Senaste nytt

Har servicen vid försenat bagage på Arlanda blivit sämre?

taxvalp

Medlem
Under åren har det hänt flera gånger att vi ej fått vårt bagage vid hemresa till Arlanda med SAS. Oftast har det då kommit med DHL dagen efter utan större bekymmer.

Nu väntar vi på en väska sedan fem dagar och som enligt trackingsystemet varit på Arlanda i fyra av dessa dagar. SAS hänvisar till DHL som säger att de försökt att leverera (ingen har ringt, ingen har knackat på och telefonnumret är rätt). Vi blev utlovade leverans före kl 12 i går och hustrun stannade hemma från jobbet men ingen väska kom. När vi nådde DHL sade de två gånger att den "var ute för leverans" och att de har talat med föraren som bekräftat men någon väska har vi ännu ej fått...

Är detta en unik händelse - eller har servicen från SAS/underleverantören blivit sämre även för andra här?
 

apknug

Medlem
Jag menar att det är budfirman som inte levererar. Vid ett antal gånger har även jag suttit hemma och passat på en leverans och inget händer för att sedan se i tracking systemet att "kunde inte levereras". Ger mig tusan på att föraren skiter i vissa leveranser av olika anledningar och knackar in "kunde inte levereras".
 
Hos budfirman skulle jag tro. Råkat ut för samma sak. Varit hemma, haft telefonen på, men inget besked eller knack på dörr. DHL också...
 

Smuffe

Medlem
DHL brukar vara bäst på att leverera och meddela kunderna. Vi på kundtjänst har dock några gånger haft problem med DHL i Rosersberg men det är relativt sällsynt utöver när det är extremt högtryck under högsäsongen.
Schenker... De har varit betydligt bättre för ett antal år sedan men de slackar en del på vissa orter. Luleåterminalen är helt hopplös medan Göteborg, Malmö och Jönköping är riktigt bra att ha att göra med. Stockholm och Spånga har sina ups and downs, nu under sommarsäsongen är de rätt hopplösa på vissa orter.
Postmord ska vi inte prata om... De kan inte spåra varubrev och paket som ska till Norge hänvisar vår såkallade "VIP-service" som företaget betalar extra pengar för, till svenska myndighetssidor för att ta reda på adressen när de har slarvat bort paket i Norge. Utöver det får vi till svar att paket inte går att spåra och att vi ska kontakta Postnord i Norge men de har inte några telefonnummer eller kontaktauppgifter och systemen är inte länkade till varandra. Det roliga är att privatpersoner och vi kan spåra paket och varubrev på postnord.no men det kan inte Postnord göra i sina system.

On topic...
SAS har betalat DHL för att köra ut väskan till er...
Ring SAS och be de antingen:

1; Kontakta DHL och ta reda på vad som händer samt att de skall kräva att väskan levereras till er. Lämna ditt och er frus telefonnummer så att DHL ringer er och avtalar om utkörning på en tid som passar er.
Denna sidan är riktigt bra att spåra sändningen på: Active Tracing - Selection

2; Begär utav SAS att om DHL inte kan hitta väskan eller leverera den, att ni reklamerar den samt innehållet och dess värde. Då står SAS för kostnaden till er och DHL betalar SAS den summan.

Lycka till!
 

agehall

Medlem

taxvalp

Medlem
Det har löst sig nu. Efter ny kontakt med SAS skickade de väskan med en lokal entreprenör som löste uppgiften snabbt. De hittade även min frus telefonnummer via EB-profilen så att jag kunde sova vidare efter mitt nattpass...

Väskan kom till Arlanda klockan 06.25 i måndags enligt etiketten. Imponerande av DHL att inte kunna leverera den till Uppsala på fem dagar. Jag hade hunnit promenera dit och hem...
 

JoelG

Medlem
Aha, så Jetpak har blivit utbytt, vilket var de som hjälpt mig med helt OK service - vilket var ett år sedan iofs.
 

JoelG

Medlem
DHL är bland de största klåpare som finns. Jag har skrivit om vad som hände mig på ett annat forum: Varning för DHL och Rinkabyrör | Sida 4 | Byggahus.se
Inte lätt för allmänheten att hålla koll på detta men skulle vilja påstå att DHL Express sköter sitt uppdrag mycket bra medan DHL freight/paket finns det mer att önska av. Är olika bolag i den stora koncernen och därmed olika transport setup. Refererar till den erfarenhet jag har som privatperson och genom jobbet.

Gällande den beskrivning du har via länken så är det dessvärre mycket som kan hända. Jobbar med reservdelar och mycket kan hända under en natt i och med att det är då som mängder med gods ska sorteras... Det gäller även stora artiklar som väger 10 ton. :(
 
Toppen