Hector Rail köper 42 tågvagnar

Diskussion i 'SJ & SJ Prio' startad av Morgan, 27 Mars 2013.

  1. Morgan

    Morgan Medlem

    Läste på Postvagnens forum (Businessclass-nördighet)[SUP]3[/SUP] att Hector Rail köpt 42 tågvagnar. Hector Rail är ett godstransportföretag som även kör Veolias passagerartransporter i Sverige. Vagnarna och Hector Rails lok kan köra 200 km/h - lika snabbt som X2000 men med snabbare acceleration.

    OK, vad betyder det då? Hector Rail tänker sig inte att själva sälja biljetter, utan helt enkelt hyra ut lok + vagnar till den som vill. Plötstligt är det alltså möjligt att mer eller mindre utan kapital starta BusinessClassRail och köra sviter á la Emirates Borlänge-Säter, eller kanske åtminstone börja köra Stockholm-Malmö/Göteborg och konkurrera direkt med SJ.

    Hector Rail
     
  2. Jag fattar inte hur många är lok det handlar om? Är alla dessa 42 draglok eller handlar det om totala antalet vagnar?

    Ifall det rör sig om 42 draglok öppnas ju en närmast gigantisk möjlighet för en operatör att starta tågverksamhet. Det är ju ofta bra draglok som varit en brist och svårt att få tag i.
     
  3. Morgan

    Morgan Medlem

    42 vagnar, Hector Rail verkar ha 12 lok av den typ som Veoliatågen körs om man ska tro Lokguide - Ellok 185/241/El19/Re | Järnväg.net - guiden till Sveriges tåg och järnvägar.

    Antag 5 vagnar/lok, ger 8 tåg, med det klarar man Stockholm-Göteborg med avgång varje timme åt båda hållen, om resan tar 3,5 h.
     
    Last edited: 27 Mars 2013
    1 person likes this.
  4. Fint! Blå Tåget får gärna expandera på fler linjer... Trevligaste tågsatsningen i Europa (kanske världen?) i relation till vad det kostar. Tyvärr är det väl en verksamhet beroende av entusiaster som gör sitt yttersta till en lön som knappt är marknadsmässig. Ser att de redan använder sig av ett lokt likt detta :)

    Men för en mer seriös satsning skulle en operatör behöva köpa alla 12 tågset. Först då tror jag att man på riktigt kan konkurrera med SJ. Men vilket bolag har möjlighet och erfarenhet nog? Kapital har nog flera, men det är kanske inte en lönsam bransch (kortsiktigt iaf). IKEA RAIL, SWEBUS RAIL?...
     
  5. Nu har jag läst in mig lite.... Det rör sig alltså om 12 lok av märket Siemens Taurus.

    De tillhörande vagnarna är mycket gamla och slitna, och av en modell som funnits i Tyskland mellan 1963(!)-2000. Tyskarna sålde vagnarna till det då statliga holländska tågbolaget HS. Holländarna gjorde om bromsmekaniken av någon anledning (deaktivering av magnetiska bromsar) och därmed sänktes maxfarten till 140km/h.
    Hector Rail, eller slutkunden, kommer alltså att behöva uppgradera vagnarna till 200km/h, och sedan göra rejäla moderniseringar invändigt.

    Glädjande så blev priset en bråkdel (finns ingen exakt siffra) av vad som var utgångspriset när Holländarna la ut sina vagnar till försäljning 2009. Taurusloken är väl däremot inte jättebilliga (kanske gentemot SJ2/3000).
     
  6. sandis85

    sandis85 Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Om Hector ska dra i 200km/h så använder dom nog taurus loken, eller 242 som dom kallar dom, har för mig att 241 eller traxx loken som dom också kallas bara går i 140km/h
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×