Senaste nytt

Har SAS slutat bjuda på vatten?

Status
Stängd för vidare inlägg.

aleugg

Medlem
Reser i GO mellan Stockholm och Bergen varje vecka, ibland via Oslo. Frågar ofta om ett glas vatten utan problem. Fre 4 april och sön 6 april fick jag "en flaska då eller...?" tillsammans med en sur min som svar.

Om kaffe/te ska fortsätta vara gratis bör lämpligtvis ett glas vatten också vara det. Eventuella besparingar kan inte motiveras.
 

AABack2ARN

Medlem
Om kaffe/te ska fortsätta vara gratis bör lämpligtvis ett glas vatten också vara det. Eventuella besparingar kan inte motiveras.

Ge nu SAS inte några ideer :(

Även om jag håller med om att snålheten är enorm kan man för övrigt inte riktigt likställa kaffe och vatten eftersom vatten kan du relativt enkelt ta med dig ombord genom att fylla en medhavd flaska efter säkerhetskontrollen. det är betydligt svårare att göra kaffe på det sättet (om inte varmvattnet på taoletterna är väldigt varmt...)
 

Palazzi

Medlem
Jag tror att detta blir mer pengar än man tror. Givetvis är det ingen besparing att inte erbjuda gratis vatten, men däremot är det en intäkt att ist sälja en flaska för 25kr/styck.

Kommer säkert bli en utvärdering på det här, likt allt annat. Visar det sig att man inte får in några pengar på vattenförsörjning kommer det säkert vattenglas tillbaka som officiell förmån.

Jag har sedan länge räknat bort SAS som konkurrent till SWISS, LH, AF mfl. Tycker dock att SAS utvecklas till en intressant spelare i takt med att priserna sjunker. Iprincip känns dem som ett Norwegian med allianstillhörighet.

ARN-LIN-CPH-OSL för 950kr är egentligen helt otroligt!

Det som blir tokigt är att det finns så stora skillnader i priser nära avgång, som inte tar hänsyn till vald kabinklass.
Ekonomiklass för 500kr = inget vatten , Ekonomiklass för 4.500kr = inget vatten.

Jag kan tänka mig att det är mest affärsresenärer som betalar dyra biljetter i ekonomiklass, och då har de säkert statuskort inom EB.

Kan det vara en lösning att erbjuda ett breddat, gratis, dryckessortiment till EBG/EBD? Min känsla är att det är detta klientel som blir irriterade av förändringen.
Kaffe/The/Juice/Vatten gratis om man visar dessa statuskort, och resterande betalar (?)
 

johhenrik

Medlem
Kan det vara en lösning att erbjuda ett breddat, gratis, dryckessortiment till EBG/EBD? Min känsla är att det är detta klientel som blir irriterade av förändringen.
Kaffe/The/Juice/Vatten gratis om man visar dessa statuskort, och resterande betalar (?)

Var det inte så med kaffe och te ett tag? Gratis för EBG om man visade kortet? Eller så har jag drömt det.. :)
 

Palazzi

Medlem
Var det inte så med kaffe och te ett tag? Gratis för EBG om man visade kortet? Eller så har jag drömt det.. :)

Jag vet inte om det var en officiell förmån. Ser i en tråd från 2011 här på forumet att det efterfrågades däremot... Björnström fick då svaret att det blivit för många guld för att det skulle bli hanterbart - därmed faller min idé.

Min tidslinje över SAS alla servicekoncept blir allt vagare med åren....

Jag åker ju "aldrig" inom Norden med SAS, men antar att det är på dessa turer det blir ohanterligt med alla EBG. Tycker själv inte att det borde vara svårare än kreditkort + betala med EB-poäng.....
 

Jacob

Medlem
Jag ställde frågan om vattnets vara eller inte vara till SAS via våra kanaler och fick följande svar.

Kaffe och te ingår alltid. Vatten säljs i första hand på flaska från cafévagnen. Om du inte vill ha en flaska utan bara ett glas vatten så bjuder vi på det.

I kombination med vad som nämnts här av upplevelser tolkar jag det som att om vatten ska ingå eller inte är lite upp till kabinpersonalen. Gissningsvis beroende på hur mycket vatten du vill ha, hur mycket som finns lastat ombord och hur många som frågar.
 

johhenrik

Medlem
Varför ska det tolkas som att det är upp till kabinpersonalen? Om det var det hade de väl svarat: "Det är upp till personalen"? Det är ju en ganska direkt fråga som är svår att misstolka, så däför borde väl det direkta svaret de gav vara ganska direkt också, utan att man försöker tolka om det, eller?
 

Jacob

Medlem
Varför ska det tolkas som att det är upp till kabinpersonalen? Om det var det hade de väl svarat: "Det är upp till personalen"? Det är ju en ganska direkt fråga som är svår att misstolka, så däför borde väl det direkta svaret de gav vara ganska direkt också, utan att man försöker tolka om det, eller?
Du har givetvis full frihet att tolka det hur du vill. :)
 

Palazzi

Medlem
Har aldrig varit med om en så dysfunktionellt ,kommunikativ, organisation som SAS. Aldrig klargörs något på första, andra eller ens tredje gången....

Tycker detta är ett betydligt större problem än ifall vatten erbjuds gratis eller inte!

Jag tror inte SAS vet vad de vill, och den bristen på identitet är vad som stjälper bolaget. Det svar som Jacob får är ett NEJ, med en reservation till att det är upp till personalen... Det är såklart INTE upp till personalen, utan man försöker mörka negativa rubriker.
Jag gissar att den personal som serverar går emot direktiven...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen