Senaste nytt

Heathrow - Vilken Lounge?

NyfikenGrau

Medlem
Jaha ok, kanske får bli en glass i North då, är väl den till vänster efter security om jag minns rätt, sedan vidare till T5 B och förmodligen därifrån till Starbucks i C så har man utnyttjat allt utom South (bytestid 3,5 h och avresa med A380 mot JNB så jag utgår från att vi har tid och att det blir avresa från B eller C)
 

AABack2ARN

Medlem
Glöm inte försäkra dig om hur man tar sig airside mellan terminaldelarna om du behöver backtracka (dvs ta dig från C till B eller B till A). Tar du tåget åker du på en säkerhetskontroll är jag ganska övertygad om.
 

Homer

Medlem
Jaha ok, kanske får bli en glass i North då, är väl den till vänster efter security om jag minns rätt, sedan vidare till T5 B och förmodligen därifrån till Starbucks i C så har man utnyttjat allt utom South (bytestid 3,5 h och avresa med A380 mot JNB så jag utgår från att vi har tid och att det blir avresa från B eller C)

Om du tänkte på att få något för £15 från Starbucks så är det slut med det för länge sen.
 

NyfikenGrau

Medlem
Ah, ingen Starbucks-rabatt längre, ett problem mindre då!

Angående behov av backtracking:
Går A380 någonsin från A? Om inte, borde det vara helt lugnt att åka ut till loungen i B när man känner för det. Har ett minne av när vi åkte senast att C är den huvudsakliga A380-delen. I Google Maps verkar C till och med vara den enda som har trippelbryggor ut till planen.
 

doc

Medlem
Ah, ingen Starbucks-rabatt längre, ett problem mindre då!

Angående behov av backtracking:
Går A380 någonsin från A? Om inte, borde det vara helt lugnt att åka ut till loungen i B när man känner för det. Har ett minne av när vi åkte senast att C är den huvudsakliga A380-delen. I Google Maps verkar C till och med vara den enda som har trippelbryggor ut till planen.

Man ska väl aldrig säga aldrig, men alla gånger jag har åkt A380 har de gått från T5C, just eftersom de har trippelbryggorna. Jag vet inte om någon annan från forumet har åkt A380 från T5B någon gång.

För länge sedan blev jag dock informerad om att alla transit-tåg inte släpper på nya passagerare i T5B innan de åker vidare till T5C och blev därför rekommenderad att stanna i T5A om jag skulle från T5C. Det var dock innan de öppnade promenadvägen mellan terminalerna. Personligen kan jag inte förstå varför de inte har en lounge i T5C också och att de har små First-delar i såväl T5B som C.
 

NyfikenGrau

Medlem
Personligen kan jag inte förstå varför de inte har en lounge i T5C också och att de har små First-delar i såväl T5B som C.

Det är en bra fråga, ja, de flesta har väl större loungebehov inför en longhaul/större tidsmarginal inför avgång, så att det borde vara nästan mer motiverat i satelliterna (jämför CDG där det i 2F/2E i princip gäller "ju längre flyg desto större lounge").
Grundproblemet på LHR som i sin tur påverkar detta, är väl att gaterna inte annonseras förrän 1,5h före avgång eller liknande.

I praktiken tror jag det blir så att vi först tar en timme i North som ligger bra till efter security, sedan åker vi vidare till B-loungen och väntar där. På hemvägen vill jag minnas att South ligger bättre till, närmre shorthaulgaterna i A.
 
  • Gilla
Reactions: doc

doc

Medlem
Det är en bra fråga, ja, de flesta har väl större loungebehov inför en longhaul/större tidsmarginal inför avgång, så att det borde vara nästan mer motiverat i satelliterna (jämför CDG där det i 2F/2E i princip gäller "ju längre flyg desto större lounge").
Grundproblemet på LHR som i sin tur påverkar detta, är väl att gaterna inte annonseras förrän 1,5h före avgång eller liknande.

I praktiken tror jag det blir så att vi först tar en timme i North som ligger bra till efter security, sedan åker vi vidare till B-loungen och väntar där. På hemvägen vill jag minnas att South ligger bättre till, närmre shorthaulgaterna i A.

Om problemet var att man får gaten 1,5 timma före avgång vore det bra. Senaste gångerna jag flugit har jag fått information om B-gate 45 minuter innan avgång. Så det är ju sant att om man har så bra framförhållning kan man bara strunta i lounge i satellitterminalerna.
 

NyfikenGrau

Medlem
Oj, det låter ju verkligen inte bra med 45 minuter på longhaul :confused:
..Jag hoppas att man alls får åka till B även om inte (C)-gate har annonserats än.

LHR T5 är egentligen i grunden en fräsch terminal med stort utbud och hög potential som jag ser det, men det förstörs en del av långsam och övernitisk transfer security och den sena gateannonseringen.

Nåja, denna gång har vi dragit till med 3,5 timmar på bytena för att vi tyckte det var stressigt med 1,5-2h förra gången, borde vara lugnt denna gång.
 

AABack2ARN

Medlem
Jag var inte helt säker på att det gick att "baklänges", dvs från C>B>A i gångarna när man redan var airside. Har bara nyttjat gångtunneln i andra riktningen som avresande och "baklänges" som anländande passagerare. Har dessutom för mig att man tidigare var tvungen att välja "rätt" hiss för att komma ner i underjorden då alla inte gick ner till den nivå där gångtunneln är.

Flygplatsen vill väl helst inte ha ut passagerare till T5B och T5C för tidigt eftersom shoppingutbudet är så mycket sämre där... ;)
 
Toppen