Senaste nytt

Har SAS slutat bjuda på vatten?

Status
Stängd för vidare inlägg.

miramax

Medlem
Det bästa är väl att rösta med fötterna och inte använda sig av SAS. Det faktum att SAS fortfarande inte har en officiell representant på detta forum är ju bedrövligt dåligt bara det. Å andra sidan visar man ju gång på gång tydligt att man är ett bolag som bara är med i medvind, aldrig när kunden behöver support. Det finns ju t.ex. ingenstans att ringa, utan vid klagomål och synpunkter hänvisas man till mail där man i bästa fall får svar inom ett par månader.

Gällande just vattnet blev det i det närmaste uppror på SK515 igår när en måttligt charmerande besättningmedlem skulle kränga vatten för 25 kronor. Satt i sammanhanget att man kan koka kaffe och te men inte bjuda en tant (eller vem som helst för den delen) på ett glas vatten blir det ju hela bara en fars.

Låt dem dra in på allt och välj andra bolag så får de klappa igen butiken, det är inte svårare än så. Med den mentalitet (statlig myndighet och ett oändligt pengainflöde) som dessvärre råder inom SAS så ställer jag mig tveksam att man skulle förstå vad som hände ändå.

Det kommer aldrig att gå att "dra tillbaka klockan" och bli ett ansett bolag igen, utan det kommer bara att bli sämre (läs gå sämre) ju längre man distansierar sig från sina kunder.

Du verkar inte gilla SAS kan jag konstatera :) Själv skulle jag tycka det var väldigt väldigt trist om de försvann.
 
A

Aurora

Guest
Skal du ta så hardt i, kan du jo i det minste forholde deg til virkeligheten @Moco - og ikke komme med falske påstander. Av alla flygbolag kan du iallefall ikke klage på at SAS ikke svarer kunden sin, hvem er det du mener har bedre kundeservice i Norden? Hvordan mener du vi skal fly mellom f.eks Tromsø og Oslo uten SAS? Jeg flyr ikke low cost carriers (og de er iallefall ikke noe bedre enn SAS) - og jeg vil effektivt stå uten en mulighet til å komme meg hjem til min mor uten å kjøre i oppmot 2 døgn med bil, eller sitte 2 døgn i tog, for deretter å ta buss i 6-7-8 timer. I Nord-Norge er vi 110% avhengige av flyg for å komme oss rundt, og uten SAS vil man effektivt å stå uten noen måte å komme seg hjem.

Greit, det er rimelig smålig om det er sant at cabin crew yter dårlig service og det er utvilsomt ikke heldig for SAS at vannet skal sitte langt inne (hvis det så er tilfelle, for jeg har aldri opplevd det). Men noen ganger bør man ta seg et solid steg bak og se på hva fly egentlig er for folk, i stedet for å grave seg ned i smålige ting. En flytur er BETYDELIG mye mer enn bare et glass vann og müesli eller ikke i frokosten for meg. Det er den eneste måten jeg kommer meg ut i verden, det er noe jeg har jobbet i flere år for å føle meg trygg på. Det er ansatte som har opplevd kniven mot strupen og stått på fremmede flyplasser ute i verden og lurt på om de hadde en jobb neste dag.

Ja, de selger et produkt som alle andre, men de er de eneste som selger produktet i min del av norden. De selger et produkt man kan kjøpe med moralsk samvittighet i behold, de selger et produkt som ligger nærmest mine kjerneverdier og de selger et produkt som oser mer erfaring, trygghet og sikkerhet. De viktigste aspektene, trossalt, når man sitter i en metalltube 40,000 fot over bakken.

Men men, de to siste innslag her i tråden er vel rather OT ;)
 
Last edited by a moderator:

Moco

Medlem
Du verkar inte gilla SAS kan jag konstatera :) Själv skulle jag tycka det var väldigt väldigt trist om de försvann.

Jag skulle gärna vilja göra det, men jag har tröttat på att höja dem till skyarna. Jag tycker inte att de gör ett bra jobb längre. De erbjuder inte bra service och värde för pengarna, oavsett om dem kommer från mig personligen eller min arbetsgivare.
Trist visst, men jag ser samtidigt inte vitsen med att berömma dem längre när jag innerst inne tror att andra aktörer skulle göra ett bättre jobb, och i mångt och mycket redan gör. Flamset med vatten är ju bara en ytterligare spik i kistan.
 

miramax

Medlem
Jag skulle gärna vilja göra det, men jag har tröttat på att höja dem till skyarna. Jag tycker inte att de gör ett bra jobb längre. De erbjuder inte bra service och värde för pengarna, oavsett om dem kommer från mig personligen eller min arbetsgivare.
Trist visst, men jag ser samtidigt inte vitsen med att berömma dem längre när jag innerst inne tror att andra aktörer skulle göra ett bättre jobb, och i mångt och mycket redan gör. Flamset med vatten är ju bara en ytterligare spik i kistan.

Visst finns det andra aktörer som säkert är bättre på olika sätt. Men ingen med samma nätverk som utgår från Skandinavien eller Sverige inrikes. Men detta får vi nog ta en en annan tråd om det ska fortsätta. Ursäkta OT
 
Jeg snakkede med to Crew igår på SK1508 (LHR-CPH).
Deres syn på sagen var at SAS helst så at man købte vand og hvis man spurgte efter vand så blev man først tilbudt at KØBE vand. Som purseren sagde, "Vi kan jo ikke nægte folk et glas vand", men som jeg forstod det på hende var det SAS politik at man helst SÆLGER vand.
 

Palazzi

Medlem
Jag trycker det är tråkigt att det inte går att yttra sina erfarenheter i tråden, utan att det ska försvaras eller ifrågasättas...
Har man frågat 3ggr efter vatten har man väl frågat 3ggr efter vatten. Har man väntat 3 månader på att få svar från supporten, då har man väntat 3 månader.
Varför behöver det skrivas att man normalt inte behöver vänta mer än 6v, eller att andra bolag i Norden inte heller ger vatten (?)

Ska vi sluta Lex Maria-anmäla på sjukhusen för att de normalt sköter sig ganska bra - hjälper det den drabbade i det enskilda fallet?

SAS gör bra saker - SAS gör mindre bra saker. Kan det inte bara accepteras (?) Att man får mer kritik när man inte sköter sig, än beröm när allt flyter på....ja det är väl (tyvärr) normalt.

Jag hoppas INTE att SAS går i konkurs, men det är ju inte så att länderna i Skandinavien skulle låta sin infrastruktur kollapsa om SAS skulle försvinna. Klart blir det en kortsiktig dipp, men ingen kommer behöva bila mellan Oslo o Tromsö....
Konsumenten är inte den som blir lidande - Norwegian tar inte över linjer utan ekonomisk bärighet.
Det är främst de anställda på SAS som drabbas, och det är såklart aldrig roligt.
 
A

Aurora

Guest
Jag hoppas INTE att SAS går i konkurs, men det är ju inte så att länderna i Skandinavien skulle låta sin infrastruktur kollapsa om SAS skulle försvinna. Klart blir det en kortsiktig dipp, men ingen kommer behöva bila mellan Oslo o Tromsö....
Konsumenten är inte den som blir lidande - Norwegian tar inte över linjer utan ekonomisk bärighet.
Det är främst de anställda på SAS som drabbas, och det är såklart aldrig roligt.

Selvfölgelig blir konsumenten lidande, hvis produktet man kjöpte forsvinner fullstendig.

Tror du gikk glipp av avsnittet om at man ikke flyger low cost carriers overhodet. Jeg tar heller toget i 2 dögn og buss i 7-8 timer enn å stötte Björn Kjos eller Michael O'Leary. Eller andre flygbolag som handler på samme måte. Slik det ser ut i dag i luftfarten blir nettverksselskap tvunget lengre og lengre ut i hjörner, mens LCC'ene ruller med skuldrene og albuer seg fram. Hvis det blir slik at det en dag kun er LCC flygbolag intra Norden så har vi et alvorlig samfunnsproblem.

Du nevner sykehus. Jeg må si at hvis vi har et sykehus med erfarne, kompetente ansatte med mange års erfaring fra skandinavisk akuttbehandling, som har en årelang superior just culture og har faste ansettelser med trygge framtidsutsikter - vs et sykehus med nyutdannede polakker, estlendere, latviere, briter, spanjoler på 3-5 måneders kontrakter gjennom proffice, med dårlig rapporteringskultur og varierende MCC-evner, samt en og annen skandinav i posisjon som sjefskirurg med et par års erfaring fra et feltsykehus i afrika, og som handler utstyret sitt på ÖoB... For det förste betaler jeg mer enn gjerne ekstra for det förste sykehuset, og om det förste sykehuset ikke alltid gir meg et måltid tilsvarende Gordon Ramsay så er det fullstendig irrelevant for meg, så lenge operasjonene de utförer er kvalitetspreget. It's kind of a far fetched comparison, men som jeg sier: for meg er en flyvning noe jeg har jobbet med å stole på, derfor legger jeg ENORM vekt på tillitt til crew og sikker utförelse av flighten. Sånn sett blir jeg rimelig opprört av at noen vektlegger vannservering og lyver om kundeservice og önsker en bedrift bort, i stedet for å se på kvaliteten av grunnproduktet.

Men igjen, dette blir OT, det er ingen ting galt i å klage hvis en klage er berettiget. Håper og tror at det vil komme en tydeliggjöring av konseptet snart og jeg er helt enig i at SAS gjerne kunne hatt en representant her inne. Kanskje fortrinnsvis noen fra facebook-crewet, så de er rustet for mye kritikk.... ;) ;)
 

Nemo

Medlem
Du nevner sykehus. Jeg må si at hvis vi har et sykehus med erfarne, kompetente ansatte med mange års erfaring fra skandinavisk akuttbehandling, som har en årelang superior just culture og har faste ansettelser med trygge framtidsutsikter - vs et sykehus med nyutdannede polakker, estlendere, latviere, briter, spanjoler på 3-5 måneders kontrakter gjennom proffice, med dårlig rapporteringskultur og varierende MCC-evner, samt en og annen skandinav i posisjon som sjefskirurg med et par års erfaring fra et feltsykehus i afrika, og som handler utstyret sitt på ÖoB... For det förste betaler jeg mer enn gjerne ekstra for det förste sykehuset, og om det förste sykehuset ikke alltid gir meg et måltid tilsvarende Gordon Ramsay så er det fullstendig irrelevant for meg, så lenge operasjonene de utförer er kvalitetspreget.
Don't get me started... Halvparten av legene i Norge er i kortvarige vikariater. Majoriteten av sykepleier på många avdelningar på norska sykehus er svenskar, ansatta genom bemanningsföretag (Proficce, Adecco etc).
Hva styrer våre medisinske avgjørelser? - Tidsskrift for Den norske legeforening
- Leger blir truet til taushet - Dagsavisen
Leger lever årevis i usikkerhet | TA
Frykt og mistillit på norske sykehus | Manifest Tidsskrift
 

Jacob

Medlem
Den här tråden har för länge sedan spelat ut sin roll och handlar numera mest om en massa annat än erfarenhet av gratis vatten ombord.

Stänger tråden så startar vi en ny tråd om det kommer några nyheter eller blir några förändringar i frågan.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen