare än dom där dyra avgångarna mellan 15-18 tiden. Sen fick man självklart sätta sig i Bistron o dricka lite öl som kompensation.

Fått SJ resebutik att boka av ej avbokningsbara biljetter ibland vid felbokningar och liknande utan problem.

Behöll inte Svarta kortet men har Grå till Februari 2016.
 

Flood

Medlem
Skaffade det tack vare Säter och har lyckats förnya det två gånger. Kommer halvvägs på resande och kampanjer, tar det sista med mastercardet.

Prio hos kundtjänst, högre poängintjäning på mastercardet, flex att åka med tidigare ibland och loungerna nyttjas en hel del, så jag hade saknat det. Har någorlunda avsättning för poängen på tågtesor också. Så, tack bc!
 

GOTATH

Medlem
Är fortfarande Grå efter mina resor från Säter. Det skall tilläggas att jag inte åkt tåg sedan 2012 i alla fall med undantag för en resa med pendeltåg till Kållered förra hösten :p
 

ChabbeT

Medlem
Blir oftast uppgraderad till 1a klass efter stt ha frågat snällt. Loungen är väl trevlig om man jmf alternativen i det allmänna utrymmet. Att byta tåg är kanske det bästa av allt. Minns då jag landade från Prag på ARN en gång och skulle med regionaltåget till Linköping, dock var detta tåg kraftigt försenat... Så jag ringde sj svartkundtjänsten och de bokade snabbt om mig och frun till ett Arlanda express plus sj X2000 free of charge. I övrigt inte mkt nytta.
 
Toppen