Senaste nytt

Har du haft bokningsklass Y?

PG

Medlem
Även jag har blivit bokad i Y vid några tillfällen pga liknande scenario som Agehall här ovan. Jag jobbade åt en myndighet med policyn att inte flyga i C och de här fallen blev det ju extra illa då skattebetalarna får stå för notan....
( btw..man fick inte dra nytta av poängen personligen heller men det är ju en helt annan storry:p )
 

FF#1

Medlem
Inrikes i korea med Korean Air och Asiana bokas oftast i Y ( verkar inte gå att boka lägre klasser utan koreanskt kreditkort…)
Dock så kostar biljetterna knappt nått i alla fall.

Annars har jag åkt Y med SAS och LH, Kommer inte ihåg vad LH biljetten kostade men det var multum…
 

NotRyan

Medlem
Problemet var ju att jag var dum och frågade. Då hade jag ju redan uppmärksammat honom på det hela och skulle då ha haft svårt att komma undan med att göra fel och därmed bryta mot policyn.

Om en ekonomiklass kostar 40K mer än affärsklass kommer man alltid undan med att boka affärsklass skulle jag vilja påstå om det nu inte är tekniskt omöjligt pga regler i bokningssystemet (men då brukar det alltid gå att ringa personlig service).

Jag skulle ha tagit argumentationen, någon måtta på idiotierna får det vara.... :)

Mvh
/NotRyan
 

DrKlas

Medlem
Om en ekonomiklass kostar 40K mer än affärsklass kommer man alltid undan med att boka affärsklass skulle jag vilja påstå om det nu inte är tekniskt omöjligt pga regler i bokningssystemet (men då brukar det alltid gå att ringa personlig service).

Jag skulle ha tagit argumentationen, någon måtta på idiotierna får det vara.... :)

Mvh
/NotRyan

Jag tror du underskattar envisheten och idiotin hos vissa byråkrater. Efter ett tag kommer tiden det tar att argumentera om att affärsklass var billigare ha kostat mer än prisskillnaden och då har man en mycket sämre position i den fortsatta argumentationen ...
 

staff

Medlem
Som jag skrev i en annan tråd har jag rest med Singapore Airlines Y klass biljett mellan Tokyo och Zurich T/R.
Samma har-- Singapore Airlines mellan MEL och CPH, bokad samma dag som (ca 6 timmar fore) avresan. Dyrt (dock billigare an Business) men flexibelt. I detta fall onskade man att SQ hade Premium Economy.
 

fcx

Medlem
En gång som jag kan minnas. ARN-BKK-PER med Thai, innan min tid som medveten resenär och med en lika omedveten resebyråagent. Tror det landade kring 30000 SEK ToR, men det bör tilläggas att jag bokade om biljetten säkert fem gånger, så helt onödigt med Y var det inte...
 

Dr. Miles

Expert
Samma har-- Singapore Airlines mellan MEL och CPH, bokad samma dag som (ca 6 timmar fore) avresan. Dyrt (dock billigare an Business) men flexibelt. I detta fall onskade man att SQ hade Premium Economy.

Det är dock inte så dyr nuförtiden. från 1.849 AUD + skatter (fare basis: YLPR1Y, YKPR1Y eller YHPR1Y) för t/r.
Totalt från ca 15.700 SEK i Singapore Airlines Y klass.

Med tanke på att det går att uppgradera sträckan Australien-Singapore för 30.000 SAS EuroBonus poäng per sträcka, är det inte så dålig deal.

Star Alliance upgrade - SAS
 

Lallarn

Medlem
Enkel Y klass mellan ARN-(LHR)-SEA i 2011 med BA. Hade bara en dag som passade (när Icelandair inte flög) så det gick på ca 10 000 SEK. Man kan tänka sig att det hade varit billigare med round-trip, men det gick inte vägen den gången.

Blev uppgraderad till WT+ vid boarding i London dock så rätt nöjd till slut.
 

nilsson

Medlem
Det mest flagranta exemplet är nog när min chef inte lät mig resa i business på en akut resa till Johannesburg och därför fick jag hosta upp 72kkr för en economybiljett i bokad i Y ARN-JNB. En businessbiljett hade kostat 32kkr..

Men den är ju 100% refundable, så köp Y, sälj Y, köp C, lämna in rätt kvitto.
 
Toppen