Senaste nytt

Har du blivit uppgraderad på Scandic?

jonten

Medlem
Tappade mitt TopFloor tidigare i år, främst på ändrat resemönter men också för att jag valt andra kedjor. Sen två veckor tillbaka så funderar jag på att få tillbaka det, så jag har börjat boka Scandic igen. Nu vetifan..
 

Konto93

Medlem
Ber om ursäkt om jag inte var helt tydlig. Jag tycker ändå att man ska vara så transparent som möjligt med hur det fungerar.

Under natten kollas arrivals listan igenom och man försöker uppgradera alla Top floor i mån av plats, om det inte går att uppgradera så fördelas rum till Top floor och vi försöker anpassa bästa möjliga sätt efter önskemål. Men i princip ett av den bättre rumen i den rumskategorin. Och som någon sa finns det en personlig hälsning och en välkomstgåva.

När det gäller överbok brukar man försöka hålla till sista stund eller dem som betalar mest.

Ett initiativ som två Scandic jag vet har tagit nu senast är att dem gjort en Top floor hörna med lite olika dryck och snacks som hotellet bjuder på. Det är alltså ett eget initiativ själva hotellet har tagit, inte något som egentligen tillhör förmånerna.

När jag sa att jag inte skiljer på en Topfoor som bor 50 och 95 nätter så är det sant, men det är främst för att det är ingen info jag direkt ser. För att jag ska se hur många nätter en person bor per år måste jag in i profilen och räkna själv, systemet är alltså dåligt på den fronten.

Hoppas jag har förklarat lite bättre, fortfarande öppen för frågor
 

mha321

Medlem
Kan vara så, kan ju också handla om dålig upplärning eller en medarbetare som inte förstår hur viktiga våra stamgäster är.
Tycker mig känna igen liknande från flera nordiska kedjor. Och även ett visst skandinaviskt flygbolag...

Min uppfattning är att man inte alls trycker lika hårt på saker som status recognition uppifrån i organisationen, vilket gör att mycket mer hamnar på den enskilde medarbetaren. Vilket ibland gör att det inte blir något alls, och att det ibland blir jättebra. Framförallt de amerikanska programmen verkar ja mycket starkare styrning uppifrån i de sakerna.
 

jonten

Medlem
Och idag blev det så fel trots att flickstackarn ville så väl, precis checkat in på folktomt Scandic. Så under tiden hon knappar på datorn går jag till shoppen för att plocka godsaker för vouchern. Tillbaka så säger hon, idag jonten har jag uppgraderat dig.
Fan tänkte jag, då blir det två 90-sängar istället för queen-sängen. Väl på rummet så visst, badrocksjävel på toadörren och två 90-sängar.
Ser man badrocken så vet man att det står två st 90-sängar någon meter in.

Fan fan fan... Är det någon som vill ha dessa rum när man reser själv? Thekokare, badrock sämre sängar och ett par hundringar mer per dygn...
Jag checkar in runt 2100 och checkar ut 10 timmar senare, jag vill ha en riktig säng tv och dusch. Skiter i badrock och thekokare..
 

Konto93

Medlem
Tappade mitt TopFloor tidigare i år, främst på ändrat resemönter men också för att jag valt andra kedjor. Sen två veckor tillbaka så funderar jag på att få tillbaka det, så jag har börjat boka Scandic igen. Nu vetifan..

Jag hoppas du vill forstätta med Scandic jonten!

Min poäng är att Top floor är dem ända som egentligen får en bättre service, samt att det är ganska svårt för hotellen att veta om du är en Top floor som bor ca. 50 nätter/år eller 120 nätter/år. Är det en stammis som jag känner igen är jag beredd att göra i princip allt jag kan så han/hon trivs.

Jag har även försökt förmedla uppåt att det borde finnas yttligare en nivå för dem som bor >100 nätter, men har inte fått någon respons på det.

För att hålla mig till tråden så är direktiven att det är ok att uppgradera Top floor till vilken rumskategori som helst (ink. sviter)
 

jonten

Medlem
För att hålla mig till tråden så är direktiven att det är ok att uppgradera Top floor till vilken rumskategori som helst (ink. sviter)
Varit TopFloor i kanske 5 år utav de senaste 7-8 åren, vad jag kan komma ihåg så är uppgraderingar till bra rum lätträknade. Crown i Göteborg bodde jag mycket på tidigare, de hade en bra policy. Där ville de uppgradera flera ggr, men jag tackade oftast nej då det rörde sig om att sova 7 timmar. Varje gång så tackade jag dock och bad dem uppgradera när man utnyttjade frinätter istället, då har jag nytta av det. Och de skötte sig överlag.
I övrigt så har det skett 5-6 ggr, Sergel Plaza, Elmia. Då räknar jag inte uppgradering till "superiorrum". Så typ en gång per år, låg nog mellan 55-80 nätter per år på Scandic.

Ser ni i datorn om man bott mycket på "ditt" hotel? Fick uppfattningen på Crown att de hade lite koll.

För övrigt ett bra bemötande idag på Scandic Borlänge, trots Third Floor så fick jag annan rumstyp och en lite bättre säng, hon påminde även om SJ-poängen och satte i bocken i datorn så jag får de poängen.
 

Konto93

Medlem
Ser ni i datorn om man bott mycket på "ditt" hotel? Fick uppfattningen på Crown att de hade lite koll.

Det ända vi ser (utan at det tar över 5min att hitta) är sista rummet du bodde på i det hotellet. Det kommer även en påminnelse om du är Top floor och det är ditt första besök på det hotellet.

Och som sagt, är det en stammis man känner igen är det mycket enklare att ge bra service/det gästen vill
 

agehall

Medlem
Välkomna hit @Konto93 och @Plyriz - det verkar som ni rört upp lite i den här tråden!

Det är alltid välkommet med lite insikt i hur det fungerar från "den andra sidan" tycker jag. Vi som kommer till hotellen har ofta mycket åsikter om hur saker och ting ska göras och vi förväntar oss nog att allt sköts bättre än vad det ofta görs. Ibland kan det ju vara så banala saker som att systemstöd saknas för att se att man bor 200 nätter eller liknande som gör att servicen inte blir top notch.
 
  • Gilla
Reactions: olo
Uppgraderad från Superior Extra till Juniorsvit på Scandic Grand i Tromsø. Trist badrum men i övrigt fin svit med matsalsbord, hörnsoffa och lite avskilt sovutrymme. Lustigt dock var att receptionisten inte nämnde att rummet blev uppgraderat, utan jag frågade själv dagen efter. Dom hade annars kunnat tjäna några goodwill-poäng på att bara nämna det
Är Topfloor-medlem och hade önskat en stor säng istället för två separata (vilket kanske hade med saken att göra).
 
Toppen