Senaste nytt

Hawaii - En tokig tråd för den som är såld på Hawaii only

Dr. Miles

Expert
Delstaten Hawaii kommer att förbjuda försäljning av vissa solkrämssorter som innehåller giftiga/skadliga ämne för korallrev.
Förbudet kommer att verkställas först 2021 dock.

USA Today skrev:
Hawaii is first state to ban sale of certain sunscreens

Jefferson Graham USA TODAY
Published 3:40 p.m. UTC Jul 4, 2018

Hawaii became the first state in the nation to begin enacting ban on the sale of sunscreens containing coral harming chemicals.

Hawaii Gov. David Ige signed the legislation on Tuesday, but it won't become effective until 2021.

The chemicals, oxybenzone and octinoxate, are believed by scientists to be toxic to coral reefs. The chemicals are in the majority of sunscreen products.
Hawaii the 1st state to ban certain sunscreens with coral harming chemicals
 

AABack2ARN

Medlem
Absolut en bra sak för korallreven. Var på öarna när detta lagförslag lades fram och den lokala debatten var lite kluven om den verkliga effekten. Störst nytta för korallreven skulle man utan tvivel få om man begränsade åtkomsten då den mänskliga närvaron skadar reven mångfalt jämfört med solkrämerna. :(
 

RickardG

Medlem
Jag är på Big Island nu och vid populära snorkelplatser finns myndigheter och/eller andra organisationer som informerar om de solskyddsprodukter som man anser är skadliga. Informativt och vänligt utan pekpinnar. På flera platser erbjuder de att man får smörja in sig gratis med en av deras krämer eller köpa en solskyddströja rabatterat om man slänger sin skadliga kräm i deras insamling.
 

RickardG

Medlem
Jag känner mig tvungen att bidra med en bild från balkongen, Ekahi Wailea.

IMG_0799.jpg


För övrigt ett boende som rekommenderas starkt, i synnerhet om man reser med barn!
 

D_B

Medlem
Vi ska åka till Honolulu över mellan dagarna / Nyår
Kommer bo på Wikiki

Vi har lite grejer inbokat:
-Vandring Diamond Head
-North Shore
-Pearl Harbor
-Laniakea Beach- turtles
-Luau / strand fest på Nyårsafton

Något mer som är ett "måste"? Vi har totalt 6 dagar där.
Tack för era tips!
 

RickardG

Medlem
Vi ska åka till Honolulu över mellan dagarna / Nyår
Kommer bo på Wikiki

Vi har lite grejer inbokat:
-Vandring Diamond Head
-North Shore
-Pearl Harbor
-Laniakea Beach- turtles
-Luau / strand fest på Nyårsafton

Något mer som är ett "måste"? Vi har totalt 6 dagar där.
Tack för era tips!
Ja, åk till Kailua. Ta kustvägen dit, stanna till vid Lanai lookout, Sandy beach och Lanikai på vägen dit. Ta väg 61 tillbaka så får ni en helt annan upplevelse framåt eftermiddagen. Stanna vid Maunawili trail och ta en kort djungelpromenad. Stanna vid Pali lookout, sen är det bara att njuta av vägen på väg tillbaka.
 

Alf

Medlem
Vi ska åka till Honolulu över mellan dagarna / Nyår
Kommer bo på Wikiki

Vi har lite grejer inbokat:
-Vandring Diamond Head
-North Shore
-Pearl Harbor
-Laniakea Beach- turtles
-Luau / strand fest på Nyårsafton

Något mer som är ett "måste"? Vi har totalt 6 dagar där.
Tack för era tips!

Hanauma Beach längs väg 72 är värt att uppleva. Köp med djupfrysta gröna ärtor och mata fiskarna med dessa. Barnen brukar älska detta. Upplev sedan den härliga personligheten med alla japaner som älskar att ligga tätt inpå sina grannar på stranden:rolleyes:
 

AABack2ARN

Medlem
Avundsjuk!

En annan väldigt vacker väg som går från södra till norra ön (eller tvärtom) är H3 (en av tre vägar som ingår i interstate-systemet!). Den motorvägen kallas av många som en av USAs vackraste motorvägar.

På skyltarna går väg 61 oftast under namnet Pali Highway medan väg 72 har det föga lättanvända namnet Kalaniana'ole Highway. Det pågår en hel del vägbyggen på Oahus vägnät vilket inte gör trafiken snabbare. Överhuvudtaget är trafiken i Honolulu ganska långsam och undvik rusningstiden om ni kan. Men det kanske är en del av charmen med Hawaii - man tar det lite som det kommer. Så mitt huvudsakliga råd är att inte planera in för mycket - utan att bara njuta och vara.

Notera även att Hanauma Bay är en betalstrand som är stängd vissa dagar i veckan. Kolla upp innan.

Ha en underbar resa!
 

Bamsefar

Medlem
Oj - detta får mig att minnas nyårsresan till Maui och Four Seasons 2013-14 - wish I was there kan jag bara säga. Det är bara mörkt, rått och kallt här - värmen på Maui vore supernice just nu!
 
Toppen