Senaste nytt

Har du dålig resepolicy? Klaga här!

mha321

Medlem
Det som stör mig mest på det lite mer abstrakta planet (alltså itne individuella regler i en policy) är att det är få företag som inser att man kanske inte kan ha en och samma policy för alla på företaget.

Det är faktiskt inte samma sak att åka ner och hälsa på göteborgskontoret över dagen en gång i kvartalet, och att ha arbetsuppgifter som ger 6-8 olika länder på en vecka, eller ett antal intercont i månaden osv. Visst är det bra att ha någon form av grundplatta, men lite flexibilitet utifrån situationen måste man faktiskt ha...
 

MegaFlyer

Medlem
Blir lite överaskad att det finns företag utan policy. Känns som det är standard.

Några guldkorn och lite inspiration. Bara Eco inom Europa och under nio-timmars restid (flygplats t flygplats ink. byten). Över nio timmar i business. Har också haft en policy där sjunde och övriga segmentet över sex timmar under ett år var i business. Dvs sex resor längre än 6 timmar på ett år - resten över 6 timmar i business.

Flex kan diskuteras, beroende på verksamhet etc. Förhandling av stora affärer - alltid business! Möten, konf ingen flex.

Reser man sällan - färre än 10 enkla per år inom Europa - kan man gott flyga eco.

Hade också puschat för all eco som inköpare när anställda har konstiga skäl som - jag reser sällan då är det ok om det är dyrt. Hade folk använt sunt förnuft skulle policy inte behövts.
 
Last edited:

Patrik

Medlem
Enbart billigast eco, finns utrymme att välja bolag om prisskillnaden är liten (några hundralappar). Slå den om ni kan, låter som många ändå har Ok resepolicy i jämförelse. o_O

Tidigare arbetsgivare tillät business på intercont. efter att man klarat av fem resor (totalt under anställningen, så de som reste någon gång fick åka eco, de som reste mer slapp krångla).
 
M

Monkey_Class

Guest
Det mesta är skrivet redan.
Problemet för mig är att jag trivs så jädra mycket med mitt jobb och jag är långt ifrån säker att kunna hitta ett liknande igen. Dock har jag under julledigheten suttit och gjort en inre resa i lugn och ro och jag börjar mer och mer att inse hur jävla sjuk jag har varit hittills som har accepterat det jag har gjort. Har 0 i övertid och 0 restidersättning. Har iof en ganska bra månadslön men den är ändå ljusår ifrån det jag förlorar på övertid och restid. Jag roade mig med att bara kolla hur mycket jag förlorade i restidsersättning (ja - jag gjorde misstaget att räkna - skall inte göra det för 2014 - jag lovar :) ) Det blev 122 176:- :( . Har i snitt 15 timmar övertid per veckoresa utöver det så - you do the math :)

Nu när jag återgår i tjänst nästa måndag så har jag en "krav lista" till min käre chef och om den inte uppfylls så blir det no-no till fler resor. Jobbet kommer att tappa en dimension men kommer ändock att vara roligt men jag är närmre döden än födelsen och livet har mer än bara jobb. Det räcker med att jag i princip har missat mina barns uppväxt (nu är det i princip försent så det får bli vuxen - vuxen resor med dem istället) - jag tänker inte missa min "ålderdom" också.

När det gäller policys i allmänhet så är det som så att de skrivs av folk som vet allra minst om hur det är att resa. Dessutom verkar de flesta som skriver den vara fyllda av jantelag dvs "- Vi flyger inte business - av princip" som en av cheferna uttryckte det när jag lyckades hitta en Finnair C som var billigare än SAS flex.
Jag har kämpat länge för att få till stånd en ny resepolicy - jag har t.o.m satt ihop ett väl genomarbetat förslag på hur den skulle kunna se ut. En policy som är förankrad i sunt förnuft och med stor dos flexibilitet men ändå med kostnadsfokus som en viktig beståndsdel.
Men - nä! När den hamnade i händerna på sådana som reser 1 ggn per år och som har sett "världen" med egna ögon ala "- Det är ingen skillnad mellan economy flex och economy" (på den tiden då SAS hade det som ett mer koncept) så bidde det bara kattskit när de var klara.
När jag visar dem bilder på olika konfigurationer hur "flex" kan skilja så är inte det tillräckligt för att få dem att förstå att CPH - BKK i premium economy är en jädrigt bra klass för bara 2-4,5 k kr mer (beroende på när i tiden man bokar) och ett alldeles fullgott substitut för Business för att komma utvilad till BKK.
Att driva ngn arbetsmiljölinje är hopplöst med sådana som inte reser mer än ett par ggr per år. Inte ens när jag lägger fram att jag i mitt ftgs tjänst har tillbringat 16 arbetsveckor i luften, xx antal veckor i transfer till och från flygplats, xx veckor i taxi till och från fabriker, minst 20 lördagar och 26 söndagar per år från familjen, xx dagar i luft som när den klassas som "bra" ändå skulle leda till att skyddsombudet skulle stänga kontoret om vi hade den luftkvaliteten hemma i Svedala (att "vi" som reser till sådana ställen kanske skulle få en extra försäkring som ev täcker upp inkomstbortfall pga KOL eller dyl är inte att tänka på eller att vi kan få några dagar extra ledigt hemma för bara "andas" :))

Nä! Man är pantad som ställer upp så jädra mycket och samtidigt förlorar så mycket utan att ens få ett par noice cancellation hörlurar gratis :) Nåväl! Andra bullar från måndag för det finns annat i livet än att älska sitt jobb.
 

henrik l

Medlem
Har nog skrivit på detta tema på några andra ställen. Men jag tror vi är ett gäng här som jobbar inom akademien och där är det lite "hit and miss" när det gäller resepolicies, förutom att policyn brukar uttrycka att man ska åka typ ekonomiskt:confused: Men när det t ex gäller traktamenten så varierar inställningen från att det är en ynnest att få åka på konferens, så därför får du inget traktamente (om man inte har egna projektmedel), till att det inte är något tjafs om man kryssar "traktementsrutan". Här kan jag väl säga att de äldre universiteten verkar vara värst, medan de nyare högskolorna följer regelverket.

Men min känsla är att så länge det inte explicit står "business" på fakturan från resebyrån blir det ingen diskussion. Men jag misstänker att Jante har ett tungt inflytande här också, så att en omedvetet bokad economy för 15 000:- ifrågasätts inte, medan det skulle bli liv i luckan för en medvetet bokad business för 12 000:- på samma sträcka. Jag har i och för sig utmanat systemet vid två tillfällen. Första gången på det gamla universitet där jag hade en separat bokning GOT-LHR t&r (på väg till Dubai) med BA i Club Europe för 2400:-. Summan var låg och det stod inte business på fakturan. Andra tillfället på den nyare högskolan var det en bokning med Air India BKK-BLR t&r, via DEL/BOM för ca 4000:-. Kombinationen att det stod executive class, "låg summa" och ingen jäkel på rak arm kunde säga vad ett rimligt pris var på sträckan, bidrog nog till att ingen brydde sig. Så summa summarum är väl att den medvetne resenären inom akademien kan åka premium economy, medan den omedvetne resenären åker ecomomy till en högre kostnad. Samtidigt kan även den medvetne resenären vara mera produktiv under resan, eller vänta nu, vår tid betraktas ju som gratis i likhet med andra offentliga organisationer:confused:
 

Alf

Medlem
Det är mycket snack om Jante här. Samtidigt uttrycks det av samma person att VDn för er ett företag skall minsann resa i samma klass som alla andra. Är inte detta just Jante, alla skall ha det lika illa?

Jante är ett svenskt påhitt av de som inte kan försvara sina egna förmåner, då tar man till den berömda jantelagen när någon ifrågasätter dessa. Vad finns det för motiv att Vd skall ha en egen resepolicy. Visst, det kan vara akuta resor för Vd som skall genomföras under speciella förhållanden. Men om jag och Vd skall åka till samma konferans finns det ingen anledning att vi skall åka i olika klasser. Skall inte Vd vara ett föredöme och ha samma BRA förmåner som sina medarbetare. Det får finnas måtta på hur stora skillnader det skall vara mellan olika medarbetare.
 

Charlie D

Medlem
Det är mycket snack om Jante här. Samtidigt uttrycks det av samma person att VDn för er ett företag skall minsann resa i samma klass som alla andra. Är inte detta just Jante, alla skall ha det lika illa?

Jantelagen:
  1. Du skall inte tro att du är något.
  2. Du skall inte tro att du är lika god som vi.
  3. Du skall inte tro att du är klokare än vi.
  4. Du skall inte inbilla dig att du är bättre än vi.
  5. Du skall inte tro att du vet mer än vi.
  6. Du skall inte tro att du är förmer än vi.
  7. Du skall inte tro att du duger till något.
  8. Du skall inte skratta åt oss.
  9. Du skall inte tro att någon bryr sig om dig.
  10. Du skall inte tro att du kan lära ossnågot.
 
Toppen