Senaste nytt

Har du dålig resepolicy? Klaga här!

henrik l

Medlem
Jag har inte det bättre heller. Jag undrar bara hur i världen de kunnat införa detta galenskap genom alla stora bolag, men inte samma princip på hotellnätter då?

Det där är en mycket intressant iakttagelse. Misstänker att en anledning kan vara att skillnaden i kr inte är så stor, ibland. Men för ett större företag kan det väl bli några miljoner per år om man skulle tvinga de anställda att bo på vandrarhem och liknande:p
 

niksal

Medlem
I vår policy finns en kommentar om detta. Det skall vara bra standard på hotellet, vilket i praktiken antas motsvara fyrstjärniga hotell. Varje lokala kontor skall göra avtal med lämpliga hotell.

I norden är detta i praktiken Radisspn Blu. Tyvärr är våra avtal så dåliga att det oftast blir bättre med att boka med hotellet direkt. Om detta kommer att vara tillåtet då "allt" nu skall gå via Egencia vet jag inte.
 

rvarttinen

Medlem
Intressant! Det är väl dessa s.k. policies som gjort att flygbolagen tagit fram resklasser "mitt emellan" ekonomi och affärsklass? Typ. Premium Economy - kommer ihåg på den tiden jag var anställd att vi kunde flyga 'special economy' till Asien när det begav sig - arbetsgivaren hade ett speciellt avtal där de betalade lite mer än reguljär economy, men det innebar att vi fick åka i Thais affärsklass. Detta enbart om Projektledaren (den med budgeten) gav sitt tillstånd.

I och med att vi numera har ett eget företag så bestämmer vi också själva resepolicy; vid resor för egna företagets räkning är det tvingande att resa i affärsklass eller bättre. Detta, givetvis, förutsatt att medel finns!
Biljetter i Economy kan accepteras, men enbart om uppgradering (poäng) är säkerställd och kan garanteras.
 

Valley

Medlem
Får tack och lov bestämma själv hur jag vill resa.
Och om jag skulle ha ett kunduppdrag som kräver flyg så skriver jag nuförtiden in min "policy" redan i avtalet så blir det normalt inga problem.

Annars har jag en kamrat vars bolag har en strålande resepolicy. Stackarn får minst åka Business och stå ut med uteslutande 5-stjärniga hotell.
Allt på löpande räkning + traktamenten till det - ibland är livet bra orättvist :p
 
M

Monkey_Class

Guest
Jag skiter i vilket numera. Jag ruttnade för 6 veckor sedan efter att ha kuskat runt i monkey intensivt för att få igång cash flown i ftg pga av en del katastrofala händelser.
Pissig policy men den gäller alla hette det. Mötte min CEO på en av fabrikerna. Ung halvvägs in i min briefing så undrade han om vi kunde ta det hela dagen efter då han var såååå trött efter resan.
"- Monkey class har den egenskapen att den ger en trötthet på resmålet, men att han kan trösta sig med att man brukar piggna till när man skall lägga sig - en del av charmen med jetlag. Sade jag lite ironiskt.
- Monkey class? Vad är det ? Jag flög business hit"

WTF?!

Gick till min chef när jag kom hem och sade att nu bokar jag precis som jag vill från och med nu. Passar det inte så får Ni sparka eller omplacera mig.
De tre senaste resorna har funkat fint, fortfarande i Monkey men med rutter och tider som passar mig bättre.
Ännu ingen kallelse till MBL förhandling :)
 
Toppen