Senaste nytt

Hastig avveckling av Blue1:s B717?

Hall

Medlem
Lite synd, det var ett trevligt plan så länge man satt långt fram. Men ekonomin är nog ingen höjdare så jag kan förstå det och det här med udda flygplansmodeller inom SAS har ju varit till nackdel under många år.
 
Verkligen många olika åsikter om dessa plan i tråden från Flytorget... väcker mer känslor än grisarna, kan man säga. De är väl också rätt gamla typ sent 90-tal?
Per
Blue 1:s B717 tillverkades mellan dec 1999 o april 2001 så ur den meningen är de nyare än SAS 737-600 som tillverkades mellan januari 1999 o 2000
 

jsn

Medlem
Jag sticker väl ut lite från majoriteten, men jag kommer inte sakna dem. Visst jag gillar att de startar mer lodrätt än 737/320, och jag tycker det är skönt att inte märka av motorerna särskilt mycket om man sitter långt fram.
Men jag tycker det för ett herrans väsen när kabinen trycksätts på lite höjd, ventilationen för ett dj*vla väsen så det är verkligen inget tyst plan. Och det gör verkligen ont i öronen varje gång PA-systemet används.
 

AABack2ARN

Medlem
Tycker nog de är ganska trevliga att flyga med och så är det ju samma modell som Hawaiian Airlines har och då blir man alltid glad ;)
 

perhall

Medlem
Tycker nog de är ganska trevliga att flyga med och så är det ju samma modell som Hawaiian Airlines har och då blir man alltid glad ;)
Det var ett intressant kriterium. "God moorning ladies and gentlemen, or 'Aloha!' as we say in Hawaii...".
Kanske är B717 perfekt för korta turer som Honolulu-Big Island eller ARN-CPH...
 

AABack2ARN

Medlem
Den i teorin längsta interisland-rutten på Hawaii (Hilo-Lihue 318 miles) är kortare än ARN-CPH (340 miles)

Till och med ARN-OSL eller ARN-HEL (cirka 250 miles) är längre än de flesta rutter HI flyger interisland. För HI har 717 varit en succe om jag förstår saken för in bra ekonomi på just korta frekventa rutter. Samma flygplan flyger upp till 14 segment per dag...
 

olo

Medlem
Uppskattar också B717. Att det dessutom sker i kombination med Blue1s CC är ett klart plus, då jag alltid varit mycket nöjd efter dessa flygningar.
 
Toppen