Senaste nytt

Har du dålig resepolicy? Klaga här!

Henrik_B

Medlem
Jag skiter i vilket numera. Jag ruttnade för 6 veckor sedan efter att ha kuskat runt i monkey intensivt för att få igång cash flown i ftg pga av en del katastrofala händelser.
Pissig policy men den gäller alla hette det.

Om det har kommit så långt så att kassaflödet måste fixas är väl allt annat än billigaste Economy eller videokonferenser inte att tänka på.

Detta låter som när GM, Ford och Chrysler var på väg att gå omkull för ett par år sedan och deras CEO's åkte investeringsrunda i privatjet.
 
Om det har kommit så långt så att kassaflödet måste fixas är väl allt annat än billigaste Economy eller videokonferenser inte att tänka på.

Detta låter som när GM, Ford och Chrysler var på väg att gå omkull för ett par år sedan och deras CEO's åkte investeringsrunda i privatjet.
Investeringsrunda var en snäll omskrivning, de åkte till Washington i sina privatjets för att pressa kongressen på pengar för att de hade slut på cash...

Big Three CEOs Flew Private Jets to Plead for Public Funds - ABC News
 

Dr. Miles

Expert
Mkt gnäll här ;)
Inte så konstigt, tråden heter "Klaga här!" ;)
Jag föreslår att ni tar saken i egna händer och ställer krav på era bolag/arbetsplatser. Turistklass på resor över 4h är inte humant. I Sverige har det underligt nog blivit klassat som ett prevelegium att få resa långt i jobbet och därför försöker i stort sett alla bolag att trycka igenom turistklass rakt över. Att man är borta helger och ser mindre och mindre av familjen tas ingen hänsyn till. Däremot så är ergonomi på kontoret poppigt och rätt och bolag spenderar multum på höj- och sänkbara skrivbord, friskvårdskonsulentee, överprisad massage, friskvårdscheckar etc.

Dax för er med kroppar som värker att stå upp för en drägligare arbetsplats (läs flygstol) när bolagen konkurrerar om den bästa arbetskraften.
Jag tog upp om mitt resande vid intervjun på mitt nuvarande jobb och deras svar var att det var överenskommelse mellan företaget och facket, därför går det inte att ge mig individuell lösning.
Majoriteten av arbetare/tjänstemän på jobbet reser inte med jobbets räkning så är det inte så konstigt att facket går med på sådant.

Vid två mina tidigare tjänsteresor med nuvarande jobb kunde jag hitta billigare ombokningsbar (mot avgift) Business class biljett än Economy class biljetten som föreslogs av företagets resebyrån (Hapag-Lloyd), men det var blankt nej med hänvisning till resepolicyn.
Jag lyckades dock att hitta en British Airways World Traveller Plus (Premium Economy) som var billigare och den accepterade chefen.
 

Charlie D

Medlem
Vill bara klarlägga att jag i mina tidigare inlägg inte syftade på facket. Jag tror de, som i många andra frågor, snarare skälper än hjälper. Det är upp till individen som besitter något arbetsgivaren behöver som har möjlighet att ställa krav och i viss mån skapa konkurrens. Blir faktiskt lite less på resonemanget att det alltid är någon annan som ska göra det för oss, typ facket, HR, de som sätter resepolicyn etc. T.ex. har jag aldrig läst någon undersökning där arbetstagare tillkännager att bekvämt resande är vad som är en av de viktigaste egenskaperna en arbetsgivare erbjuder. Det är mest image, lön och att vara del av ett internationellt sammanhang som hamnar högt i dessa undersökningar.
 

Dr. Miles

Expert
Vill bara klarlägga att jag i mina tidigare inlägg inte syftade på facket. Jag tror de, som i många andra frågor, snarare skälper än hjälper. Det är upp till individen som besitter något arbetsgivaren behöver som har möjlighet att ställa krav och i viss mån skapa konkurrens. Blir faktiskt lite less på resonemanget att det alltid är någon annan som ska göra det för oss, typ facket, HR, de som sätter resepolicyn etc.
Där håller jag inte med alls.
Om det var så att det är viktigt för företaget att anställda ska resa bekvämt och effektivt, hade de flesta företaget inte haft Economy class only resepolicy och det är därför det finns Premium Economy hos många flygbolag nuförtiden.
Det går inte ALLTID förhandla vissa saker när man söker jobb eller vill ha mer förmån. Visst kan företaget vara tillmötesgående men det är så olika mellan företag och företag.
Som @agehall skriver, resepolicy är inte enda punkt man bestämmer sig att jobba i eller lämna företaget för. Så ditt argument om att byta jobb om man inte är nöjd med resepolicy är lika dåligt exempel som att byta medborgarskap när man inte är nöjd med ett land om EN sak.
 

Charlie D

Medlem
Dr. Miles: Tror Du missuppfattade mig lite. Jag skrev: "Det är i grund och botten en fråga vad som är viktigt för dig som arbetstagare. Är Du inte nöjd med "paketet" byt jobb. Överväger fördelarna nackdelarna stanna." Det jag menar är att om arbetsgivarna inte förstår vikten av ett bekvämt resande för arbetstagaren när denna väljer arbetsplats, så finns det ju inget incentive för arbetsgivarna att sticka ut och tillåta ett mer "humant" resande när arbetsgivarna konkurrerar om att attrahera rätt kompetens. Det kan ju också vara så att det inte är viktigt förutom för en liten brokig skara (som hänger på detta forum) och då gör ju bolagen rätt i att fokusera på den strategin som ger lägst resekostnader.
 
Toppen