Senaste nytt

Har SAS gjort rätt och erbjudit tillräcklig kompensation?

Råkade ut för en Punktering vilket SAS tyckte var en extraordinär omständighet .. dåligt underhåll tycker nog jag.. efter många turer med kundtjänst och en jurist på sas så blev det 0:- i ersättning för ett inställt flyg.
vilket gjorde att jag och mina kolleger nu mer väljer andra bolag varvid jag nu mer har Senator i stället.

I bland lönar det sej ej att vara småsnål med sina kunder då kan man förlora mer än man anar.
'
/Anders
 

Mr Carter

Medlem
Jag kontaktade SAS Customer Relations den 9 November (fick alltså svar inom de utlvovade 7 dagarna som EBG) och fick idag svar angående den reklamation jag gjorde med anledning av en kraftig försening som skedde mellan ARN och EWR. Denna försening gjorde att jag kom till slutdestinationen 10:00 istället för som planerat 21:15 kvällen innan. Min yrkan på ersättning (använde mig av konsumentverkets reklamationsblankett) avslogs med nedan skrivelse, som verkar vara ett standardsvar:


Hej,
Tack för ditt mail.
Jag ber så mycket om ursäkt för de olägenheter du drabbades av då flygningen mellan Arlanda och New York blev försenad.
Vid en försenad flygning pga tekniska orsaker har vi möjlighet att vara dig behjälplig med direkta extra kostnader under förseningstiden. Det kan vara måltider, förfriskningar, två telefonsamtal och vid behov övernattning. Har du haft några sådana extra kostnader i samband med resan är du välkommen att specificera dem till mig. Ange gärna ditt bankkontonummer med clearing för smidigast överföring.
För eventuell ersättning för förseningen som sådan rekommenderar jag att du undersöker detta med din reseförsäkring och om du önskar är jag dig gärna behjälplig med ett förseningsintyg.
Jag ser fram emot att höra från dig.


Förseningen berodde mkt riktigt på ett tekniskt fel, det var problem med ett batteri som inte gick att ladda. Efter många timmar lyckades dock teknikerna få ordning på batteriet och vi kunde komma iväg. SAS skötte sig alldles utmärkt när vi kom fram till EWR och hade ordnat med transport och hotell eftersom det inte fanns några fler anslutningsflyg under kvällen.

Jag hade nog inte förväntat mig att få något erbjudan om ersättning direkt men blev ändå lite överraskad eftersom jag hänvisade till EG nr 261/2004. Så nu blir det till att använda sig av angivna länk till Flight Mole för att översätta och anpassa den skrivelsen så att det passar in på mitt fall. Vi får väl se om mitt svar skickas till SAS jurister och vad de i så fall svarar. Skall snart ut och resa igen men biljetten är ännu inte bokad, så det kanske blir till att följa Anders Nilsson och hoppa på miles & more istället :cool:
 

Gnopps

Medlem
Jag hade nog inte förväntat mig att få något erbjudan om ersättning direkt men blev ändå lite överraskad eftersom jag hänvisade till EG nr 261/2004. Så nu blir det till att använda sig av angivna länk till Flight Mole för att översätta och anpassa den skrivelsen så att det passar in på mitt fall. Vi får väl se om mitt svar skickas till SAS jurister och vad de i så fall svarar. Skall snart ut och resa igen men biljetten är ännu inte bokad, så det kanske blir till att följa Anders Nilsson och hoppa på miles & more istället :cool:
SAS, likt alla andra flygbolag, skyller alltid på tekniska fel och hoppas att konsumenten ska ge sig med det. Tekniska fel är dock ingen anledning för att slippa betala kompensation som du mycket riktigt uppmärksammat. De måste bevisa att det rör sig om extraordinära omständigheter, vilket tekniska fel inte automatiskt är. Jag tror du har goda chanser bara du orkar fortsätta.

Kan jag också få ett PM med texten?
Tack på förhand.
Yes box. Upptäckte att man måste vara medlem för att kunna se den. Jag kan rekommendera att bli medlem för frågor gällande EUs passagerarrättigheter.
 

Mr Carter

Medlem
Gnopps, SAS har beslutat att ge mig rätt trots att de anser att det var en "extraordinära händelse". Jag fick således möjligheten att välja mellan 600 EUR eller 1200 EUR i resecheckar. Det lönar sig att vara medlem på Businessclass.se :)
 

Magino

Medlem
Har en känsla av att de alltid säger att de gör ett undantag för just dig, och försöker få det till goodwill trots att det är lag. Men härligt att du stod på dig och att du tillslut fick rätt.
 

Mr Carter

Medlem
Har en känsla av att de alltid säger att de gör ett undantag för just dig, och försöker få det till goodwill trots att det är lag. Men härligt att du stod på dig och att du tillslut fick rätt.

Läser man mellan raderna kan man väl säga att de gör ett undantag just för mig, men att de skriver så är ju i sig inget konstigt. Det är ju affärsverksamhet de driver.

Grattis! Vad skickade du efter deras första svar?

Jag hänvisade återigen till EG-direktivet som ger mig rätt till ersättning vid försening, att EG-domstolen fastställt skuldfrågan i ett tidigare mål, att tekniskt fel inte är en extraordinär händelse samt att bevisbördan ligger på flygbolaget om de trots allt hänvisar till en extraordinär händelse och bad de i så fall redogöra för detta.
 
Toppen