Senaste nytt

Hej då Amex Platinum...

Ozz

Medlem
10 000 för kort är lite att ta i :p Att man inte går över till Private banking kort ? Handelsbanken ska ju tydligen ha ett helt överlägset kort. Tippar på att man har råd med kraven för PB hos hsb om man betalar 10 000 för två kort.
Nu har jag inte Handelsbanken men jag är PB-kund på Sparbanken/Swedbank och har ett Visa Infinite genom dem. Det "skall" ju vara ett av de "bättre" korten på marknaden men jag kommer att säga upp det ganska snart då jag anser att flera saker är sämre än ex. Amex Platinum. Sämre conciergeservice, sämre villkor för Priority pass, ingen bonusintjäning etc.
 

Lebedeva

Medlem
Nu har jag inte Handelsbanken men jag är PB-kund på Sparbanken/Swedbank och har ett Visa Infinite genom dem. Det "skall" ju vara ett av de "bättre" korten på marknaden men jag kommer att säga upp det ganska snart då jag anser att flera saker är sämre än ex. Amex Platinum. Sämre conciergeservice, sämre villkor för Priority pass, ingen bonusintjäning etc.

Ojj.. Märker att handelsbanken är mycket bättre på den fronten då. Hittade denna bilden på Google och deras kort verkar nästan bättre än centurion.
test-jpg.17136

infinite_card.jpg
 

Moco

Medlem
SHB Platinum och Infinite är två riktigt bra kort. Kan varmt rekommendera dem.

Två nackdelar:
- Ingen vettig poängintjäning.
- Extremt ful/billig kortdesign (här bör SHB tänka till).
 

Stefan62

Medlem
Kanske lite OT men som jag förstått det så ingår det I Amex platinum Priority pass unlimited som gäller för ägaren + 1 gäsr. Men när jag kollar på priority pass unlimited på PPs egna hemsida så står det att gäst = 27 euro. Har platinum ett eget nivå på PP eller är det jag som blandar ihop PP-nivåer?

I Amex Platinum ingår till och med 2 st PriorityPass och varje och medger en gäst per kort. Ingen debiterig sker.
 

Stefan62

Medlem
Stefan62 är väl en av de på forumet som verkligen motiverar kostnaden på 6000 kronor för amex platinum och han sparar enkelt in de pengarna genom att nyttja kortets alla fördelar. Att då lägga ut 4000 kronor till för att få två stycken 2-4-1 vouchers som var och en lätt kan ha ett "värde" på en bra bit över 30.000 kronor styck om man nyttjar dom på First istället för att betala för samma biljett. Jag skaffade mitt Amex Elite enbart av anledningen att jag fick 20.000 baspoäng, för mig var det en bra investering på 3500 kronor, men använder inte mycket av de förmåner i övrigt som kommer med kortet.

För min del anser jag värdet på min senaste använda "2-4-1" vara över 150 000 SEK, ja egentligen närmare 200 000 SEK.
 

EBGGOT

Medlem
För min del anser jag värdet på min senaste använda "2-4-1" vara över 150 000 SEK, ja egentligen närmare 200 000 SEK.

Jag hör av du säger men i min värld måste ha dra gränsen någonstans för kostnader för kort och för mig räcker det med ett Elite kort. Jag märker ingen som helst skillnad mot att ha Elite jämfört med Plat. mer än att jag inte har PP längre ...(som jag kanske nyttjade 1-2 gånger per år)

Indirekt betalar man 6,000kr för PP och att bli guld i SPG ... billigare att köpa det dyrare rummen direkt det gånger man bor SPG för bor man där ofta får man ju SPG Gold ändå och PP kan du få genom handelsbanken Plat för 500kr.
 

palmen

Moderator
Jag hör av du säger men i min värld måste ha dra gränsen någonstans för kostnader för kort och för mig räcker det med ett Elite kort. Jag märker ingen som helst skillnad mot att ha Elite jämfört med Plat. mer än att jag inte har PP längre ...(som jag kanske nyttjade 1-2 gånger per år)

Indirekt betalar man 6,000kr för PP och att bli guld i SPG ... billigare att köpa det dyrare rummen direkt det gånger man bor SPG för bor man där ofta får man ju SPG Gold ändå och PP kan du få genom handelsbanken Plat för 500kr.
Det finns dock fler fördelar med platinum, framförallt om man hyr bil så finns det en hel del pengar att spara på försäkringen. Personligen har jag dock ingen nytta av ett Platinum, premium eller elite täcker mina behov utan problem.
 

Stefan62

Medlem
Hur menar du då? Att du fick tag på en speciellt sällsynt maxad award i F?

Jag gjorde en bokning ARN-CDG-BKK-SIN // BKK-FRA-ARN för två personer - vid bokningstillfället kunde motsvarande biljett köpas för 134 000 SEK/biljett via Thai:s hemsida samt för 94 000 SEK/biljett via internet-resebyrå.

Eftersom EB-poängen kommer av sig självt och jag betalade skatter på totalt strax över 12 000 SEK så menar jag att värdet på vouchern är väldigt högt.

Sedan kan man ju vinkla det hela på så sätt att jag aldrig skulle köpa en sådan biljett, utan istället välja businessclass och i det perspektivet så blir det ju ett mindre värde.

(OT - med samma resonemang värderar jag BAEC "2-4-1" till 150 000 SEK.)
 

Brandten

Medlem
Kommer aldrig våga använda den logiken till frugan när vi ska resa. Då kommer det bli ännu mer snack om skor som hon MÅSTE köpa för 3000kr för det är ju 50% rabatt så hon tjänar ju nästan pengar på att köpa de.... OT (sorry).
 
Toppen