Senaste nytt

Har SAS gjort rätt och erbjudit tillräcklig kompensation?

Sakoz

Medlem
Jag skulle resa från BKK till CPH för några veckor sedan men påväg till mitt anslutningsflyg får jag ett SMS som meddelar att flyget är inställt.

SMSet innehöll en webblänk som enbart sa detsamma. Ringer SAS Kundtjänst och sitter 20 minuter i telefonkö, innan en kvinnlig agent svarar och hon känner inte till att flighten är inställd, strax efter bryts samtalet. Jag väntar en stund utifall hon skulle ringa tillbaka (kanske lite väl optimistiskt) ytterligare 20 minuter i telefonkö till en annan agent svarar. Efter 10 minuter kommer han tillbaka och bekräftar att flyget är inställt, orsak okänd. Jag klargör för honom att jag reser på en J biljett och är beredd att betala extra, är dessutom EBG bara jag kommer till ARN eftersom jag hade viktiga möten i Stockholm. Blir då hänvisad till att åka till flygplatsen och lösa det där. Förklarar för honom att jag anländer inrikes terminalen ganska sent. Han hänvisar återigen till flygplatsen. Jag ger mig inte och blir då i alla fall ombokad till näst nästa flight, som gick 30 timmar senare. Fick ett löfte att dom skulle försöka titta på det och kontakta mig, ingen hörde av sig. Därtill visade sas.se fel avgångstid, jag tog då lokal tid och allehanda tidsberäkningar i beaktande men faktum kvarstod avgångstiden stämde inte. Ringer SAS igen och får till svar att de inte kan svara på det utan jag hänvisas till flygplatsen för att kolla upp detta.

Resultat är att jag strax innan midnatt anländer BKK och tar in på hotell.
Och åker dagen (läs natten) efter. sas.se visar fel avgångstid men andra sajter visar rätt tid.

I mitt reklamationsbrev till SAS yrkar jag på full ersättning enligt EU direktivet samt transport, telefoni och logi.

Svaret från SAS kundrelationer var att bränsle läckage är extraordinärt vilket påverkar säkerheten. Men att dom ersätter mig för hotell, och telefoni. Och för att visa deras "välvilja" skulle jag även få €200 i resecheckar.

Jag tycker det är pinsamt dåligt. Biljetten kostade 25.000 SEK dom kunde inte routa om via en annan partner, trots att jag var villig att betala extra.

Vidare så funderar jag om ett allvarligt bränsleläckage uppstår om man ser till att underhålla planet fullt ut.

Vad tycker Ni? Tacksam för allehanda respons.
 

Gnopps

Medlem
Det finns domslut angående extraordinära händelser, något som flygbolagen tolkar som allt som inte går som de hoppas. Tekniska problem är generellt inte extraordinära händelser, utom om de orsakats av yttre omständigheter. Kom ihåg att bevisbördan ligger på flygbolaget.

Vad SAS verkar ha glömt är att när flyget blivit inställt har du rätt att välja om du vill 1. få pengarna tillbaka, 2. byta datum, 3. flyga samma dag men via en annan sträcka. Det verkar som du bara har blivit erbjuden alternativ 2 när det är du som ska bestämma hur du vill göra. Du ville ju flyga samma dag och då ska SAS boka om dig samma dag, även om det inte är SAS du blir ombokad till. Lagtexten är dock vag om man har rätt till att bli ombokad till andra flygbolag eller inte, generellt har dock en mer lliberal tolkning tillämpats (se här och här).

Ta och skicka ett brev tillbaka till SAS och be dem bevisa att detta var extraordinärt (se mall nedan). Om de fortfarande bråkar så kontakta din kommunala konsumentvägledare eller ARN. Räkna dock inte med expertis inom ämnet från kommunen, det är min erfarenhet.

Några nyttiga länkar
 

Dr. Miles

Expert
Om de fortfarande bråkar så kontakta din kommunala konsumentvägledare eller ARN. Räkna dock inte med expertis inom ämnet från kommunen, det är min erfarenhet.

Jag håller med Gnopps fullständigt. Räkna inte med någon hjälp från kommunen!
I mitt fall var IBERIA som nekade oss att stiga onbord trots att vi kom till gaten i tid och det var fortfarande Final Call.

Jag skrev kragmål och ersättningskrav till dem, men de svarade bara med "Sorry for inconvenience bla bla bla".
När jag inte fick vettig svar vände jag mig till ARN(Allmänna Reklamations Nämnden: inte Arlanda). Då sa de att jag måste vända mig till konsumentvägledare i min kommun.
Men Sollentuna(där jag bor) har tagit bort konsumentvägledare, därför kan jag inte klaga via denna vägen.

Sedan kontaktade jag igen ARN och berättade om situationen. Personalen på ARN sa att jag kan skicka klagomål till dem, men det kommer inte ge någon verkan för att ersättningskrav måste skickas till domstolen i det landet problemet har skett. (Alltså i Spanien)

Då tyckte jag att EUs regler om ersättning till passagerare var tandlösa.
 

Gnopps

Medlem
Sedan kontaktade jag igen ARN och berättade om situationen. Personalen på ARN sa att jag kan skicka klagomål till dem, men det kommer inte ge någon verkan för att ersättningskrav måste skickas till domstolen i det landet problemet har skett. (Alltså i Spanien)

Du har som drabbad rätt att vända dig till domstol i antingen landet planet lyfte från eller där det landar, det är ditt val: RECENT CASE-LAW - Results

Då tyckte jag att EUs regler om ersättning till passagerare var tandlösa.
Jag håller helt med dig. Det står t ex att flygbolaget alltid måste upplysa om ens rättigheter skriftligt när man har rätt till dem, men det är sällan det efterföljs och inte heller drabbas flygbolagen för att ignorera detta (och andra krav).
 

Sakoz

Medlem
Tack för Era synpunkter, jag var också inne på detsamma som Gnopps efter att ha läst på lite. Men nu framkom ytterligare en del intressant information via ovanstående länkar. Då ska jag be dem omrevidera erbjudandet och därtill ifrågasätta på vilket sätt en enskild händelse som bottnar i brist på underhåll kan tolkas som extraordinär med referens till tidigare domstols beslut som förkunnat SAS tidigare feltolkningar av EU direktivet.

Jag känner inget större behov av någon konsument vägledare eller dylikt. Jag brukar hjälpa folk med skrivelser och i 9 av 10 fall brukar resultatet vara till mina klienters fördel. Jag går i gång lite på sådana här "strider", det är bästa jag vet. :)

Men i bland springer man på en avtalspunkt eller en diffus tolkning som gör att allt faller som ett korthus. AMEX försäkringsbolag ACE är ett bra exempel på det, deras avtalspunkter kan man vrida åt alla håll och kanter. Vilket innebär att chansen att vinna över dem är i det närmaste omöjlig. Så dom ska man passa sig för. :) Nu tenderar jag till att bli off-topic. Återigen tack! :)
 
Last edited:

Sakoz

Medlem
Jajamen Gnopps! Jag har i mitt sinne hållit på och formulerat mig senaste veckan. Ska fatta tangentbordet och bemöta deras erbjudande under helgen tänkte jag. Så om någon vecka så borde jag kunna återkomma med deras respons. *G är garanterad svar inom 7 dagar när det gäller reklamationer och kundrelationsärenden..
 

Sakoz

Medlem
Jag fick i dag svar från "SAS Customer Relations" som hade skickat ärendet till sina jurister. €1.200 i resecheckar med SAS alternativt €600 i kontantersättning. Jag valde resecheckar. Gällande transporten till hotellet var det underförstått, SAS skulle ersätta det redan från början, dem missade bara att skriva det i brevet. Så det blev €1.200 i resecheckar samt 2.560 SEK som sätts in på mitt konto för en natt på Hilton i Bangkok samt Hiltons limousineservice t/r till Suvarnabhumi. Så rättvisa har "skippats", (konstigt uttryck egentligen ordet skippats har egentligen en negativ betydelse).
 
Toppen