Senaste nytt

Har hotellen i Kalifornien blivit dyrare?

erc

Medlem
Det börjar bli länge sedan jag spenderade någon längre tid i Kalifornien. Men nu är det dags igen. Klassisk roadtrip från San Francisco till Los Angeles i november (10-17 november).

Som frivillig slav under Radisson Rewards-programmet vet jag ju att USA lite av ett U-land men ryggar tillbaka för den allmänna prisbilden. Country Inn & Suites tycks kosta omkring (eller över) 1500 kronor natten. Kan inte minnas så var fallet för några år sedan. Visst är dollarn dyr - men är det den enda förklaringen?

Har givetvis tittat utanför Radisson-sfären. Exempel från San Francisco-området: Holiday Inn för 3000/natten. Best Western för 3500. Sheraton eller Hilton för 4500. Hyatt för 5500. Motel 6 för 1500!

Har även kikat på de tänkta orterna utmed reserutten. Att det blir dyrt i (eller omkring) Monterey visste jag. Men SÅ dyrt? Även överraskande höga priser i LA-området.

Vad har hänt? Har jag bara slarvat förr och inte riktigt reflekterat över hotellkostnadernas utveckling?

Kanske dags att göra en retro-resa och imitera uppläggen från ungomen och bara bo på Econolodge utmed vägarna... :)
 
Last edited:
Vad gäller Hyatt verkar kedjan infört en "Destination fee", åtminstone i San Francisco, vilket kan likställas med flygbolagens bränsletillägg.
Det börjar, som sagt, bli dyrt!
Avgiften ligger på $25/natt, för tjänster som ingår i World of Hyatt statusen.
Tumme ner!
 

Fredrik

Medlem
Det kostar mycket i USA men uppenbarligen kan de få gäster ändå vilket gör att slutsatsen måste vara att för amerikanen är det inte så dyrt. Att svenskar är fattiga är kanske inte deras högsta prioritet.

San Francisco är dessutom nära Silicon Valley så det kommer nog en hel del affärsresenärer.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

adhoc76

Medlem
Nja det vet jag väl inte om det stämmer. I vart fall inte om man tittar på snittlön. Skiljer bara ca 5000kr/år i jämförelse mellan Sverige och USA... men de har ju fler som är rika å ena sidan (och avsevärt fler som är fattiga å andra sidan) så det går nog ihop sig för hotellen ändå och de kan hålla höga priser och ändå få förväntad beläggning.

Global wage calculator: Compare your salary - CNNMoney
 

Erikhaka

Medlem
Har fått samma känsla, kollade en natt i LA i januari. Skulle kosta ca 2500-3000 för ett OK hotell. Inte de priser jag är van vid i LA.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

erc

Medlem
Har bokat första natten i närheten av SFO, ett Country Inn & Suites för en knapp tusenlapp. Även bokat sista natten i LA-området. Även det ett CIS för en tusenlapp. Återstår att se vilken nivå vi väljer att bo på under roadtrippen. Kanske kan jag här få intressanta tips utmed kustvägen söderut från SF till LA?

Som några har kommenterat - jag känner inte riktigt igen prisbilden. Egentligen är det hotellen i det lägre segmentet som överraskar. Tror ALDRIG jag sett ett Motel 6 kosta långt över 1000 SEK/natt.
 
Toppen