Senaste nytt

Har SAS inte koll på sina egna poängintjäningsregler?

Jag flög nyligen Köpenhamn -> Istanbul -> Bangkok med Turkish Airlines tur och retur. På webbsidan EuroBonus partners - Turkish Airlines - SAS hittar jag följande:

Sas Web Page.png


Så här ser ett mina boardingpass ut:

Boarding Pass.png


Ändå fick jag detta som svar när jag försökte efterregistrera poäng:

Email IST CPH.png


Vad är det jag inte har förstått?
 

johhenrik

Medlem
Det är inte booking class Y utan service class Y (ekonomi) som står på boardingkortet. Kolla din biljett så ser du bokningsklass.
 

fcx

Medlem
Jag har för mig att Turkish är ett av de "luriga" bolagen vad gäller boardingkort. När det står "klass" som menar man reseklass, och inte bokningsklass. Dvs. Y betyder att man ska sitta i Economy (oavsett bokningsklass), C betyder att man sitter i Business osv.

Något som stödjer den teorin är att bokningsklass Y är väldigt ovanlig, då den normalt står för fullt flexibel ekonomibiljett (som oftast är dyrare än normal business). Kolla din bokningsbekräftelse från Turkish, bokningsklassen kan stå där. Betalade du med Amex står bokningsklassen även på månadens räkning.
 

Dr. Miles

Expert
Hur mycket har du betalat för vilken resa (t ex Köpenhamn-Istanbul-Dubai T/R)? Då kan vi svara på om det är Y klass eller inte.
 

Senator

Moderator
Budgetresenär, är inte detta lite samma utmaning som din andra tråd om Aeroflot? Att du inte hittar vilken bokningsklass (inte kabinklass) du har och i detta fall, förväntade dig att du skulle få poäng för en troligtvis väldigt rabatterat biljett?
 
Hur mycket har du betalat för vilken resa (t ex Köpenhamn-Istanbul-Dubai T/R)? Då kan vi svara på om det är Y klass eller inte.
Jag köpte Köpenhamn - Bangkok tur och return för 4350 kr.

Budgetresenär, är inte detta lite samma utmaning som din andra tråd om Aeroflot? Att du inte hittar vilken bokningsklass (inte kabinklass) du har och i detta fall, förväntade dig att du skulle få poäng för en troligtvis väldigt rabatterat biljett?
Jag trodde att det var bokningsklassen som framgick av boardingpasset. Vad beträffar min Aeroflotbiljtett så avser den en framtida resa så jag har inte fått mitt boardingpass för den resan än.

Öppnar man bokningen på Turkish hemsida står bokningsklassen klart och tydligt.
Ok, jag skall kolla där nästa gång.
 

Jonas C

Medlem
Ett tips är annars att öppna ett Miles&Smiles konto och efterregistrera poängen. 13000 miles räcker för en enkelresa inom Europa/Nordafrika i Business.
 
Toppen