Har kabinpersonal koll på resenärens status och biljettyp?

Diskussion i 'Flygbiljetter' startad av Dr. Miles, 13 November 2015.

1. Det har dykt upp frågan om kabinpersonal har koll på resenärens status och biljettyp eller inte på olika trådar då och då, därför tog jag eget initiativ att fråga kabinpersonal på de flygningarna jag har gjort under två veckor.

Jag passade på att fråga kabinpersonal på:
    • Air China
    • Cathay Pacific
    • Dragonair
    • SAS
    • Shanghai Airlines

Air China:

Status:
    De har koll på status av Air China Phoenixmiles men inte status av andra Star Alliance flygbolags bonusprogram.
    De kunde se status från Star Alliance flygbolags bonusprogram förut men senaste två åren har kabinpersonal inte kunnat se status från andra program.

Biljettyp:
    De har inte koll på om resenären reser med betald biljett eller bonusbiljett. De ser inte heller någon info om bokningsklass.

Cathay Pacific:

Status:
    De har koll på status av både The Marco Polo Club och andra oneworld flygbolags bonusprogram.

Biljettyp:
    De har koll på om resenären reser med betald biljett eller bonusbiljett. De ser dock inte information av bokningsklass. De kan också se vem som åker med ID biljett.

Dragonair:

Status:
    De har koll på status av både The Marco Polo Club och andra oneworld flygbolags bonusprogram.

Biljettyp:
    De har koll på om resenären reser med betald biljett eller bonusbiljett. De ser dock inte information av bokningsklass.

SAS:

Status:
    De har koll på status av SAS EuroBonus men inte status av andra Star Alliance flygbolags bonusprogram.

Biljettyp:
    De har inte koll på om resenären reser med betald biljett eller bonusbiljett. De ser inte heller någon info om bokningsklass. Däremot kan de se vem som åker med ID biljett.

Shanghai Airlines:

Status:
    De har koll på status av China Easterns Eastern Miles och även status av vissa av andra Skyteam flygbolags bonusprogram. (Hon som svarade nämnde om China Southerns Sky Pearl Club och Xiamen Airlines Egret Club)

Biljettyp:
    De har inte koll på om resenären reser med betald biljett eller bonusbiljett. De ser inte heller någon info om bokningsklass.

Gus, Smuffe, Jonas Larsson och 27 andra gillar detta.
  2. Om ni åker med andra flygbolag än det som står i min lista, passa gärna på att fråga kabinpersonalen om de kan se statusen (både eget program och från partners bonusprogram) och biljettyp (betald biljett eller bonusbiljett). :)

FFlash och pierrea gillar detta.
  3. Jonas C

Jonas C Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    På SAS har de koll på övriga Star Gold. Det står på manifestet. Reser man på full fare står det också, men på övriga biljetter står det inte.

Smuffe gillar detta.
  4. Jag fick svar från kabinpersonalen på min flight till Beijing. Hon sa att de inte kunde se status från andra Star Alliance flygbolags bonusprogram.

5. Jonas C

Jonas C Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    När jag flög NRT-CPH fick jag höra att han kunde se min TK status på listan.

6. 011430121

011430121 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Vet inte om det är ändrat men har sett UA-G Lufthansa-G osv, tror att det är bara * guld som de ser, osäker på *S .

7. SAS ser i min erfarenhet UA*G, Lufthansa*G etc..

8. MegaFlyer

MegaFlyer Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    KLM personal har ipads ombord där de ser FB-status. Borde kunna se andra Sky Team program, men är inte säker.

9. ACervin

ACervin Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Emirates ser min Qantas status

10. Patrick

Patrick Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Kul tråd!

Min erfarenhet: Thai och Asiana ser SK*G och inte biljettyp, Lufthansa och OS ser SK*G, osäker på biljettyp. Kommer flyga Lufthansa First och ANA First snart, ska fråga vad de ser (har svårt att tänka mig att Lufthansa inte ser om det är award eller revenue).

Helge Haugen gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!