Senaste nytt

Har poängen från Avis kommit?

Hade bokat ett gäng bilar några helger i Juni. Hämtade ut alla förutom en som jag har helt glömt av att jag bokat. Fick en seg utgift på 1800kr istället för 800kr som bilen skulle kostat för helgen. Dock inte fått några poäng, vilket kanske inte borde komma in heller? Något tips på ifall man kan få ersättning för glömd bil eller något som täcker lite utav kostnaden?
 

Berglund

Medlem
Vem menar du ska ersätta dig för att du har glömt bort att hämta din bokade en bil??? Ett försäkringsbolag? Kreditkortsföretaget? Avis? Eurobonus?
Du har bokat bilen.
Du har glömt den.
Du är ansvarig för dessa avgifter som uppkommer i samband med detta.

Poäng får man när man hyr bilen. Har man inte varit där och hämtat ut den/signerat kontraktet/gjort någon form av överenskommelse, har jag mycket svårt att tänka mig att man skulle få något slags ”tröstpris” och få poäng i efterhand trots att man själv inte uppfyllt sin del av avtalet.
 

Magnus8

Medlem
Hade bokat ett gäng bilar några helger i Juni. Hämtade ut alla förutom en som jag har helt glömt av att jag bokat. Fick en seg utgift på 1800kr istället för 800kr som bilen skulle kostat för helgen. Dock inte fått några poäng, vilket kanske inte borde komma in heller? Något tips på ifall man kan få ersättning för glömd bil eller något som täcker lite utav kostnaden?
Låter som du fått betala för mycket. Enligt Avis "terms and conditions" ska du betala en avgift för utebliven avbokning på 460:-. Om du kan bevisa att
Avis inte drabbats av någon förlust eller att den inte varit så stor, kan du klaga hos kundservice (det borde du kunna när de tydligen tagit ut ett för stort belopp). Tycker självklart du ska ha dina poäng. Finns ingenting nämnt i Avis regler att du inte kan få det. Jämförelsen med flygbolag och poäng (som Berglund tydligen gör) är helt ovidkommande. Bokar jag tågbiljetter hos Sj och struntar i att åka, får jag poäng. Bokar jag hotell och förbetalar, får jag poäng.
 

Magnus8

Medlem
Brukar inte i regel inte strunta i hotellbokningar, men det har hänt (first hotels). Men that´s not the point. Det finns ingen allmän regel eller lag som säger att du måste utnyttja en tjänst som du betalat för att få poäng.
 

Jönsson

Medlem
De hotell där man kan checka in och ut online, lär visst ge poäng utan att fysiskt närvara.

Edit: Ett vitalt ord för meningen hade visst fallit bort. ;)
 
Last edited:

agehall

Medlem
Brukar inte i regel inte strunta i hotellbokningar, men det har hänt (first hotels). Men that´s not the point. Det finns ingen allmän regel eller lag som säger att du måste utnyttja en tjänst som du betalat för att få poäng.
Jag tar mig för pannan när jag läser detta trångsynta och felaktiga uttalande. First Hotels anger ingen policy för no show och poäng i sina villkor, men SPG, Hilton, Nordic Choice och Scandic kräver att du ska bo på hotellet för att få poäng. Bara för att det inte finns en allmän regel eller lag som säger det så finns det väldigt specifika paragrafer runt detta hos de flesta program och ska man uttala sig om hur det fungerar i allmänhet så är det vanligaste helt klart att man måste bo på hotellet för att få sina poäng.

De hotell där man kan checka in och ut, lär visst ge poäng utan att fysiskt närvara.
Det har rapporterats på Flyertalk om folk som försökt med detta på Hilton-hotell och inte lyckats. Om städerskan ser att rummet är helt orört kan de ifrågasätta om du verkligen bott där och undanhålla poängen. Rekommendationen för folk som gör mattress runs i sin hemstad är därför att alltid åka till hotellet, checka in, gå in på rummet och obädda sängen så att rummet ser använt ut.
 
Toppen