Senaste nytt

Har SAS slutat bjuda på vatten?

Status
Stängd för vidare inlägg.

AABack2ARN

Medlem
I menykortet står enbart att kaffe/the ingår utan kostnad. På dagens flighter nämnde de att vatten kostade 25 kr för resenärer i SAS Go men jag vet inte vad som utspelade sig om någon bad om ett enkelt glas med vanligt vatten.
 
Last edited:

Storsteffe

Medlem
Bör man inte se över det här och titta på olika destinationer? London exempelvis, vilken är tuffaste konkurrenten där? För mig är det iaf BA, som har lägre pris än både SAS och Norwegian nästan jämt, då funkar det ju inte att ta betalt för vatten eller någon annan dryck. Andra linjer där det bara är norsken så kan man ta betalt för bagaget också utan att det gör något skulle jag tro.
 
Hvad er 'vanligt vatten'? Jeg ville ihvertfald ikke drikke vand fra en tank på et fly der ikke har været opvarmet til +- 100C

Vand fra større flasker koster jo stadig markant mere end vand fra hanen.

Vanligt vatten = stilla vatten (i detta fall då på flaska). Det kan inte handla om stora pengar per flaska med dom volymer som SAS borde köpa in det i.
 

AABack2ARN

Medlem
Fast då skulle väl vi kunder bli ÄNNU mer förvirrade...

Förvisso är menykortet lite mer tydligt nu än tidigare avseende utbud beroende på destination, men det finns fortfarande ganska många undantag uppräknade på sista sidan.

När jag tänker efter är ju hela SAS utbud inklusive destinationer förvirrande med ett stort antal "seasonal routes" som beflygs en eller ett par dagar i veckan under några sommarveckor så det kanske inte spelar någon roll vad som ingår eller finns till försäljning ändå - SAS har ju siktat in sig på charterresenären och har uppenbarligen hittat en stor del av det kundsegmentet...

P.S.: "Jag är inte bitter"
 

fcx

Medlem
Vanligt vatten = stilla vatten (i detta fall då på flaska). Det kan inte handla om stora pengar per flaska med dom volymer som SAS borde köpa in det i.

Jag kan slå vad om att plastmuggen är dyrare än vattnet i den...

Det påminner mig om en incident från den tiden när man tog betalt för kaffe och te ombord. Kvinnan bredvid mig (dansk medelålders) reagerade kraftigt på att hon var tvungen att betala för kaffe. Hon fick då ett glas vatten gratis. När vagnen kom förbi nästa gång ville hon ha sitt vattenglas påfyllt med kaffe, och blev då ännu mer upprörd när hon blev nekad även det!
 

joemume

Medlem
Jag har prövat att be om ett glas vatten på en rad inrikesflygningar, totalt 8 segment denna vecka och det har ALLTID serverats utan några som helst sura miner (från en stor flaska mineralvatten). Kanske är vattenpolicyn annorlunda på longhaul, men inrikes är det fortfarande gratis, så länge man inte ber om en hel flaska.
 
Last edited:

Senator

Moderator
Tyvärr jämför SAS sig bara med Norwegian idag. Tror inte man tittar på LH, LX, BA och alla andra "old school" bolag.

Jag kommer med mina vanliga tips:
1) Gå till www.sasgroup.net och titta på presentationer så ni kan själva förstå vart affärsverksamheten (det är ett vinstdrivande bolag) är på väg. Ni kommer troligtvis inte se att gratis glas vatten är Topp 5 viktiga kriterier för SAS kunder
2) Åk inte SAS Go om ett gratis glas vatten är viktigt för dig

Förändring är jobbigt, så vi får kämpa på vidare. Tror nog vi överlever detta också. Det verkar i alla fall de nästan 1.7m som åkte med Norwegian förra månaden har överlevd utan gratis vatten.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen